لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

اکبر گنجی برنده جايزه آزادی جان همفری شد


اکبر گنجی برنده جایزه همفری
اکبر گنجی برنده جایزه همفری

سازمان حقوق و دمکراسی، يا مرکز بين المللی برای حقوق بشر و توسعه دمکراتيک در کانادا، جايزه سال ۲۰۰۷ خود را، چنان که در بيانيه اين سازمان آمده، به خاطر «تعهد شجاعانه آقای گنجی به حقوق بشر، توسعه دمکراتيک و عدم خشونت» به وی اهدا کرد .


سازمان حقوق و دمکراسی هر ساله جايزه آزادی جان هامفری را به يک نهاد يا فرد، به خاطر دستاوردی چشمگير در پيشبرد امر حقوق بشر و توسعه دمکراتيک اهدا می کند .


اين جايزه به افتخار جان پيتر هامفری، استاد حقوق دانشگاه مک گيل و تدوين کننده نخستين پيش نويس اعلاميه جهانی حقوق بشر بنا نهاده شده است .


اکبر گنجی به خاطر نوشتن مطالبی در انتقاد از نقض حقوق بشر و نيز نوشتن مقاله ها و کتاب هايی افشاگرايانه، از جمله کتاب تاريکخانه اشباح، عاليجناب سرخ پوش، عاليجنانبان خاکستری و مجموعه مقالاتی در باره قتل های زنجيره ای به ۶ سال حبس محکوم شد

اکبر گنجی به خاطر نوشتن مطالبی در انتقاد از نقض حقوق بشر و نيز نوشتن مقاله ها و کتاب هايی افشاگرايانه، از جمله کتاب تاريکخانه اشباح، عاليجناب سرخ پوش، عاليجنانبان خاکستری و مجموعه مقالاتی در باره قتل های زنجيره ای به ۶ سال حبس محکوم شد .


آقای گنجی از سال گذشته که برای گرفتن جايزه روزنامه نگاران به روسيه رفت، در ديگر کشورها نيز چندين جايزه گرفته است.


آقای گنجی در تازه ترين مقاله خود با عنوان «نامه ای به همه در باره حقارت و زبونی»، در واکنش به موج سرکوب ها، فشار ها، اعدام ها و بازداشت های اخير می پرسد: «چرا اين همه سکوت در مقابل ظلم و بيداد... چرا اين سقوط اخلاقی و معنوی».


او می نويسد احمد قصابان، مجيد توکلی، احسان منصوری، بهاره هدايت، محمد هاشمی، علی نيکو نسبتی، مهدی عربشاهی، حنيف وقفی، علی وقفی، عبدالله مومنی، بهرام فياضی، مرتضی اصلاح چی، مجتبی بيات، حبيب حاجی حيدری، مسعود حبيبی، سعيد حبيبی نيا، آرش خاندل، اشکان غيوثوندی، عزت الله قلندری، محمد حسين مهرزاد را رژيم جمهوری اسلامی با همکاری و مشارکت همه ما زندانی کرده است .


از زير بار مسئوليت نمی توان شانه خالی کرد . اکبر گنجی می نويسد دفاع همه جانبه از مومنی و ديگر دانشجويان و زندانيان وظيفه اخلاقی همه ماست. اين حمايت را نبايد به چند ياداشت و اعلاميه محدود کرد.


XS
SM
MD
LG