لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

«جنگی بزرگ با ایران در راه است»


آمریکا به دلیل حمله به عراق، با مشکلات بسیاری در این کشور رو به رو است.
آمریکا به دلیل حمله به عراق، با مشکلات بسیاری در این کشور رو به رو است.

یکی از تحلیلگران پیشین وزارت خارجه آمریکا، اقدام نظامی احتمالی واشینگتن برای مقابله با فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را نه تنها محدود به عملیات حمله به سایت های مهم هسته ای ایران نمی داند، که آن را «جنگی گسترده و تمام عیار بر ضد حکومت تهران» خوانده است.


وین وایت، که تا مارس ۲۰۰۶، اسفند ۱۳۸۴، بلندپایه ترین تحلیلگر وزارت خارجه آمریکا در امور خاور میانه بود، گفته است: «برنامه حمله به جمهوری اسلامی چنان طراحی شده است که جنگی گسترده و فراگیر باشد.»


سخنان آقای وایت که جمعه گذشته ۲۹ دی ماه، در شورای سیاست خاورمیانه، در یکی از مراکز مطالعاتی در واشینگتن ایراد شده، در چند روزنامه و رسانه غربی منتشر شده است و خبرگزاری رویترز نیز مشروح آن را منتشر کرده است.


آقای وایت که مدعی است «بخشی از نقشه های این جنگ را خود دیده است» می افزاید: «با دیدن این نقشه ها به آسانی می توان گفت که جنگ احتمالی آمریکا با جمهوری اسلامی در حمله یا حملاتی ضربتی خلاصه نخواهد شد.»


وین وایت سپس یادآوری می کند: «سخن از جنگی در میان است که خاورمیانه را، به حتمال زیاد، سال ها دچار بی ثباتی خواهد کرد.»


وی ادامه داد: «در آغاز این جنگ، بخش عظیمی از نیروی هوایی، زیردریایی های از نوع کیلو و شبکه های موشکی ضد شناورها در ایران نابود خواهد شد.»


به گفته آقای وایت «با نابودی شبکه های موشکی ضد شناورها در ایران، جمهوری اسلامی نخواهد توانست به ناوها و کشتی های جنگی آمریکا در خلیج فارس حمله کند».


همزمان، آقای وایت تاکید کرده است که چشم انداز چنین حمله ای نگران زاست و جمهوری اسلامی را به انتقام جویی شدید از آمریکا بر خواهد انگیخت.


جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا و دیگر مقامات بلندپایه دولت آمریکا همواره تاکید کرده اند که هر چند واشینگتن هیچ گونه برنامه ای برای حمله به جمهوری اسلامی ندارد اما گزینه بهره گیری از نیروی نظامی بر ضد جمهوری اسلامی، دست کم به عنوان آخرین چاره برای باز داشتن تهران از فعالیت های هسته ای، منتفی نیست.


از سوی دیگر، کنث کتسمن، از بخش خدمات پژوهشی کتابخانه کنگره آمریکا به رویترز گفته است که حکومت تهران، بر خلاف آن چه وانمود می کند، حکومتی است ضعیف که با بدل شدن به قدرتی منطقه ای سال ها فاصله دارد. آقای کتسمن می افزاید: «اقتصاد جمهوری اسلامی اقتصادی کاملاً ابتدایی است و تقریباً هیچ صادراتی جز نفت خام ندارد.»


با این حال، آقای کتسمن یادآوری می کند که آمریکا در حمله به جمهوری اسلامی نباید شتاب کند و همچنان می توان به معامله یی بزرگ با تهران دست یافت که هم در برگیرنده منافع ایران و هم در بر گیرنده منافع آمریکا باشد.


XS
SM
MD
LG