لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

تعطیلی پنج مرکز ویژه زنان آسیب‌دیده در تهران طی ۳۲ ماه اخیر


روزنامه اعتماد گزارش داده است که در ۳۲ ماه گذشته، پنج مرکز نگهداری از زنان آسیب‌دیده در تهران تعطیل شده‌اند که آخرین مورد آن تخلیه ساختمان «سرای غزل» در جنوب تهران است.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت منتشر شده است، منطقه ۱۰ شهرداری تهران حکم تخلیه «‌سرای غزل» را که متعلق به خیریه «‌طلوع بی‌نشان‌ها» است و ساختمانش از طرف شهرداری در اختیار این خیریه قرار گرفته بود، روز چهارم اردیبهشت به مدیر آن ابلاغ کرده است.

«سرای غزل» که در یکی از خیابان‌های فرعی بزرگراه نواب و در نزدیکی ایستگاه مترو قرار دارد، سال‌ها به زنان آسیب دیده خدمات حمایتی و بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

اکبر رجبی مدیرعامل موسسه «‌طلوع بی‌نشان‌ها» گفته است شهرداری تهران برای ملکی که به صورت «نامحدود» در اختیار این موسسه بوده، دستور تخلیه صادر کرده و طبق این دستور، ملک باید ظرف یک هفته تخلیه شود.

او همچنین توضیح داده است که «هدایت و برنامه‌ریزی فعالیت باقی مراکز طلوع و از جمله مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست و زنان و مردان بی‌خانمان از طریق همین دفتر مرکزی صورت می‌گرفت علاوه بر اینکه خدمات پیشگیری و درمانی و حمایت از زنان آسیب دیده هم در همین مرکز ارایه می‌شد چنان‌که حداقل تا هفته جاری، ۸۰ زن آسیب دیده تحت پوشش خدمات این مرکز بوده‌اند.»

بر اساس این گزارش، پیشتر نیز «خانه خورشید»، موسسه‌ای برای حمایت از زنان آسیب‌دیده و معتاد بی‌خانمان واقع در محدوده دروازه‌غار، موسسه «نور سپید هدایت»، مرکز اقامت و خدمات کاهش آسیب برای زنان‌آسیب‌دیده و معتاد بی‌خانمان واقع در میدان شوش، و «سرپناه شبانه زنان»، مرکز اقامت برای زنان آسیب دیده و معتاد بی‌خانمان واقع در محدوده دروازه غار، تعطیل شده‌اند.

به نوشته اعتماد، سازمان پزشکان بدون مرز نیز که موسسه ارائه خدمات حمایتی و درمانی به زنان و مردان و کودکان بی‌خانمان و معتاد و آسیب دیده واقع در محدوده خیابان مولوی بود یکی دیگر از مراکز ارائه خدمات حمایتی به زنان آسیب دیده و بی‌خانمان در شهر تهران بود که ظرف ۳۲ ماه اخیر -از پاییز ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳- تعطیل شده است.

تمامی این مراکز که توسط نهادهای غیردولتی و حمایت مردمی تاسیس و اداره می‌شد، در حوزه خدمات‌رسانی به زنان آسیب دیده در جامعه فعال بوده‌اند.

سال ۱۴۰۱ نیز مدیر موسسه «‌نورسپید هدایت»‌ که یک مرکز شبانه‌روزی کاهش آسیب‌های زنان است، از حمله ماموران شهرداری به این مرکز و فرار مددجویان از آن خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG