لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

موضع تند کاندیدای جمهوریخواهان علیه ایران


آقای مک کين که همراه چند سناتور سفر می کند، اعلام کرده است که سفر او يک مسافرت انتخاباتی نيست بلکه يک ماموريت برای جستجوی حقيقت است. (عکس AFP)
آقای مک کين که همراه چند سناتور سفر می کند، اعلام کرده است که سفر او يک مسافرت انتخاباتی نيست بلکه يک ماموريت برای جستجوی حقيقت است. (عکس AFP)

جان مک کين، کانديدای رياست جمهوری آمريکا از حزب جمهوری خواه، ايران، حماس و حزب الله لبنان را تهديدی برای خاور ميانه و منافع ملی آمريکا معرفی کرده است.


به گزارش خبرگزاری ها، آقای مک کين همچنين در اورشليم، پايتخت اسرائيل به شيمون پرز، رييس جمهوری اين کشور گفته است که سفرش به خاورميانه و ديدار از عراق و اردن، نگرانی او را در باره ايران را افزايش داده است.


او گفته است:«ايران، گروه های افراطی را بنيان می گذارد، آموزش می دهد و از آنها حمايت می کند.»


آقای مک کين که همراه چند سناتور سفر می کند، اعلام کرده است که سفر او يک مسافرت انتخاباتی نيست، بلکه يک ماموريت برای جست وجوی حقيقت است.


روزنامه اورشليم پست که بخشی از سخنرانی آقای مک کين را منتشر کرده، از قول او نوشته است:« تهران مادامی که آشکارا برنامه دستيابی به سلاح های هسته ای را دنبال کند، گروه های افراطی را هم برای فرستادن به عراق آموزش می دهد، از حزب الله لبنان پشتيبانی می کند و بر سياست های سوريه هم اثر می گذارد.»


جان مک کين همچنين گفته است که حماس و حزب الله، تهديد های مشابهی هستند و اگر اين دو گروه در اينجا [خاورميانه] موفق شوند، می خواهند همه جای دنيا موفق شوند، نه فقط در خاور ميانه.


او افزوده است: «آنها خود را وقف کرده اند تا همه باورهای آمريکا، اسراييل و غرب را از ميان بردارند.»


اشتباه مک کين و اعتراض دموکرات ها


روز پنجشنبه، ۲۹ اسفند ماه، آقای مک کين، در يک کنفرانس خبری در امان پايتخت اردن، ايران را به حمايت از گروه افراطی و سنی القاعده در عراق متهم کرد.


مقامات رسمی آمريکا اعتقاد دارند که ايران از گروه های افراطی شيعه در عراق حمايت می کند، اما نه از گروه سنی القاعده.


جان مک کين گفت:« در رسانه ها گزاش شده است که القاعده برای آموزش داخل خاک ايران می رود و دوباره به عراق باز می گردد، اين به خوبی مشخص و تاسف بار است.»


بعد از اين سخنان، سناتور مستقل جو ليبرمن که همراه جان مک کين به سفر خاور ميانه و اروپا رفته است، در گوش مک کين چيزی گفت و او حرف خود را سريعا اصلاح کرد: «من متاسفم، ايرانيان افراط گرايان [شيعه] را آموزش می دهند نه القاعده را، متاسفم.»


دموکرات ها سريعا به جان مک کين، پشتيبان جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در افزايش تعداد نيروها، حمله کردند.


کارين فينی، مدير ارتباطات کميته ملی دموکرات ها در اين باره گفت:«پس از ۸ سال بی کفايتی جرج بوش در فرماندهی جنگ عراق، اين نظر مک کين، دليلی روشنی برای اطمينان به او برای پيش بردن راه به مردم آمريکا نمی دهد.»


در مقابل، برايان راجر، سخنگوی سناتور مک کين گفته است: «مک کين اشتباه کرده و سريعا اشتباه خود را اصلاح کرده است.»


XS
SM
MD
LG