لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

مذاکرات نماینده چین در اسرائیل در باره «احتمال حمله به ایران»


در دو ماه اخیر بر شدت گمانه زنی ها در باره احتمال اسرائیل به ایران افزوده شده است.
در دو ماه اخیر بر شدت گمانه زنی ها در باره احتمال اسرائیل به ایران افزوده شده است.


چین با اعزام معاون وزیر امور خارجه خود به اسرائیل، در صدد است تا احتمال حمله نظامی این کشور به تاسیسات هسته ای ایران را بررسی کند.


سفر «وو داوئی» به تل آویو از سوی محافل سیاسی اسرائیل «اقدامی خارج از عرف متعارف» دولت پکن اعلام شده که قرار است مذاکراتی با بلندپایگان اسرائیلی داشته باشد.


روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز جمعه با اعلام این خبر نوشت، یک مقام وزارت امور خارجه اسرائیل تایید کرده است که ملاقات هایی برای معاون وزیر امور خارجه چین با مقام های وزارت امور خارجه، دفاع و سران ارتش اسرائیل و نیز با سران موساد ترتیب یافته است.


این دیپلمات اسرائیلی به هاآرتص گفته است: «چین تاکنون به ابتکار خود از مطرح کردن مسائل مرتبط با ایران در تماس های سیاسی با اسرائیل خودداری می کرد و همواره طرف اسرائیلی بود که این مسائل را عنوان می نمود.»


این دیپلمات اسرائیلی، به همین دلیل اقدام چین را در اعزام نماینده ویژه به تل آویو، «رفتاری خارج از عرف دیپلماتیک در مناسبات چین با اسرائیل» توصیف کرده است.



روزنامه ها آرتص به نقل از این دیپلمات اسرائیلی می گوید: «چین نگران است که اسرائیل در آستانه دست زدن به یک حمله نظامی علیه ایران باشد و گزارش های منتشر شده اخیر در رسانه های بین المللی درباره این موضوع، پکن را نگران کرده است.»


ماه گذشته وزارت دفاع یونان تایید کرد که نیمه اول ماه ژوئن بیش از یکصد فروند جنگنده بمب افکن نیروی هوائی اسرائیل در رزمایشی بر فراز خاک یونان شرکت کردند.


روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در همین زمینه نوشت که این رزمایش برای تمرین احتمال یک حمله نظامی اسرائیل به ایران بوده است.


ایران در پاسخ به این رزمایش در روزهای اخیر، به پرتاب شماری از موشک های خود با بردهای مختلف، از جمله مدل «بهینه سازی شده» شهاب- ۳ اقدام کرد.


به نوشته رسانه های چین، دولت پکن نگران تزلزل شدید در خاورمیانه در پی یک حمله نظامی احتمالی است و در اقدامی بی سابقه، دیپلمات ارشد خود را به اسرائیل اعزام می کندتا استراتژی چین مبنی بر حفظ ثبات در خاورمیانه مورد تاکید قرار گیرد.


این اقدامات متقابل، نگرانی های جهانی را در مورد یک اقدام قریب الوقوع نظامی در منطقه دامن زد.

چین که همواره از سازمان های فلسطینی حمایت می کرد و مناسبات نزدیکی با آنها داشت، حدود دو دهه است که با اسرائیل مناسبات کامل در سطح سفیر برقرار کرده است.


اسرائیل از دیدگاه های چین در قبال برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران به شدت ابراز نارضایتی کرده و از اینکه چین و روسیه در آغاز مذاکرات غرب با ایران بر سر پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، کمتر با غرب همراهی نشان می دادند و امتیازات گسترده ای به ایران پیشنهاد می کردند به شدت ناخشنود بود.


اما همگام شدن چین با دیگر قدرت های عضو دائم شورای امنیت در تصویب سه قطعنامه مجازات ها و تحریم ها علیه ایران، موجب رضایت اسرائیل شد.


«هشدار به اسرائیل»


رسانه های چین نوشته اند که معاون وزارت امور خارجه این کشور در مذاکرات با مقام های اسرائیلی، « نسبت به عواقب حمله احتمالی به پایگاه های هسته ای جمهوری اسلامی ایران هشدار می دهد.»


به نوشته رسانه های چین، دولت پکن نگران تزلزل شدید در خاورمیانه در پی یک حمله نظامی احتمالی است و در اقدامی بی سابقه، دیپلمات ارشد خود را به اسرائیل اعزام می کندتا استراتژی چین مبنی بر حفظ ثبات در خاورمیانه مورد تاکید قرار گیرد.


هیات هایی از اسرائیل در ماه های اخیر با مقام های چین دیدار و گفت و گو کرده و تلاش کرده بودند که نظر آنها را نسبت به نگرانی اسرائیل از «دستیابی جمهوری اسلامی ایران به جنگ افزار اتمی» جلب کنند.


اعزام معاون وزیر امور خارجه چین به اسرائیل برای «دادن هشدار» به این کشور، با انتشار خبر حضور ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در مذاکرات خاویر سولانا با سعید جلیلی در ژنو همزمان شده است.


به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، تل آویو با «نگرانی مذاکرات ژنو را دنبال می کند» و از«احتمال تغییر سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران» دستخوش دغدغه خاطرشده است.


به همین دلیل، جان رود، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امر تسلیحات در روزهای اخیر در اسرائیل به سر برده و دولت اسرائیل را از دیدگاه های آمریکا در مورد دلایل موافقت جورج بوش و کاندولیزا رایس با اعزام ویلیام برنز به مذاکرات شنبه سولانا- جلیلی آگاه کرده است.


XS
SM
MD
LG