لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

گفت وگوی بريتانيا و ايران برای حل بحران ملوانان


دفتر نخست وزيری بريتانيا اعلام کرد که با علی لاريجانی، دبير شورای امنيت ملی ايران درباره مساله ملوانان تماس گرفته شده است.
دفتر نخست وزيری بريتانيا اعلام کرد که با علی لاريجانی، دبير شورای امنيت ملی ايران درباره مساله ملوانان تماس گرفته شده است.

دفتر تونی بلر، نخست وزير بريتانيا در بيانيه ای اعلام کرد که لندن پيشنهاد انجام مذاکرات مستقيم دو جانبه برای حل بحران ملوانان دستگيرشده را داده است و اکنون منتظر پاسخ تهران است.


دفتر نخست وزيری بريتانيا، روز سه شنبه، سوم آوریل، اعلام کرد که با علی لاريجانی، دبير شورای امنيت ملی ايران درباره مساله ملوانان تماس گرفته شده است.


به گزارش خبرگزاری آسوسيتدپرس، دفتر نخست وزيری بريتانيا در اين بيانيه تصريح کرد که بريتانيا و ايران هر دو خواستار گفت وگوهای مستقيم برای دستيابی به راه حلی سريع درباره ملوانان دستگير شده بريتانيايی هستند.


رد امکان مبادله ايرانيان بازداشتی با ملوانان بريتانيايی


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه، سوم آوريل، امکان مبادله پنج ايرانی بازداشت شده در عراق را درمقابل آزادی ۱۵ ملوان بريتانيايی رد کرد


آقای بوش گفت که دولت آمريکا با دولت بريتانيا در مساله ملوانان و تفنگداران دريايی بازداشت شده توسط ايران همکاری می کند، اما اين به معنی آن نيست که امکان مبادله پنج ايرانی بازداشت شده درعراق در مقابل آزادی ملوانان بريتانيايی وجود دارد.


آقای بوش، دستگيری سربازان بريتانيايی توسط ايران را عملی «غيرقابل دفاع» دانست و ملوانان بازداشت شده توسط ايران را «گروگان» خواند.


او درپاسخ به پرسش خبرنگاری درباره احتمال مبادله ایرانیان بازداشتی درعراق با ملوانان بریتانیایی گفت:«هنگامی که مساله گروگان ها در ميان باشد، هيچ گونه معامله ای نبايد صورت گيرد.»


در همين زمينه، شان مک کورمک، سخنگوی کاخ سفيد از اظهار نظر درباره آزادی ديپلمات ربوده شده ايرانی در عراق، خودداری کرد. او گفت که آمريکا هيچ نقشی در دستگيری و آزادی اين ديپلمات نداشته است.


جلال شرفی، دبير دوم سفارت ايران در عراق که بهمن ماه سال گذشته در بغداد ربوده شده بود، روز سه شنبه آزاد شد و به تهران بازگشت.


برخورد محتاطانه با خبر آزادی


درهمین حال، مارگارت بکت، وزير امورخارجه بريتانيا، نیز روز سه شنبه خواهان برخورد محتاطانه تر با اخبار درباره آزادی سريع ملوانان دستگير شده توسط ايران، شد.


خانم بکت افزود:«درباره اينکه ممکن است مساله خيلی سريع حل شود بايد احتياط کرد.»


تونی بلر، نخست وزير بريتانيا روز سه شنبه پيش بينی کرده بود که دو روز آينده، برای حل مساله بازداشت ملوانان بريتانيايی، روزهايی حساس خواهد بود.


وزير امورخارجه بريتانيا درباره اين اظهارات نخست وزير بريتانيا گفت: منظور آقای بلر حمله نظامی نبوده است. و ما خواهان رويارويی با ايران نيستيم.


آقای بلر گفته بود که بريتانيا در برخورد با اين بحران، دو گزينه در پيش رو دارد که می تواند انتخاب کند.


او در تشريح اين دو راه افزوده بود: «نخستين راه اين است که ما (بريتانيا) تلاش کنيم در مذاکراتی آرام و مسالمت جويانه، افرادمان را در سريعترين حالت ممکن آزاد کنيم و برگردانيم. راه ديگر اين است که تصريح کنيم اگر آزادی سريع ممکن نيست، بر سخت گيری در موضع گيری بيفزاييم.»


مذاکرات دو جانبه


همزمان ايران می گويد که مذاکرات دوجانبه با بريتانيا برای حل بحران بازداشت ۱۵ ملوان اين کشور در آب های خليج فارس آغاز شده است.


به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی گفت: «در حال حاضر دولت انگليس (بريتانيا) گفت و گوهای ديپلماتيکی را با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران آغاز کرده که در ابتدای کار هست و اگر اين مسير را ادامه بدهند، به طور منطقی می توانند شرايط را تغيير دهند و روند امور به سمتی برود که اين مسئله فيصله يابد.»


XS
SM
MD
LG