لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۶

اکسیوس:‌ دولت بایدن از انتقال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل «ممانعت» کرده است


دو منبع اسرائیلی به پایگاه خبری «آکسیوس» گفته‌اند هفته گذشته دولت جو بایدن از انتقال محموله‌های تسلیحاتی ساخت آمریکا به اسرائیل ممانعت کرده ‌است.

این نخستین بار پس از آغاز جنگ غزه در نیمه مهرماه سال گذشته است که دولت ایالات متحده از انتقال تسلیحات به اسرائیل جلوگیری می‌کند.

آکسیوس روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت از قول منابع اسرائیلی گزارش داد که توقف ارسال محموله تسلیحاتی نگرانی‌هایی در دولت اسرائیل پدید آورده و مقامات این کشور را به تکاپو انداخته تا دریابند چرا ارسال محموله متوقف شده است.

خبر توقف ارسال محموله تسلیحاتی به مقصد اسرائیل دو روز بعد از نامه ده‌ها عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به رئیس‌جمهور هم‌حزبی که خواستار فشار بر اسرائیل در خصوص عملکردش در جنگ غزه و توقف فروش تسلیحات به این کشور شده بودند، فاش شده است.

دولت بایدن همچنین از طرف افکار عمومی به خاطر حمایت از اسرائیل تحت فشار است و طی روزهای گذشته اعتراضات دانشجویان آمریکایی و بازداشت آنها نیز خبرساز شده است.

آکسیوس می‌نویسد کاخ سفید فوریه امسال از اسرائیل خواست تا اطمینان دهد تسلیحات آمریکایی تنها توسط نیروهای دفاعی اسرائیل در غزه و طبق قوانین بین‌المللی استفاده خواهد شد و اسرائیل نیز ماه گذشته یک ضمانت کتبی به آمریکا داد.

هنوز کاخ سفید و نهادهای رسمی اسرائیل واکنشی به توقیف محموله نظامی آمریکایی به این کشور نشان نداده‌اند.

دولت آمریکا به شدت نگران آغاز عملیات نظامی اسرائیل در منطقه رفح است؛ جایی که به غیر از میلیون‌ها پناهنده و ساکن آن، بازماندگان شبه‌نظامیان حماس و رهبران آن نیز حضور دارند.

آمریکا و اروپا هشدار داده‌اند که حمله به رفح به یک فاجعه انسانی تمام عیار تبدیل خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل طی روزهای گذشته چندین بار اعلام کرده که بدون توجه به نتایج مذاکرات حماس و اسرائیل، مایل به صدور دستور حمله به رفح است.

او گفت فاجعه هولوکوست و سکوت رهبران جهان در قبال آن درسی برای اسرائیل است که اگر از خود دفاع نکنیم، کسی از ما دفاع نخواهد کرد: «ما نیازمندیم صرفا متکی به خود باشیم».

این گزارش می‌افزاید آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه هفته گذشته در سفر به اسرائیل مذاکرات «سختی» با نتانیاهو داشت و هشدار داد عملیات نظامی در رفح می‌تواند به مخالفت سیاسی آمریکا منجر شود و بر روابط دو کشور تاثیر منفی بگذارد.

یک روز بعد از این دیدار، جان کربی سخنگوی کاخ سفید گفت رهبران اسرائیل درک می کنند که موضع رئیس جمهور بایدن در مورد احتمال تغییر سیاست ایالات متحده در مورد جنگ غزه «صادقانه» است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرده واشنگتن برای اسرائیل روشن کرده است که شیوه اجرای عملیات در رفح بر سیاست ایالات متحده در قبال جنگ غزه تأثیر خواهد گذاشت.

حزب دموکرات و نماینده آن جو بایدن درگیر کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری است که قرار است شش ماه دیگر برگزار شود و دموکرات‌ها نگران تاثیر حمایت بی‌چون و چرای دولت آمریکا از اسرائیل و از دست رفتن محبوبیت خود هستند.

مذاکرات برای رسیدن به اتش‌بس با میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا در دو روز اخیر در قاهره جریان داشته است و ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی، سیا، نیز در این مذاکرات حضور داشته است.

با اینحال، بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت گفت هرچند اسرائیل مایل است نبرد در غزه برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی متوقف شود، اما حماس «در موضع افراطی خود باقی مانده و می‌خواهد ما همه نیروهای خود را نوار غزه بیرون ببریم، جنگ را پایان دهیم و بگذاریم حماس در قدرت بماند.»

او تأکید کرد که «اسرائیل نمی‌تواند چنین چیزی را بپذیرد».

آقای نتانیاهو پذیرش خواسته‌های حماس را به معنای «تسلیم شدن» اسرائیل دانست و بار دیگر تصریح کرد که کشورش «به جنگ ادامه خواهد داد تا به همه اهدافش دست یابد».

با استفاده از گزارش‌های اکسیوس و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG