لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۶

تحریم‌های آمریکا در ارتباط با تروریسم برون‌مرزی سپاه؛ رئیس اطلاعات خارجی اطلاعات سپاه تحریم شد


رضا سراج رئیس اطلاعات خارجی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران یکی از پنج نفری است که آمریکا آنان را در ارتباط با تروریسم برون‌مرزی سپاه تحریم کرده است
رضا سراج رئیس اطلاعات خارجی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران یکی از پنج نفری است که آمریکا آنان را در ارتباط با تروریسم برون‌مرزی سپاه تحریم کرده است

دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه رئیس اطلاعات خارجی سازمان اطلاعات سپاه و دیگر اعضا و وابستگان سپاه پاسداران و همچنین بازوهای عملیات خارجی آن اعمال کرد.

این افراد از سوی واشینگتن به مشارکت در توطئه‌های تروریستی در خارج از ایران علیه مقام‌های پیشین دولت آمریکا، اتباع دوتابعیتی آمریکایی-ایرانی و همچنین مخالفان ایرانی جمهوری اسلامی متهم شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۱۱ خرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این تحریم‌ها سه فرد مستقر در ایران و ترکیه، یک شرکت وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران و دو مقام ارشد سازمان اطلاعات سپاه را هدف قرار داده است.

این وزارتخانه نوشته که این افراد در «طرح‌ریزی عملیات مرگبار» خارجی علیه غیرنظامیان، از جمله روزنامه‌نگاران نقش داشته‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، یکی از افراد تحریم‌شده، محمدرضا انصاری، عضو نیروی قدس است که به گفته آمریکا، از عملیات‌های این نیرو در سوریه حمایت می‌کند.

شهرام پورصفی، یک شهروند ایرانی دیگر نیز جزو تحریم‌شده‌هاست که برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی برای ترور دو مقام پیشین دولت آمریکا داشته است.

او پیشتر از سوی وزارت دادگستری آمریکا به تهیه یک طرح ترور بین‌المللی و پشتیبانی مالی از آن متهم شده بود.

همچنین حسین حافظ امینی، یک شهروند دوتابعیتی ایرانی-ترکیه‌ای ساکن در ترکیه تحریم شده است. او از ارتباطاتش در صنعت هوایی ترکیه و همچنین شرکت هواپیمایی خودش مستقر در ترکیه به نام «هواپیمایی ری» برای اقدامات مخفی نیروی قدس از جمله طرح‌های آدم‌ربایی و قتل مخالفان ایرانی استفاده کرده است.

این شرکت نیز تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که دو فرد مرتبط با سازمان اطلاعات سپاه را نیز تحریم کرده که به عنوان یک واحد داخلی و یک واحد بین‌المللی برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران، فعالان، دوتابعیتی‌های ایرانی و کسانی که با رفتارهای ناقض حقوق بشر جمهوری اسلامی مخالفند، عمل کرده‌اند.

این دو نفر، روح‌الله بازقندی رئیس پیشین اداره ضدجاسوسی سازمان اطلاعات سپاه و رضا سراج رئیس سازمان اطلاعات خارجی سپاه هستند.

سراج پیشتر رئیس واحد عملیات ویژه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بود و مسئولیت مجموعه‌ای از عملیات‌ نافرجام علیه شهروندان اسرائیلی را بر عهده داشت.

همچنین بازقندی از جمله در طرح‌ریزی عملیات ترور روزنامه‌نگاران و شهروندان اسرائیل در استانبول مشارکت داشته است.

بر اساس این تحریم‌ها، همه دارایی‌های احتمالی این افراد و شرکت در آمریکا مسدود خواهد شد و هرگونه معامله با آنان، می‌تواند برای افراد حقیقی و حقوقی آمریکایی و غیرآمریکایی، تحت «تحریم‌های ثانویه»، مجازات‌هایی را در پی داشته باشد.

برایان ای.نلسون معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در بیانیه منتشرشده، گفته است: «آمریکا همچنان بر مختل کردن توطئه‌های سپاه و نیروی قدس متمرکز است؛ هر دو در سوءقصدهای متعدد و سایر اعمال خشونت‌آمیز و ارعاب کسانی که آنان را دشمن رژیم ایران می‌دانند، دست داشته‌اند.»

این مقام آمریکایی افزود: «ما به افشا و مختل کردن این فعالیت‌ها و تلاش‌های تروریستی برای خاموش کردن صداهای مخالف، به ویژه کسانی که مدافع احترام به حقوق بشر و آزادی‌های جهان‌شمول مردم ایران هستند، ادامه خواهیم داد.»

بر اساس یک گزارش تازه سازمان خانه آزادی در واشینگتن، جمهوری اسلامی یکی از ۱۰ حکومت جهان است که بیشترین سرکوب‌ مخالفان را در بیرون از مرزها داشته‌ است.

یکی از افرادی که در سال‌های اخیر هدف توطئه‌های تروریستی برون مرزی جمهوری اسلامی قرار داشته، مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال مدنی ساکن آمریکا بوده است.

حکومت جمهوری اسلامی همچنین در سال‌های اخیر برخی از مخالفان خود را در خارج از کشور ربوده و به اعدام محکوم کرده که در مواردی این احکام را اجرا کرده است.

همچنین در سال‌های اخیر حبیب اسیود و جمشید شارمهد دو شهروند دوتابعیتی در خارج از کشور ربوده و به ایران منتقل شدند. آقای اسیود چندی پیش اعدام شد و حکومت وعده اجرای حکم اعدام شارمهد را نیز داده است.

پیشتر روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی افشاگر «آمدنیوز»، نیز از سوی نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی هنگام سفر به عراق ربوده و سپس در ایران اعدام شد.

همچنین پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، فرمانده‌هان سپاه مقام‌های ارشد دولت دونالد ترامپ از جمله خود او را به مرگ تهدید کردند.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کرده و در ماه‌های اخیر کارزاری به راه افتاده تا اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا نیز این نهاد نظامی-ایدئولوژیک جمهوری اسلامی را یک گروه تروریستی بدانند.

بر اساس گزارش‌های رویترز، وبسایت وزارت خزانه‌داری آمریکا و رادیو فردا؛ م.ت/ ب.ب
XS
SM
MD
LG