لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

وزیر اطلاعات نماینده اردبیل را به «خیانت» متهم کرد


رسانه های اصولگرا مدعی شدند که سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس به دلیل ترس از برخورد نیروهای امنیتی، به ایران باز نخواهد گشت. ( عکس: فارس)
رسانه های اصولگرا مدعی شدند که سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس به دلیل ترس از برخورد نیروهای امنیتی، به ایران باز نخواهد گشت. ( عکس: فارس)

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس را به دلیل مصاحبه با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا - VOA - به «خیانت» متهم کرد.


غلامحسین محسنی اژه ای با اشاره به گفت وگوی نورالدین پیر موذن، نماینده اردبیل با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا گفت: « اين كار قطعا خيانت و زشت بوده و يك فرد حتي اگر در جايگاه نمايندگي هم نباشد به چنين كاری دست نمي‌ زند.»


وزیر اطلاعات ایران افزود: «وزارت اطلاعات قطعا اين موضوع را پيگيری مي‌كند و از آن نخواهد گذشت.»


نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی که صلاحیت او برای انتخابات روز جمعه مجلس از سوی شورای نگهبان رد شده است، روز یکشنبه، ۱۹ اسفندماه در یکی از برنامه شبکه تلویزیونی فارسی زبان صدای آمریکا، به انتقاد شدید از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد پرداخت.


وی در این برنامه تلویزیونی که با عنوان «پشت پرده انتخابات» پخش شد، گفت: «تشکیل دولت نهم فصل آخر کتابی بود که برای یکسان سازی و یکپارچه سازی دستگاه اجرایی و مجلس صورت گرفت. فاجعه ای هم که در رد صلاحیت ها رخ داد نشان داد که دایره گزینش افراد متاسفانه تنگ تر و تنگ تر شده است.»


  • «وزارت اطلاعات قطعا اين موضوع {مصاحبه با صدای آمریکا} را پيگيری مي‌كند و از آن نخواهد گذشت.»
غلامحسین محسنی اژه ای

آقای پیرموذن افزود: «عملکردی که دولت نهم داشته به نحوی نشان داد که به مجلس نیاز نیست، یعنی مصوباتی که دولت در سفرهای استانی انجام می دهد نوعی موازی کاری است و در بودجه ای نیز که امسال تصویب شد عملا این بودجه تبدیل شد به دفترچه ای که در اختیار دولت است و مجلس حتی از اهرم های نظارتی خود نمی تواند استفاده کند.»


سخنگوی فراکسیون جناح اقلیت در مجلس گفت: «حتی من از وزیر امور خارجه پرسیدم که چه رقمی برای ساخت نیروگاه بوشهر هزینه شده است ولی هنوز پاسخ خود را نگرفته ام که چقدر از این دلارهای بی زبان نفتی به روس ها داده شده است. به جرات می توان گفت که نمایندگان از ریز هزینه حساب های کلان صندوق ارزی بی خبر هستند و اگر آماری داده می شود با واقعیت فاصله زیادی دارد.»


منع مصاحبه با شبکه های فارسی زبان


غلامحسین محسنی اژه ای در گفت وگوی خود با خبرنگاران گفت: «بر اساس مقررات کسانی که در این مسئولیت ها قرار دارند از مصاحبه با رادیوها و شبکه های بیگانه منع شده اند.»


«رسانه های بیگانه»، ترکیبی است که مقام های جمهوری اسلامی ایران برای توصیف رسانه های فارسی زبانی استفاده می کنند که مقر آنها خارج از ایران قرار دارد و عمدتا خبرها و گزارش هایی را برای شهروندان ایرانی منتشر می کنند.


واکنش وزیر اطلاعات جمهوری اسلانی ایران به مصاحبه یک نماینده مجلس با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا چند روز پس از آن صورت گرفت که رسانه های وابسته به دولت و اصولگرایان نیز ضمن حمله شدید به نماینده اردبیل خواستار برخورد قضایی با وی شده بودند.


  • «تشکیل دولت نهم فصل آخر کتابی بود که برای یکسان سازی و یکپارچه سازی دستگاه اجرایی و مجلس صورت گرفت. فاجعه ای هم که در رد صلاحیت ها رخ داد نشان داد که دایره گزینش افراد متاسفانه تنگ تر و تنگ تر شده است.»
نورالدین پیرموذن در گفت و گو با صدای آمریکا

این رسانه ها در عین حال مدعی شده بودند که سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس به دلیل «ترس از برخورد نیروهای امنیتی» به ایران باز نخواهد گشت.


در جریان مصاحبه زنده شبکه فارسی زبان صدای آمریکا با آقای پیرموذن، بخش هایی از نطق تند وی در مجلس هفتم علیه سیاست های دولت محمود احمدی نژاد نیز پخش شد که او در آنها از گرانی و تورم در کشور انتقاد کرده بود.


وی در یکی از این سخنرانی ها گفته بود: «گرانی و تورم و بیکاری برای مردم زجرآور است. متاسفانه وعده ها، شعارها و سیاست های دولت نهم نیز برای کنترل این نابسامانی ها عملا جز گرانی و تورم بیشتر و به هم ریختگی قیمت ها و فرار سرمایه ها ثمره دیگری نداشته است. و ظاهرا از پول نفت بر سر سفره های مردم هم خبری نیست.»


اظهارات منتقدان دولت کنونی جمهوری اسلامی عموما از رسانه های فراگیری چون رادیو ها و شبکه های تلویزیونی دولتی ایران منتشر نمی شوند.


به دلیل آنچه منتقدان داخلی جمهوری اسلامی آن را «سانسور» توصیف می کنند، شهروندان ایرانی در برنامه روز یکشنبه شبکه تلویزیونی صدای آمریکا، برای نخستین بار فرصت یافتند تا انتقادات صریح آقای پیرموذن را که از تریبون مجلس بیان شده بود، ببینند.


سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس که متشکل از نمایندگان اصلاح طلب است در این گفت وگوی تلویزیونی تایید کرد که این سخنان باعث رد صلاحیت او نیز شده است.


نماینده اردبیل در مجلس گفت: «دولت نهم گفته بود که ما جلوی ویژه خواری ها را خواهیم گرفت ولی در همین دولت دیدیم که چندین سمت در اختیار برخی افراد گذاشته شده است.»


وی افزود: «من وقتی که دیدم نمی توان دو کلمه حرف حساب در خانه ملت زد تصمیم گرفتم که در انتخابات شرکت نکنم ولی با فشار مردم اردبیل و دعوت آقای خاتمی و ستاد اصلاح طلبان بار دیگر ثبت نام کردم.»


به گفته آقای پیر موذن، « اکثریت نمایندگان مجلس که اصولگرا هستند تحت سیطره و تسلط چند نفر در هیئت رییسه بوده و رابطه آنها نیز رابطه ای مطیع و فرمانبردار است. شیوه ناجوانمردانه رد صلاحیت ها هم که همواره دوپینگ سیاسی برای نمایندگان اصولگرا بوده باعث شده است تا نمایندگان اکثریت اگر دلشان می خواست تا در مجلس آینده باشند باید مطیع و فرمانبردار باشند.»


به گفته مجری برنامه صدای آمریکا نماینده اردبیل برای شرکت در یک کنگره پزشکی به آمریکا سفر کرده است.


XS
SM
MD
LG