لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

تظاهرات ضد جنگ در پایتخت آمریکا


تظاهر کنندگان از کنگره خواستند تا بودجه عملیات نظامی در عراق قطع شود.
تظاهر کنندگان از کنگره خواستند تا بودجه عملیات نظامی در عراق قطع شود.

دهها هزار نفر از مردم آمريکا با برگزاری تظاهراتی در واشينگتن، خواستار خروج نيروهای آمريکايی از عراق شدند .


تظاهر کنندگان با سردادن شعار هايی چون « نيروهای ما را به خانه بازگردانيد» از سياست های دولت بوش در عراق انتقاد و از کنگره خواستند که بودجه عمليات نظامی در جنگ عراق را قطع کند .


اين تظاهرات توسط فعالان ضد جنگ، بازماندگان قربانيان جنگی و هنرمندان هاليوود نظير جين فوندا و شون پن ترتيب داده شده بود .


شون پن ، در اين تظاهرات خطاب به شرکت کنندگان گفت: «بعضی از ما زمانی را به ياد می آورند که هيچ ترسی وجود نداشت جز ترس از خود. و اکنون رييس جمهوری ای داريم که می گويد بترسید، خيلی هم بترسید. ما نمی ترسيم. ما می خواهيم به آنها بگوييم و به دنيا نشان دهيم که در دمکراسی ، تصميم گيرنده ما هستيم.»


گرچه این تظاهرات به صورت مسالمت آميز برگزار شد و لی برخی درگیری های پراکنده با پليس گزارش شده است .


در واکنش به اين تظاهرات، گوردون جاندور، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد گفت که جرج بوش، رييس جمهوری درک می کند که مردم آمريکا در انتظار نتيجه جنگ هستند و اخيرا نيز اعلام کرد که استراتژی اعزام نيروی اضافی به عراق برای کمک به اين هدف است .


دو هفته پيش ، رييس جمهوری آمريکا از استراتژی جديد خود در عراق سخن گفت که براساس آن، برای پايان دادن به دور خشونت ها دراين کشور، بيش از ۲۱ هزار نيروی نظامی تازه نفس به بغداد و استان انبار اعزام می کند .


استراتژی جديد آمريکا با موج انتقاد گسترده دمکرات های کنگره روبرو شد که افزايش نيروها در عراق را، « مخالف مصالح ملی ايالات متحده» ارزيابی کردند .


حتی با وجود سخنرانی سالانه آقای بوش در کنگره و دفاع وی از اعزام نيرو به عراق، از شدت مخالفت ها کاسته نشد و حتی برخی از سناتورهای هر دو حزب دمکرات و جمهوريخواه از آماده کردن طرحی سخن گفتند که رييس جمهوری را وادار نمايد تا از موضع خود عقب نشينی کند .


اما آقای بوش در واکنش به مخالفت های دمکرات ها اعلام کرد: طرح خود را برای اعزام حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ سرباز به عراق اجرا خواهد کرد حتی اگر کنگره با اکثريت دموکرات سعی بر توقف آن داشته باشد .


وی در مصاحبه ای با شبکه تلويزيون سی.بی. اس آمريکا که وی به عنوان فرمانده نيروهای نظامی آمريکا، اختيار اعزام نيروهای نظامی به عراق بدون حمايت کنگره را دارد .


به رغم مخالفت ها صورت گرفته از سوی کنگره آمريکا، رهبران حزب دموکرات تاکيد کرده اند که از قطع منابع مالی برای نيروهای اين کشور در عراق حمايت نخواهند کرد.


در تحولی ديگر، ارتش آمريکا خبر کشته شدن هفت تن ديگر از سربازان آمريکايی را در عراق تاييد کرد .


براساس بيانيه ارتش امريکا، اين سربازان در جريان بمبگذاری های جاده ای کشته شدند .


از ماه مارس ۲۰۰۳ که آمريکا به عراق حمله کرد تاکنون حدود ۳۰۷۰ نفر از نيروهای امريکايی در اين کشور جان خود را از دست داده اند .


روز شنبه نیز، حداقل ۱۵ عراقی در دو بمبگذاری جداگانه که در شرق بغداد کار گذاشته شده بود جان خود را از دست دادند.


XS
SM
MD
LG