لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

اتحاديه اروپا خواستار آزادی ملوانان بريتانيايی شد


یک مقام نظامی ایران از اعتراف ملوان ایرانی خبر داد
یک مقام نظامی ایران از اعتراف ملوان ایرانی خبر داد

رياست اتحاديه اروپا در بيانيه ای روز شنبه ۲۴ مارس از ايران خواست که ۱۵ ملوان و تفنگدار نيروی دريايی بريتانيا را فورا آزاد کند.


آلمان ریاست دوره ای اتحادیه اروپا در اين بيانيه همچنين تصريح کرده است که این اتحاديه در حال همکاری نزديک با بريتانيا است. اين بيانيه می افزايد سفير آلمان در تهران مراتب اعتراض خود را به مقام های ايران ابلاغ کرده است.


«سربازان بريتانيايی به ورود غير قانونی به آب های ايران اعتراف کردند»


عليرضا افشار،معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح ايران، روز شنبه چهارم فروردين ماه گفت ۱۵ سربازبريتانيايی در بازجويی به ورود غير قانونی به آب های ايران اعتراف کردند.


آقای افشار تاييد کرد که اين افراد روز جمعه سوم فروردين ماه توسط نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگير شده اند، تحت بازجویی قرار دارند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح ايران ضمن تاکيد بر هوشياری نيروهای مسلح اين کشور، هشدار داد: «آمريکا و همپيمانان اين کشور می‌دانند که اگر در محاسبه و تهاجم به ايران اسلامی اشتباه کنند، قادر به کنترل ابعاد آن نخواهند بود.»


احضار مجدد سفير ايران به وزارت امورخارجه بريتانيا


وزارت امورخارجه بريتانيا برای بار دوم سفير ايران در لندن را برای ادای توضيحات درباره دستگيری ۱۵ سرباز و تفنگدار نيروی دريايی اين کشور درآب های ميان ايران و عراق به اين وزارت خانه احضار کرد.


لرد ديويد تريسمن، معاون وزير امور خارجه بريتانيا، در ديدار با رسول موسويان خواهان آزادی و تضمين سلامتی ۱۵ سرباز و تفنگدار نيروی دريايی بريتانيايی شد.


وزارت امور خارجه بريتانيا اين ديدار را «صريح و مدنی» توصيف کرده و افزوده است آقای تريسمن در اين ملاقات از طرف ايرانی خواست که به سفارت بريتانيا در تهران اين امکان را بدهند که با دستگير شدگان ملاقات کند.


درهمين زمينه خاوير سولانا، هماهنگ کننده سياست خارجی اتحاديه اروپا، خواستار «حمايت و همبستگی» با بريتانيا شد.


رييس دوره ای اتحاديه اروپا، آلمان، نيز خواهان آزادی فوری سربازان و تفنگداران بريتانيايی شد. فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا به زودی بيانيه ای در اين باره صادر خواهند کرد.


سربازان بازداشت شده بريتانيايی به تهران منتقل شدند


۱۵ سرباز نيروی دريايی بريتانيا که روز جمعه توسط نيروهای ايرانی در نزديکی مرز دو کشور ايران و عراق بازداشت شده بودند، به تهران منتقل شده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هدف از انتقال اين ۱۵ شهروند بريتانيايی به تهران، توضيح آنان در قبال به گفته مسوولان ايرانی «عملکرد خصمانه » شان بوده است.


به گزارش اين خبرگزاری ايرانی، پرسنل بازداشت شده بريتانيايی که برخی از آنان زن هستند، روز شنبه حوالی ظهر به وقت محلی به تهران منتقل شده اند.


بريتانيا اسامی اين افراد را فاش نساخته و به وجود نيروهای زن در ميان بازداشت شدگان اشاره ای نکرده است. اما در موضع گيری رسمی اين کشور تاکيد شده که هشت ملوان نيروی دريايی سلطنتی و هفت تفنگدار سلطنتی بريتانيا توسط نيروهای ايرانی بازداشت شده اند.


بحران ديپلماتيک


مارگارت بکت وزير امور خارجه بريتانيا روز جمعه به خبرگزاری رويترز گفت: «از شنيدن خبر بازداشت ۱۵ ملوان نظامی بريتانيا و تجهيزاتشان توسط نيروهای ايرانی، به شدت آشفته شدم. پرسنل ما در دو قايق جداگانه مشغول گشت زنی در آبهايی بودند که طبق قطعنامه ۱۷۲۳ سازمان ملل متحد قلمرو عراق محسوب می شود. آنان مشغول گشت زنی برای جلوگيری از فعاليت های قاچاق و در حمايت از دولت عراق فعاليت می کردند.»


اين اقدام ايران، بحرانی ديپلماتيک را در ميان بحبوحه تنش ها بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ايران پديد آورده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار است در جلسه روز شنبه خود مساله اعمال تحريم های مالی و تسليحاتی جديدی را عليه ايران به رای بگذارد.


مارگارت بکت وزير امور خارجه بريتانيا روز جمعه گفت: «سفير ايران در بريتانيا به وزارت امور خارجه بريتانيا فراخوانده شده است. ما همچنين اين موضوع را از طريق سفارتخانه مان در تهران با مسوولان ايرانی مطرح کرده ايم و خواستار توضيح کاملی درباره اين حادثه شده ايم و قاطعانه از مسوولان ايرانی انتظار داريم که هر چه زودتر پرسنل تفنگداران بريتانيا را آزاد کرده و آنان را صحيح و سالم همراه با قايق هايشان رها سازند.»


خبرگزاری رويترز به نقل از مقام های آلمانی گزارش داد که اتحاديه اروپا طی جلسه روز شنبه خود خواستار آزادی فوری پرسنل نيروی دريايی بريتانيا خواهد شد. آلمان رييس دوره ای اتحاديه اروپا است.


اعتراض ايران


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، با احضار خانم گيت اسميت، کاردار بريتانيا در تهران، در روز جمعه به آنچه ايران «ورود غيرقانونی نظاميان نيروی دريايی انگليس به آبهای سرزمينی ايران در اروندرود» خوانده، شديدا اعتراض کرده است.


محمدعلی حسينی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ورود به گفته او «غيرقانونی و مداخله جويانه» نيروهای بريتانيايی به آبهای ايران را اقدامی «مشکوک و برخلاف مقررات و حقوق بين الملل» دانسته و آن را محکوم کرد.


خبرگزاری فارس به نقل از محمدعلی حسينی نوشته است: «نقض حاکميت ديگرکشورها و ورود غيرمجاز به آن نشانگر اهداف غيرعادی و مغاير با تعهدات بين المللی است که با هيچ توجيهی نميتوان از پذيرش مسووليت آن سرباز زد.»


به گفته مسوولان بريتانيايی، پرسنل دو قايق نيروی دريايی اين کشور تحت قوانين تاييد شده از سوی سازمان ملل متحد، مشغول بازرسی از يک کشتی تجاری در آب های عراق بودند که نيروهای ايرانی آنان را بازداشت کرده اند.


XS
SM
MD
LG