لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

تعداد مجروحان زلزله بروجرد به بيش از ۱۰۰ نفر رسيد


زلزله ای به شدت ۷/۴ ريشتر ساعت ۴ و ۴۵ دقيقه بامداد بروجرد واقع در استان لرستان را لرزاند. اين سومين زلزله در شهر بروجرد طی چهار سال گذشته است. (عکس از فارس)
زلزله ای به شدت ۷/۴ ريشتر ساعت ۴ و ۴۵ دقيقه بامداد بروجرد واقع در استان لرستان را لرزاند. اين سومين زلزله در شهر بروجرد طی چهار سال گذشته است. (عکس از فارس)

فرماندار شهرستان بروجرد اعلام کرد ۱۰۵ نفر در اثر زلزله صبح پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ماه در بروجرد مجروح شدند و حال يکی از مصدومين وخيم است.


به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی توحيدی، فرماندار شهرستان بروجرد و معاون استاندار لرستان گفت ۱۰۰ نفر از مجروحان اين حادثه به صورت سرپايی درمان شده اند و ۵ نفر در بيمارستان بستری شده اند.


آقای توحيدی در باره خسارات اين زلزله گفت: «درشهر بروجرد گزارشی از تخريب اماکن دريافت نشده است تنها در تعداد اندکی از واحدهای مسکونی روستايی ريزش گچ و ترک خوردگی ديوار مشاهده شده است.»


به گفته فرماندار بروجرد، بيشتر مجروحان اين حادثه هنگام فرار از منازلشان مجروح شده اند: «برخی از مجروحان هنگام زمين لرزه دچار استرس های روحی و يا به دليل سقوط از پله و يا ارتفاع دچار ضرب ديدگی و شکستگی استخوان شده اند.»


زلزله ای به شدت ۷/۴ ريشتر ساعت ۴ و ۴۵ دقيقه بامداد بروجرد واقع در استان لرستان را لرزاند. اين سومين زلزله در شهر بروجرد طی چهار سال گذشته است.


«نوروز سياه» بروجرد


زلزله های پی در پی بروجرد از صبح روز ۱۳ ارديبهشت ماه ۱۳۸۴ آغاز شد. در اين روز زلزله ای ۵ ريشتری شيشه ها را شکست و مردم را وحشت زده کرد اما تلفات جانی يا ويرانی برجای نگذاشت.


اما حدود يک سال بعد در تاريخ ۱۱ فروردين ماه سال ۸۵، زلزله ای به شدت ۶ ريشتر حدود ۲۰ روستای استان لرستان را ويران کرد و در شهر بروجرد خرابی های گسترده بر جای گذاشت. اين زلزله در مجموع ۷۰ کشته و بيش از ۱۲۰۰ زخمی بر جای گذاشت.


ستاد حوادث غير مترقبه استان لرستان علت آنچه «تلفات کم زلزله درود و بروجرد» خوانده بود را وقوع دو زمين لرزه با شدت کمتر پيش از وقوع زلزله ۶ ريشتری اعلام کرد.


در اين زلزله بيشتر روستا های به کل ويران شدند اما ساکنان اين روستا ها به دليل آنکه شب را از وحشت زلزله بيرون از خانه سر کرده بودند زده ماندند. ابعاد ويرانی اين زلزله آنچنان گسترده بود که بازسازی اين روستاها هنوز تمام نشده است و دولت به جای برخی روستاهای ويران شده روستای ديگری احداث کرده است.


بر اساس آمار منتشر شده در سايت وزارت راه و ترابری ايران، بزرگترين زلزله ای که در اين منطقه روی داده است ۱۱۰ سال پيش بوده است که در اثر آن حدود ۶ هزار نفر کشته شدند.


اين زلزله، دومين زلزله شديد ايران طی يک سال گذشته است. خرداد ماه سال گذشته زلزله ای با شدت ۹/۵ ريشتر، جنوب استان قم، واقع در جنوب استان تهران را لرزاند اما خسارات جانی و خرابی بر جای نگذاشت.


ايران بر روز يکی از دو کمربند لرزه خيز کره زمين موسم به «آلپا» قرار دارد و اين موقعيت جغرافيايی باعث وقوع زمين لرزه های پی دی پی در ايران است.


بزرگترين زلزله ايران در دهه های اخير در تاريخ ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۹ در شهران و رودبار واقع در شمال ايران روی داد. در اين زلزله حدود ۴۰ هزا نفر کشته شدند.


در تاريخ پنجم دی ماه سال ۱۳۸۲ زلزله ای با شدت ۶/۶ ريشتر شهر بم واقع در استان کرمان را لرزاند که در نتيجه آن ۲۵ هزا نفر کشته شدند.


XS
SM
MD
LG