لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

خواننده آمریکایی، خواننده آهنگ های سه نسل ایرانی


مونیکا جلیلی خواننده آهنگ های سه نسل ایرانی
مونیکا جلیلی خواننده آهنگ های سه نسل ایرانی

مونیکا جلیلی خواننده آمریکایی ست که با بازخوانی ترانه های محلی و قدیمی ایرانی، در میان فارسی زبان ها جایی ویژه ای برای خود باز کرده است.


اومی گوید همسر ایرانی تبارش، منبع عشق او به ملودی ها و موسیقی ایرانی ست. با این حال مونیکا می افزاید آشنایی اش با موسیقی ایرانی، مستقل از همسرش بوده است.


«در حدود سه سال قبل یک موسیقی دان ایرانی در نیویورک که اجراهای مرا شنیده بود، با من تماس گرفت و پیشنهاد کرد که برای کنسرت نوروز شهر نیویورک، تعدادی از آهنگ های محلی ایرانی را یاد بگیرم و بخوانم.»


اگر یک میلیون بار هم آهنگ «سلطان قلب ها» را بشنوم، سیر نمی شوم
مونیکا جلیلی

مونیکا که فارسی بلد نبوده، شروع به خواندن آوازهای فارسی به انگلیسی می کند و در این راه از کمک های وافر همسر و خانواده همسرش بهره مند می شود.


«خانواد همسرم آهنگ های عاشقانه قدیمی ایرانی را به من معرفی کردند. همین نکته باعث شد که به سرعت عاشق موسیقی ایرانی شوم و یاد گرفتن زبان فارسی را آغاز کنم.»


آهنگ هایی که مونیکا جلیلی می خواند به نحوی مربوط به سه نسل ایرانی می شود و برای هر سه نسل خاطره انگیز است.


اومی گوید ملودی هایی را برای خواندن انتخاب کرده که نسل قدیمی تر ایرانی بتواند آن ها را احساس کند اما در عین حال این ملودی ها را به گونه ای تغییر داده شده اند که جوان ها هم جذب شوند.


«از طریق ترجمه شعرها به انگلیسی، در واقع سعی کرده ایم شنونده ها از فرهنگ های گوناگون را به نحوی شیفته این موسیقی کنیم.»


آهنگ هایی که مونیکا جلیلی می خواند، برای سه نسل ایرانی خاطره انگیز است

گروه «نورساز» گروهی که مونیکا جلیلی در آن فعالیت می کند، در حدود دو سال پیش در نیویورک تشکیل شد.


مونیکا می گوید پس از درج آگهی برای یافتن اعضای گروه، با مِگن ویولن زن گروه آشنا شد و از طریق او اعضای دیگر را شناخت.


در این گروه که مونیکا جلیلی خواننده آن است، چهار آلت موسیقی گیتار، عود وسازهای ضربی نواخته می شود.


مونیکا جلیلی فارغ التحصیل رشته زبان وادبیات فرانسه می گوید از بچگی به موسیقی عشق می ورزیده و همیشه از آن لذت برده است. او پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه کلمبیا در کنسرواتوار موسیقی نیویورک نیز تحصیل کرده است.


سلطان قلبها محبوب ترین آهنگ ایرانی

مونیکا می گوید برایش بسیار دشوار است که بگوید محبوب ترین آهنگ ایرانی اش کدام است. «آهنگ های ایرانی مورد علاقه ام بیش از یکی ست. سلطان قلب ها را بسیار دوست دارم ومیلیون ها بار هم آن را بشنوم، سیر نمی شوم.»


مونیکا جلیلی می گوید اولین باری که «سلطان قلب ها» را شنیدم، علاقمند شدم معنای آن را بدانم.


«یکی از دوستان شوهرم آهنگ را برایم ترجمه کرد و من احساس کردم که دوست دارم آن را اجرا کنم. بعد تصمیم گرفتیم ترجمه انگلیسی آن را هم در اختیار دیگران بگذاریم تا دیگران هم بتوانند زیبایی آن را بیشتر احساس کنند.»


مونیکا جلیلی بیست و هفتم ماه اکتبر سال 2006، در بوداپست، از سوی آکادمی جهانی هنر، ادبیات و موسیقی، برنده جایزه «شیر طلایی» شد.


XS
SM
MD
LG