لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

ايران: پاسخ بريتانيا قابل بررسی است


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران می گوید یادداشت بریتانیا قابل بررسی است
سخنگوی وزارت امور خارجه ايران می گوید یادداشت بریتانیا قابل بررسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز شنبه يازدهم فروردين ماه درباره خبر تسليم يادداشت بريتانيا به ايران، گفت دراين يادداشت نکات مختلفی وجود دارد که می‌تواند مورد بررسی قرار گيرد.


مارگارت بکت، وزير امورخارجه بريتانيا، روز شنبه، گفته بود کشورش به يادداشت ديپلماتيک ايران درباره ۱۵ ملوان دستگير شده پاسخ داده است.


خانم بکت که در حاشيه نشست وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا با خبرنگاران سخن می گفت، افزوده بود:«ما به نامه ايران پاسخ داده ايم و اکنون مذاکره در اين باره را شروع کرده ايم. همانطور که می دانيد در ايران اين روزها ايام تعطيلات است و احتمالا اين به روند مذاکرات کمک نخواهد بود.»


محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه ايران گفت که در پاسخ به يادداشت اعتراضی ایران، سفير بريتانيا روز قبل ضمن حضور در وزارت امور خارجه يادداشت جوابيه‌ای ارايه کرد، در اين يادداشت نکات مختلفی وجود دارد که می‌تواند مورد بررسی قرارگيرد.


وی افزود :«ما منتظر تصحيح رفتار واتخاذ رويکردهای معقول دولت انگليس بوده و گزينش رفتارهای يکسان ، متوازن و شفاف در چارچوب خواسته‌های مشروع و منطقی دولت جمهوری اسلامی ايران هستيم.»


وزير امورخارجه بريتانيا در پاسخ به اين پرسش خبرنگار تلويزيون ايران که آيا او پيامی برای ايران دارد، گفته بود:«به نظر من، همه از وضعی که پيش آمده متأسفند، چيزی که ما می خواهيم اين است که از اين وضعيت خارج شويم.»


درباره اين خبر نظر دهيد. شما درباره جنجال پديد آمده بر سر بازداشت ملوانان بريتانيايی چه فکر می کنيد؟
برای اظهار نظر در این زمینه، کلیک کنید

وزير امور خارجه بريتانيا می گويد تهران تاکنون به پاسخ لندن جوابی نداده است.


هشت روز پيش و روز ۲۳ مارس، سوم فروردين، ۱۵ ملوان نظامی بريتانيا در حالی که مشغول بازرسی يک کشتی تجاری هندی و در دهانه ورودی خليج فارس به اروند رود بودند، از سوی نيروهای نظامی مرز ايران دستگير و به تهران منتقل شدند.


جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد ملوانان بريتانيايی ورود «غيرمجاز» به آب های ايران داشته و از اين رو مرتکب کار «غيرقانونی» شده اند.


اما در مقابل، دولت بريتانيا از زمان دستگيری ملوانان خود، اعلام کرده تمامی آنها در آب های عراق انجام وظيفه می کرده اند و بايد دولت ايران به سرعت تمامی آنها را آزاد کند.


مقامات کنسولی سفارت بريتانيا در تهران هنوز اجازه ملاقات با ملوانان نظامی بريتانيايی را نداشته اند، اما از تنها زن در ميان ۱۵ نفری که بازداشت شده اند، تاکنون سه نامه دريافت کرده اند.


تماس نمايندگان سولانا با ايران


در همین زمینه، خبرگزاری آلمان گزارش داد، اعضای دفتر خاوير سولانا هماهنگ‌کننده سياست خارجی اتحاديه اروپا روز شنبه با دفترعلی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران تماس گرفتند.

اين خبرگزاری به نقل از ديپلمات های اتحاديه اروپا افزود: «اين تماس، مقدمه‌ای برای برقراری ارتباط مستقيم بين سولانا و لاريجانی در هفته آينده است.»


از سوی ديگر، خبرگزاری فارس به نقل از يک مقام آگاه تماس نمايندگان سولانا با ايران را تکذيب کرده است.


وزيران امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا، در نشست روز جمعه در بريمن آلمان، خاوير سولانا را موظف کردند تا برای آزادی فوری و بدون قيد و شرط ملوانان بازداشت‌شده بريتانيايی وارد عمل شود.


تکذيب خبر محاکمه ملوانان بريتانيايی


همچنین غلامرضا انصاری، سفير جمهوری اسلامی ايران در مسکو، خبر نقل شده درباره محاکمه ملوانان بريتانيايی را تکذيب کرد.


آقای انصاری در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفت آنچه که وی در روز جمعه درمصاحبه با شبکه تلويزيونی «وستی ۲۴»‬ روسيه بيان داشته صرفا «ورود مساله بازداشت نظاميان انگليسی به مراحل قانونی خود بوده است.»


سفيرجمهوری اسلامی ايران در مسکو افزود: «اين شبکه در ترجمه بخش مربوط به نظاميان بازداشت شده انگليسی اشتباه کرده و از احتمال محاکمه آنها خبر داده بود.»


آقای انصاری گفت: « البته در صورتی که انگليس موضوع ورود غيرقانونی نظاميان اين کشور به آبهای ساحلی ايران و مسووليت اين امر را می‌پذيرفت، مساله در همان ابتدا به راحتی قابل حل بود.»


شبکه «وستی ۲۴» ‬روسيه، جمعه شب به نقل از سفير جمهوری اسلامی ايران در مسکو از احتمال محاکمه نظاميان بريتانيا که بصورت غير قانونی وارد آبهای ايران شده‌اند خبر داده بود.


XS
SM
MD
LG