لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

دفتر «بازتاب» با شکايت رياست جمهوری پلمب شد


سایت بازتاب از هشت ماه پیش فیلتر شده بود.
سایت بازتاب از هشت ماه پیش فیلتر شده بود.

بر اساس گزارش منابع خبری ايران، دفتر سايت «بازتاب» که در ماه های اخير به انتقادهای تندی از دولت محمود احمدی نژاد پرداخته بود پلمب شد.


این گزارش ها حاکيست که ساختمان اين سايت اواخر هفته گذشته به دستور بازپرس دادسرای کارکنان دولت و به موجب شکايت نهاد رياست جمهوری بسته شد.


سايت بازتاب از هفت ماه پيش در حالی به کار خود ادامه می داد که بر اساس تصميم «گروه تعيين مصاديق سايت های غير مجاز اينترنتی» و حکم دیوان عدالت اداری فیلتر شده بود.


پلمب شدن ساختمان سايت بازتاب پس از آن انجام گرفت که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به مطبوعات در خصوص انتشار گزارش و تحليل درباره مجلس خبرگان رهبری هشدار داد و روزنامه کيهان نيز در سرمقاله روز ۱۷ شهريور خود، سايت بازتاب را از جمله «رسانه های مورد اخطار وی» معرفی کرد.



  • سايت بازتاب از هفت ماه پيش در حالی به کار خود ادامه می داد که بر اساس تصميم «گروه تعيين مصاديق سايت های غير مجاز اينترنتی» و حکم دیوان عدالت اداری فیلتر شده بود.

اين روزنامه نوشت که «شماری از روزنامه ها و سايت های داخلی نظير روزنامه های وابسته به احزاب کارگزاران، مشارکت و سايت های تحت مديريت اين دو حزب نظير روزنا، عصر نو، بازتاب و آفتاب در کنار روزنامه های کارگزاران و اعتماد ملی دنباله داخلی دشمنان بوده و مصداق رسانه هايی هستند که رهبر جمهوری اسلامی به آنها اخطار داده است.»


کيهان به صراحت اين رسانه ها را به «عواقب وخيم انتشار هر گونه مطالبی در مورد مجلس خبرگان» تهديد کرده و نوشته بود:« در صورت ورود نيز، خروجی رسوا در انتظار آنان خواهد بود.»


سايت بازتاب در دو هفته اخير گزارش هايی را در مورد نشست اخير مجلس خبرگان رهبری که اکبر هاشمی رفسنجانی درآن به رياست اين مجلس انتخاب شد، منتشر کرده بود.


اين سايت در يکی از گزارش های خود نوشته بود: «انتخاب هاشمی رفسنجانی به رياست مجلس خبرگان، در حالی صورت گرفت که از يک ماه پيش، تلاش های گسترده پنهان و آشکاری از سوی برخی محافل قدرت برای جلوگيری از انتخاب وی ـ که به عنوان نايب رييس اول مجلس خبرگان، طبيعی ترين گزينه برای رياست اين مجلس بود ـ آغاز شد.»


بازتاب در گزارش های خود به طور تلويحی و بعضا آشکار، هواداران«خط تخريب» هاشمی رفسنجانی و تلاش برای جلوگيری از انتخاب او به رياست مجلس خبرگان را متوجه حاميان دولت محمود احمدی نژاد دانست و به گفته آن، «هتاکی های پی در پی همسر سخنگوی دولت و مطالب روزنامه کيهان، نقش مهمی در اين تخريب داشت.»


اين سايت که به محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ايران، نزديک است، همچنين از منتقدان سياست های دولت محمود احمدی نژاد، بويژه در عرصه های اقتصادی و خارجی به شمار می رود.


فيلترينگ سايت بازتاب در ۲۴ بهمن سال گذشته خورشيدی، با اعتراض برخی از نمايندگان وابسته به طيف اصولگرا مواجه شد.


در اين ارتباط، سعيد ابوطالب، عضو کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در روز ۳۰ بهمن ماه سال گذشته خورشيدی، از تهيه و امضای نامه ای در مجلس در اعتراض به عملکرد وزارت ارشاد درباره فيلترينگ سايت بازتاب به رييس جمهوری خبر داد.


اين عضو کميسيون فرهنگی مجلس گفت:«اين حرکت نشان از اين دارد که دولت تاب هيچ نقدی حتی اگر از داخل جريان خودی باشد، ندارد.»


رای منفی مجلس به يک و دو فوريت لايحه دولت


در همين حال، نمايندگان مجلس شورای اسلامی روز يکشنبه به يک و دو فوريت لايحه دولت برای الحاق يک تبصره به قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب سال ۱۳۷۹ در ارتباط با پايگاه های اطلاع رسانی اينترنتی و خبرگزاری های داخلی رای منفی دادند.


بر اساس اين گزارش، پس از آنکه دو فوريت و يک فوريت اين لايحه به تصويب نرسيد، محمدرضا باهنر، نايب اول رييس مجلس شورای اسلامی، که رياست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، اعلام کرد که اين لايحه به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار می گيرد.


در صورت تصويب نهايی اين لايحه، «خبرگزاری ها و پايگاه های اطلاع رسانی اينترنتی داخلی از حيث حقوق، وظايف، حمايت های قانونی و جرايم و مجازات ها و مرجع و نحوه دادرسی، مشمول احکام مقرر درقانون مطبوعات و اصلاحات آن می شوند و مدير عامل، مسوول پايگاه اطلاع رسانی و نويسندگان و تهيه کنندگان مطالب خبرگزاری ها و پايگاه های مزبور حسب مورد، دارای همان مسووليت هايی هستند که برای مدير مسوول و نويسنده مطبوعات منظور شده است.»


بر اساس اين لايحه، هيات نظارت بر خبرگزاری ها، در مورد خبرگزاری ها، اختيارات و وظايف هيات نظارت بر مطبوعات را اعمال می کند.


XS
SM
MD
LG