لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

روز جمعه؛ گفت وگوهای ۵+۱ در باره برنامه اتمی ایران


آقای میلیبند گفته است که این نشست همزمان با اجلاس نمايندگان گروه چهار جانبه صلح خاورميانه برگزار می شود. (عکس: AFP)
آقای میلیبند گفته است که این نشست همزمان با اجلاس نمايندگان گروه چهار جانبه صلح خاورميانه برگزار می شود. (عکس: AFP)

وزارت امور خارجه بريتانيا، اعلام کرد که اين کشور، روز جمعه، ميزبان اجلاس آينده گروه ۵+۱ در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران خواهد بود.


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا گفت: روز جمعه اجلاس نمايندگان گروه چهار جانبه صلح خاورميانه، موسوم به «کوارتت» نيز در اين کشور برگزار می شود. اين گروه شامل نمايندگان امريکا، روسيه ، اتحاديه اروپا و سازمان ملل است.


وزارت امور خارجه آمريکا نيز اعلام کرده که کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، در هر دو اجلاس حضور خواهد داشت.


گروه ۵+۱ شامل پنج عضو دائمی شورای امنيت يعنی آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين همراه با آلمان است که در تهيه و تصويب سه قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی نقش اصلی را بر عهده داشتند.


اين گروه از ايران خواسته است تا برنامه غنی سازی اورانيوم که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد را به حال تعليق در آورد.


اعضای گروه ۵+۱ در بيانيه ماه مارس تاييد کردند که در مذاکرات با تهران، تضمين می کنند تا پيشنهاد کمک های اقتصادی و بازرگانی را که در سال ۲۰۰۶ ميلادی به ايران ارائه شده بود، گسترش دهند.


در همين حال، کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا در اين مورد گفت:«گزينه های بسياری برای ايران بر روی ميز قرار دارد که ممکن است ايرانی ها بخواهند درباره آنها بدانند و يا اطلاعات دقيقتری درباره عناصر آنها داشته باشند».


وی افزود: «من مطمئنم هستم آنها(۱+۵ ) آماده اند تا با مقامات ايران در اين خصوص صحبت کنند.»


تهران تاکنون اين مشوق ها را رد کرده و اعلام کرده است حاضر به تعليق غنی سازی نيست.


ايران ماه گذشته اعلام کرد که در مورد برنامه هسته ای فقط با آژانس انرژی بين اللملی هسته ای گفت و گو می کند ولی اخيرا محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در یک سخنرانی گفت که ايران اهل گفت و گو است ولی از حق خود صرفنظر نمی کند.


آمريکا و غرب، ايران را متهم به ساختن بمب اتمی می کنند ولی ايران اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.


XS
SM
MD
LG