لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

شورای امنيت قطعنامه گسترش تحريم های ايران را تصويب کرد


شورای امنیت امشب به وقت تهران، درباره قطعنامه تحریم ایران رای گیری می کند.
شورای امنیت امشب به وقت تهران، درباره قطعنامه تحریم ایران رای گیری می کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در نشست روز شنبه ۲۴ مارس خود با اکثريت آرا قطعنامه ۱۷۴۷ گسترش تحريم ها عليه ايران را تصويب کرد.


در اين جلسه قطعنامه پیشنهادی گروه موسوم به پنج باضافه یک با پانزده رای، بدون رای منفی، به تصويب رسيد.


جلسه شورای امنيت برای رای گيری درباره قطعنامه گسترش تحريم های جمهوری اسلامی ايران، روز شنبه، در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک، آغاز برگزار شد.


دوميسانی کومالو، سفير آفريقای جنوبی در شورای امنيت سازمان ملل، به عنوان رييس دوره ای اين شورا، اولين سخنزان اين نشست بود.


ناصرعبدالعزيز الناصر نماينده قطر در شورای امنيت سازمان ملل، نیز در سخنان خود بر حق ايران در استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای تاکيد کرد.


رای گیری برای تحریم ایران


جلسه شورای امنیت برای رای گیری قطعنامه گسترش تحریم های جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، درحالی برگزار می شود که از ایران، منوچهر متکی وزیر امور خارجه در جلسه حاضر شد.



دومیسانی کومالو، سفیر آفریقای جنوبی در شورای امنیت سازمان ملل وقت مقرر شده برای رای گیری را اعلام کرده و تایید کرد وزیر امور خارجه ایران نیز در جلسه حضور خواهد داشت.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، با انصراف محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران از حضور در جلسه شورای امنیت، منوچهر متکی وزیر امور خارجه در این جلسه حضور دارد تا ضمن ارایه توضیحاتی درباره برنامه هسته ای ایران، شاهد رای گیری اعضای شورای امنیت برای تشدید تحریم های ایران باشد.


شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه قبلی خود که در ماه دسامبر، آذرماه گذشته تصویب شه بود و به قطعنامه ۱۷۳۷ مشهور است، ضمن اعمال تحریم بر صنایع موشکی و هسته ای ایران، به جمهوری اسلامی ایران ۶۰ روز فرصت داده بود تا فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


امیر جونز پاری، نماینده بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل :مطمئنیم که با اکثریت کامل آرا، این قطعنامه تصویب می شود و فقط سه تغییر کوچک در آن داده شده که در حال بررسی آن هستیم

اما جمهوری اسلامی ایران قطعنامه شورای امنیت را رد کرد و آن را فاقد مبنای حقوقی خواند و به همین دلیل نیز از درخواست این شورا مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم سر باز زد.


آمریکا و کشورهای غربی می گویند که ایران احتمالا با هدف ساخت سلاح هسته ای به غنی سازی اورانیوم دست می زند اما مقام های ایرانی بارها اعلام کرده اند که برای دستیابی به برق به دنبال فعالیت های هسته ای هستند.


قطعنامه ای که روز شنبه در شورای امنیت بررسی خواهد شد، پس از دو هفته رایزنی میان پنج کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به عنوان اعضای دایم شورای امنیت و آلمان تهیه شده است.


جلسه شورای امنیت به وقت محلی ساعت ۱۵ و به وقت گرینویچ ساعت ۱۹ برگزار می شود که مقارن با ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران است.


امیر جونز پاری، نماینده بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ما مطمئنیم که با اکثریت کامل آرا، این قطعنامه تصویب می شود و فقط سه تغییر کوچک در آن داده شده که در حال بررسی آن هستیم.»


نماینده بریتانیا در شورای امنیت اطمینان دارد که قطعنامه با اکثربت آرا تصویب می شود.

بریتانیا از سوی دیگر نیز وارد چالش سیاسی با مقامات جمهوری اسلامی ایران شدهو روز جمعه هفته گذشته، ۱۵ نفر از ملوانان نظامی این کشور در آب های نزدیک به مرز عراق در شط العرب، اروند رود، توسط نیروهای نظامی مرزی ایران دستگیر شده اند.


قرار بود در جلسه شورای امنیت، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشد و درباره پرونده هسته ای ایران سخنرانی کند اما این سفر لغو شد.


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دلیل لغو سفر آقای احمدی نژاد را تاخیر در صدور ویزا از سوی آمریکا برای تیم همراه رییس جمهوری اعلام کرد.


اما تام کیسی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «هر گونه ربط دادن جریان لغو این سفر به موارد مربوط به صدور ویزا اشتباه و نادرست است.»


متن قطعنامه ای که قرار است برای آن رای گیری شود، تحریم فروش تسلیحات از سوی ایران را دربر می گیرد و از کشورهای دیگر می خواهد که داوطلبانه، روابط تجاری و مالی خود را با ایران قطع کنند. همچنین ۲۸ شخص حقیقی و حقوقی با تحریم و محدودیت سفر و مسدود شدن دارایی بانکی و مالی مواجه می شوند.


تنها تغییری که در این قطعنامه داده شده، اضافه شدن بندی است که تصریح می کند هدف از تحریم ایران، مقابله با بروز قدرت های اتمی در خاورمیانه و تلاش برای رسیدن به منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی است.


آفریقای جنوبی هم خواهان این شده که بر نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در تشخیص مسیر حرکت برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران تاکید شود که این تغییر در قطعنامه لحاظ شده است.


XS
SM
MD
LG