لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

شورای نگهبان: ۲۲۰۰ نامزد انتخابات رد صلاحیت شده اند


سخنگوی شورای نگهبان گفته است که بيش از ۴۵۰۰ نامزد در رقابت های انتخاباتی حضور خواهند داشت. (عکس: فارس)
سخنگوی شورای نگهبان گفته است که بيش از ۴۵۰۰ نامزد در رقابت های انتخاباتی حضور خواهند داشت. (عکس: فارس)

سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه با ارائه آمار نهایی داوطلبان شرکت کننده در انتخابات هشتم مجلس شورای اسلامی گفت که از هفت هزار و ۵۹۷ نامزد ثبت نام کرده، ۲۲۰۰ نفر رد صلاحيت شدند.


عباسعلی کدخدايی، به خبرنگاران در تهران گفت که در مجموع هفت هزار و ۵۹۷ برای انتخابات ثبت نام کرده بودند و از اين ميان حدود ۳۱۰ نفر انصراف داده اند و ۵۹۶ نفر از رد صلاحيت شدگان نسبت به اين امر شکايتی نکرده اند که پرونده اين دسته در شورای نگهبان مورد بررسی قرار نمی گيرد و نتايج قبلی در مورد اين افراد به قوت خود باقی است.


آقای کدخدايی اعلام کرد که بيش از ۴۵۰۰ نامزد در رقابت های انتخاباتی حضور خواهند داشت و افزود:« انتخابات در تمامی حوزه ها رقابتی است.»


بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، صلاحيت کانديداهای انتخابات مجلس ابتدا از سوی «هيئت های اجرايی» منصوب وزارت کشور بررسی می شود و سپس، «هيئت های نظارت» تعیین شده توسط شورای نگهبان به بررسی سوابق افراد تایید صلاحیت شده توسط هیئت های اجرایی و شکایت های داوطلبان می پردازد.


  • «شمارش آرا در بسياری از حوزه ها که وزارت کشور امکانات اجرايی لازم را دارد، به صورت دستی برگزار می شود، اما شمارش يارانه ای نيز به صورت آزمايشی در کنار شمارش دستی انجام خواهد شد.»
سخنگوی شورای نگهبان

رد صلاحیت های گسترده نامزدهای انتخابات مجلس هشتم توسط هیئت های اجرایی و نظارت در یک ماه گذشته موج وسیعی از اعتراضات را بدنبال داشت به گونه ای که حتی برخی از چهره های شاخص جناح اصولگرا به صف معترضان پیوستند.


این اعتراضات سبب شد تا شورای نگهبان در بررسی شکایت های داوطلبان، تعداد دیگری از نامزدهای رد صلاحیت شده را تایید کند ولی اصلاح طالبان جمهوری اسلامی می گویند که افراد تایید شده شامل هیچ یک از چهره های شاخص معرفی شده توسط آنها نیست.


طیف های سیاسی مخالف در جمهوری اسلامی با اشاره به دایره بسته حضور نامزدها در انتخابات از «غیر رقابتی بودن» این دور از مبارزات خبر داده اند.


سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به این انتقادات گفته است:«بر اساس آماری که شورای نگهبان دارد و نيز آمار رسانه ها و گروه های فعال در امر انتخابات، خوشبختانه ما در اکثر حوزه ها و شايد در تمامی حوزه ها رقابت انتخاباتی را شاهد هستيم.»


آقای کدخدايی درباره فهرست تائيد صلاحيت شدگان که از سوی برخی رسانه ها منتشر شده، گفت:«آنچه برای شورای نگهبان اعتبار دارد، ليست نهايی است که از سوی اين شورا فقط برای وزارت کشور ارسال می شود و اين وزارتخانه نيز نتايج بررسی صلاحيت ها را از طريق فرمانداری به داوطلبان اعلام می کند، بنابراين بقيه آمارها و اطلاعات که از سوی رسانه ها منتشر می شوند، معتبر نيست.»


وی افزود: شمارش آرا در بسياری از حوزه ها که وزارت کشور امکانات اجرايی لازم را دارد، به صورت دستی برگزار می شود، اما شمارش يارانه ای نيز به صورت آزمايشی در کنار شمارش دستی انجام خواهد شد.


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اين سوال که آيا امکان اعلام نتايج شمارش يارانه ای پيش از اعلام نظر شورای نگهبان وجود دارد يا نه، گفت:«نتايج رسمی انتخابات بعد از تائيد صحت انتخابات توسط شورای نگهبان اعلام خواهد شد، اما اين امر مانع از اعلام نتايج، قبل از نظر شورای نگهبان نيست.»


XS
SM
MD
LG