لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

کاربران ایرانی در رتبه دهم دانلود «فاير فاکس ۳»


جديدترين نسخۀ مرورگر « فاير فاکس »، با نام «فاير فاکس ۳ »، در روز ۲۸ خرداد ماه منتشر شد.
جديدترين نسخۀ مرورگر « فاير فاکس »، با نام «فاير فاکس ۳ »، در روز ۲۸ خرداد ماه منتشر شد.

به فاير فاکس کمک کنيد تا رکوردی جهانی ثبت کند! اين درخواستی بود که شرکت «موزيلا»، ارائه دهندۀ مرورگر « فاير فاکس »، در روزهای اخير ازکاربران اينترنت خواسته بود.


جديدترين نسخۀ مرورگر « فاير فاکس »، با نام «فاير فاکس ۳ »، در روز ۲۸ خرداد ماه منتشر شد. اين مرورگر رايگان، از نسخه های پيشين سريعتر است و امکانات بيشتری دارد.


شرکت «موزيلا» از کاربران اينترنت خواسته بود که در روز ۲۸ خرداد، نسخۀ جديد مرورگر فاير فاکس را دانلود کنند تا رکورد بيشترين دانلود ،در کتاب گينس، کتاب رکوردهای جهان، برای شرکت موزيلا ثبت شود.


کاربران ايرانی، از نظر دانلود اين مرورگر، در رتبه دهم جهان هستند.


درباره نسخه جديد مرورگر فاير فاکس با بهرام مَراوندی، مدير سايت «موزيلا فايرفاکس» به زبان فارسی، در وين، گفت و گو کرده ايم.


برتری ها و ويژگی های مرورگر فاير فاکس ۳ چه هستند؟


اکثر مرورگرهائی که الان استفاده می کنند، رايگان است، يعنی لازم نيست پول بفرستند.


مهم ترين موضوع اين است که، فايرفاکس نوعی ساخته شده است که خيلی چيزها را می شود تغيير داد، چيزهائی به نام افزونه يا همان اداونز يا قبلا" اکستنشن گفته می شد، که می توانيد خيلی از قابليت هائی را که دوست داريد، به فايرفاکس اضافه کنيد.


مثلا" وقتی با اينترنت اکسپلورر کار کنيد، همين هست که هست، خيلی کم می شود به آن چيزهائی اضافه کرد يا اينکه ديد چگونه ساخته شده يا غيره، ولی فايرفاکس تعداد شش تا هفت هزار عدد از اين افزونه ها دارد، که دو يا سه عدد آنها را هم من نوشته ام، و انسان می تواند چيزهائی را که لازم دارد به آن اضافه کند.


حتما" نبايد منتظر باشيم تا آن شرکت سازنده اين کار را انجام دهد. يکی از همين ها، کار ترجمه بود، که انجام نشده بود و زحمت کشيديم، انجام داديم و هر کسی می تواند از فارسی آن استفاده کند. يا همين چند وقت پيش، واژه نامه فارسی را درست کردم، که به راحتی هر کسی می تواند آنرا نصب و استفاده کند. اين قابليت بسيار مهمی است.


کمی بيشتر راجع به واژه نامه فارسی که ساخته ايد برای ما توضيح می دهيد؟ چه برنامه هائی دارد و به چه صورت می توان از آن استفاده کرد؟


  • «ايرانی ها بسيار زياد استقبال کرده بودند و بر طبق آخرين آمار بيش از دويست و شصت و پنج هزار بار در ۲۴ ساعت دانلود شده که جمعا" در تمام دنيا بيش از هشت ميليون بار دانلود بوده است».
بهرام مَراوندی، مدير سايت «موزيلا فايرفاکس»

در فايرفاکس برنامه ای بود که با آن می شد غلط گيری املائی کرد. غلط گيری املائی برای خيلی از زبانها بود برای انگليسی، آلمانی، فرانسه، ايتاليائی و غيره... ولی برای زبان فارسی هنوز وجود نداشت.


امروزه خيلی ها وب لاگ می نويسند و واژه نامه فارسی وجود نداشت، يا بهتر بگويم به آن گونه که بشود استفاده کرد وجود نداشت . اين را پيدا کرديم و افزونه هايی درست کرديم که اکنون در سايت موزيلا هست و هر کس بخواهد می تواند آنرا هم نصب کند و هر متنی، ای ميل، وب لاگ، نوشته و يا هر چيزی را می خواهد بنويسد و در بخش غلط گيری املائی و از آن استفاده کند.


به دليل سرعت پائين اينترنت در ايران يا فيلتر شدن، آيا فايرفاکس، به ويژه فايرفاکس۳، می تواند اين مشکلات را برای کاربران ايرانی حل کند؟


در ايران بسيار از اينترنت استفاده می شود. سرعت اينترنت در ايران پائين هست و مشکل ديگر اين است که به خيلی از سايت ها نمی شود دسترسی پيدا کرد و فايرفاکس۳ در اين مشکلات خيلی بهتر کمک می کند، خيلی سريع تر می توان به صفحات رسيد، صفحات خيلی بهتر نشان داده می شود. بله از اين لحاظ برای ايرانيان بسيار خوب است.


بعد از اينکه فايرفاکس۳ منتشر شد خيلی از کاربران ايرانی آنرا دانلود کردند. اکنون هم کاربران ايرانی در جهان از نظر دانلود فايرفاکس۳ مقام دهم را دارند.


به نظر شما دليل استقبال کاربران ايرانی، از فايرفاکس۳ ،در اين سطح گسترده چه بوده است؟


ما ايرانی ها هميشه استقبال بسيار زيادی، از چيزهای جديد، نشان می دهيم. حدود يک يا دو هفته است که موزيلا اعلام کرده بود، که قرار است جشن بگيرند و قرار بود که اين روز مشخص رکورد جهانی بزنند برای دان لود يا بارگيری فايرفاکس در تمام دنيا.


ايرانی ها بسيار زياد استقبال کرده بودند و بر طبق آخرين آمار بيش از دويست و شصت و پنج هزار بار در ۲۴ ساعت دانلود شده که جمعا" در تمام دنيا بيش از هشت ميليون بار دانلود بوده. موزيلا سعی می کند نشان دهد که بسياری از آدم ها علاقمند هستند .


آقای مراوندی به دنبال دانلود گسترده فايرفاکس۳ توسط کاربران ايرانی، بحثی مطرح شده که می گويند احتمال دارد روباتی آمار دانلود کنندگان را ثبت می کند يا در انتشار آمار تقلبی صورت گرفته است. به نظر شما اين شايعات تا چه اندازه درست است؟


خير، اين اصلا" صحيح نيست. اول از همه مقايسه کرده بودند تعداد کسانی که ثبت نام کردند، که می خواهند بارگيری کنند، تعداد اين افراد در تمام دنيا بسيار پائين بوده، هرکس که نمی گويد من آنروز می آيم.


دوما" همه گفته بودند که چين يا روسيه يا کشورهای ديگر که جمعيت زيادی دارند، پس چرا آنها در اين ليست نيستند؟ اينها هيچ کدام برای مقايسه ملاک نيست.


شرکت موزيلا می خواست در آن روز يک رکورد جهانی بزنند که اين رکورد برود در گينس بوک، کتاب گينس، و اين کار را چند کارشناس انجام دادند. اين چيزی نيست که کسی بنواند تقلب کند يا ببرد بالا، شايد الان ما اعتماد به نفسمان آن اندازه نيست يا باور نمی کنيم. به نظر من به هيچ وجه نمی توان گفت که در اين آمار، بوسيله ای خراب کاری شده است.


XS
SM
MD
LG