لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

انتخابات ايران از نگاه دو نشریه خارجی


تایمز مالی: انتخابات شوراها نشانه آن است که دولت بايد در سياست های خود تجديد نظر کند
تایمز مالی: انتخابات شوراها نشانه آن است که دولت بايد در سياست های خود تجديد نظر کند

شهران طبری، نظر دو نشريه خارجی را در باره انتخابات شوراهای شهر تهران و مجلس خبرگان، مرور کرده است.


گارت اسميت (Gareth Smith) خبرنگار فايننشال تايمز در تهران درباره انتخابات می نويسد: «
۱۸ ماه بيشتر از انتخابات ظفرمندانه محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری نگذشته است که انتخابات اين هفته تهران نشان از کوبيدن مشت محکمی بر بينی او و دولتش دارد. نتايج اوليه انتخابات حاکی از آن است که سياست ايران وارد مرحله جديد و پرتلاطمی شده است».


خبرنگار تايمز مالی در تهران از قول يکی از مقامات سابق دولتی می گويد: «شکی نيست که نتيجه انتخابات پيامی است برای رييس جمهوری. همانطور که انتخابات کنگره آمريکا پيامی بود برای جرج بوش. تايمز مالی می افزايد: « انتخابات شوراها نشانه آن است که دولت بايد در سياست های خود تجديد نظر کند و در عوض ِ سياست های تندروانه، روش های ميانه رو و عملی در پيش گيرد.»


روزنامه ديلی تلگراف نيز در مقاله ای تحليلی همين نظر را تاييد کرده است و نتايج انتخابات شوراها را شکست آقای احمدی نژاد و طرفدارانش خوانده، بازگشت حتمی اکبر رفسنجانی را به مجلس خبرگان نشانه پيروزی وسيع تر او قلمداد می کند.


با اين حال ديلی تلگراف می نويسد از آنجا که پايه های حمايت از احمدی نژاد در ميان مردم روستاها است، ميزان شکست دولت او محدود است. «به علاوه آنها که از اين شکست بهره می برند محافظه کاران و ميانه رو هستند، نه اصلاح طلبان».


تحليل گر اين روزنامه، اما، منکر نمی شود که انتخابات اخير ايران نشانه تغيير است و می گويد: «باد سياسی در ايران اکنون از سمت ديگری می وزد.»


اين مقاله می افزايد البته هنوز خيلی مانده تا دموکراسی در ايران به حد مطلوب برسد اما نتيجه انتخابات و مشارکت وسيع در آن نشان دهنده سطح بالای آگاهی سياسی مردم اين کشور است.


خبرنگار فايننشال تايمز نيز صحبت از تغيير صحنه سياسی ايران کرده می نويسد: « آقای احمدی نژاد با وعده تقسيم عادلانه درآمد نفت به مردم بی بضاعت در انتخابات رياست جمهوری به يک پيروزی سيل آسا دست يافت و اکبر رفسنجانی را درهم کوبيد.


ما اکنون وضع تغيير کرده است. نتيجه انتخابات باب پيش بينی نشده ای را در صحنه سياسی ايران گشوده است. بازگشت رفسنجانی به صحنه سياست به گفته يکی از نزديکانش معادلات سياسی و تصميم گيری ها در سطح بالا را تغيير خواهد داد».


بازگشت رفسنجانی به صحنه سياست به گفته يکی از نزديکانش معادلات سياسی و تصميم گيری ها در سطح بالا را تغيير خواهد داد
دیلی تلگراف

ديلی تلگراف در دنباله همين بحث می گويد اکنون سوال اين است که حکم منفی مردم در اين انتخابات چه تاثيری در سياست دولت خواهد داشت و در پاسخ می نويسد: «احتمالا رييس جمهور ايران نتيجه انتخابات را بی اهميت خواهد خواند و يا حد اکثر از آن ابراز تاسف خواهد کرد. اما بايد در نظر داشت که ماه عسل او به سر آمده است. وعده هايی که به مردم بی بضاعت داده بود در عمل برآورده نشد و همه اين ها ممکن است او را تحت فشار قرار دهد تا روش خود را تغيير دهد».


گرت اسميت در مورد بازتاب اين انتخابات در صحنه بين المللی می گويد انتخابات مجلس خبرگان موقعيت هاشمی رفسنجانی را در بين حلقه مقامات بالای آيت الله خامنه ای تقويت می کند و در آنجاست که درباره سياست های عمده بين المللی و امنيتی تصميم گيری می شود.


از قول اصلاح طلبان نيز می گويد سياست های خارجی دولت به خصوص در بخش خصوصی خيلی از رای دهندگان را از احمدی نژاد دور کرد و از قول مصطفی تاج زاده می نويسد: «اهميت عمده اين انتخابات در آن است که دولت را در سطح بالا وادار خواهد کرد در سياست های خود تاملی ديگر کند.»


درباره احمدی نژاد آقای اسميت می نويسد او می کوشد از هرگونه نتيجه گيری درباره شکست متحدانش در انتخابات خودداری کند و معتقد است اين فقط رسانه های غربی هستند که نتيجه انتخابات را امتحانی برای دولت او تعبير و تفسير می کنند.


XS
SM
MD
LG