لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۳

شکست مذاکرات شورای امنیت بر سر آينده کوزوو


در حالی که صربستان بر مخالفت خود با استقلال کوزوو پافشاری می کند، رهبران آلبانيايی تبار نيز تهديد کرده اند که به طور يک جانبه اعلام استقلال خواهند کرد
در حالی که صربستان بر مخالفت خود با استقلال کوزوو پافشاری می کند، رهبران آلبانيايی تبار نيز تهديد کرده اند که به طور يک جانبه اعلام استقلال خواهند کرد

مذاکرات شورای امنيت سازمان ملل متحد بر سر آینده سياسی کوزوو، با حضور نمایندگان صربستان و آلبانیایی تبارهای کوزوو، بدون نتيجه خاتمه يافت.


ژوهان وربکه، سفير بلژيک در سازمان ملل متحد به نمايندگی از کشورهای غربی عضو شورای امنيت، روز چهارشنبه نوزدهم دسامبر، گفت: در اين مذاکرات نمايندگان صربستان و اکثريت آلبانيايی تبار کوزوو تاييد کردند که در اين زمينه نمی توانند به «توافقی دست يابند».


پانزده عضو شورای امنيت سازمان ملل روز چهار شنبه در پشت درهای بسته به سخنان وايسلاف کوستونيکا، نخست وزير صربستان، و فاتمير سيجديو، رييس آلبانيايی تبارهای کوزوو، گوش فرا دادند.


اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا، در پی به شکست انجاميدن گفت وگوها در شورای امنيت در بيانيه ای از فرسايشی شدن روند مذاکرات ابراز ناخرسندی کردند.


در این بيانيه مشترک تاکید شده است که اتحاديه اروپا آماده است رهبری طرح آينده کوزوو، را بر عهده گيرد.


در حالی که کشورهای غربی از رهبران اکثريت آلبانيايی تبار کوزوو، که خواهان جدايی از صربستان هستند، حمايت می کنند، روسيه از صربستان، که مخالف استقلال کوزوواست، حمايت می کند.


در همین حال ژوهان وربکه درباره مذاکرات روز چهارشنبه گفت: «در اين مذاکرات طرح هايی که دوطرف مطرح کردند تاييد کننده اين نکته بود که امکان توافق ميان طرقين وجود ندارد».


منطقه کوزوو، که نزديک به يک ميليون و هشتصد هزار مسلمان آلبانيايی تبار در آن زندگی می کند، از زمان خاتمه يافتن مداخله نظامی ناتو در سال ۱۹۹۹ در اين منطقه، توسط سازمان ملل متحد اداره شده است.


منطقه کوزوو، که نزديک به يک ميليون و هشتصد هزار مسلمان آلبانيايی تبار در آن زندگی می کند، از زمان خاتمه يافتن مداخله نظامی ناتو در سال ۱۹۹۹ در بالکان و تجزیه یوگسلاوی، توسط سازمان ملل متحد اداره شده است

سفير بلژيک در سازمان ملل متحد با تاکید براین نکته که دیگر مذاکرات ظرفیت لازم را برای ادامه ندارد، گفت:« وضعيت کنونی در منطقه کوزوو نايايدار است».


در همين حال رهبران کوزوو می گويند بعد از ۱۸ ماه گفت وگوی بی حاصل با صربستان، به صورت يکجانبه و با هماهنگی با «واشينگتن» و «بيشتر کشورهای عضو اتحاديه اروپا» اعلام استقلال خواهند کرد.


به گفته سفير بلژيک در سازمان ملل متحد با توجه به مواضع طرفين ادامه مذاکرات در اين باره بی معنی است.


از سوی ديگر، ويتالين چورکين، سفير روسيه در سازمان ملل متحد، معتقد است که امکان ادامه گفت وگو ها وجود دارد.


آقای چورکين روز چهارشنبه گفت:«به نظر ما مذاکرات می تواند ادامه يابد، چرا که معتقد هستيم که اين مذاکرات ظرفيت لازم برای توافق طرفين را دارد».


نماينده روسيه افزود که کشورش به همراه باگراد خواهند کوشيد تا با ارايه طرحی که مورد توافق دو طرف، به بن بست موجود پايان دهند.


پيشتر، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، اعلام کرده بود که اعضاء اتحاديه اروپا در آستانه دستيابی به نظر واحدی درباره آينده کوزوو هستند.


وزير امور خارجه سوئد نيز گفته بود:« همه اعضای اتحاديه اروپا، غير از يک کشور، آماده اند که استقلال کوزوو را بدون قطعنامه سازمان ملل بپذيرند». قبرس، تنها عضو اتحاديه اروپاست که با استقلال کوزوو مخالف است.


کوزوو تا سال ۱۹۹۹ يکی از ايالت های صربستان محسوب می شد. پس از بحران بالکان و تجزيه يوگسلاوی به چند کشور مجزا، اداره کوزوو تحت نظارت سازمان ملل متحد درآمد.


با اين که در هشت سال گذشته در کوزوو انتخابات برگزار و پارلمان انتقالی تشکيل شده است، اما از دو سال پيش سازمان ملل کوشيد تا وضع حقوقی اين منطقه را روشن سازد.


ابتدا گروه سه جانبه ای، متشکل از آمريکا، اتحاديه اروپا و روسيه، به مذاکره با مقام های صربستان و نمايندگان اکثريت آلبانيايی تبارهای کوزوو پرداخت که پس از گذشت چهار ماه، اين گفت وگو ها بدون دستيابی به نتيجه ای، به شکست انجاميد.


صربستان بر مخالفت خود با استقلال کوزوو پافشاری می کند و رهبران آلبانيايی تبار نيز تهديد کرده اند که به طور يک جانبه اعلام استقلال خواهند کرد.


XS
SM
MD
LG