لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

نگرانی انجمن بين المللی ايدز از بازداشت برادران علايی


آرش علایی همراه با برادرش، کامیار علایی، موسسه غير دولتی انستيتو پارس را بنيان گذاری کردند که که به آموزش و درمان بيماران مبتلا به ايدز در ايران می پرداخت.
(عکس: RFE/RL)
آرش علایی همراه با برادرش، کامیار علایی، موسسه غير دولتی انستيتو پارس را بنيان گذاری کردند که که به آموزش و درمان بيماران مبتلا به ايدز در ايران می پرداخت. (عکس: RFE/RL)

انجمن بين المللی ايدزبا ابراز نگرانی عميق از بازداشت کاميار و آرش علايی، دو پزشک سرشناس ايرانی، این اقدام را بدون دليل خواند.


پدرو کاهن، رييس انجمن بين المللی ايدز، با ارسال نامه ای از مقامات جمهوری اسلامی ايران خواسته است ضمن اعلام محل نگهداری اين دو پزشک فعال، زمينه دسترسی آنها را به وکيل را فراهم کنند و به خانواده آنها نيز اجازه دهند با فرزندان شان ملاقات داشته باشند.


رييس اين سازمان بين المللی تاکيد کرد که جمهوری اسلامی ايران بايد سريعا مقدمات آزادی اين دو برادر را فراهم آورد.


سازمان پزشکان حامی حقوق بشر در آمريکا، سازمان ديده بان حقوق بشر وانجمن ایشیا سوسایتی نیز به بازداشت برادران علایی اعتراض کرده اند.

برادران علايی که سال ها در مورد پيشگيری از بيماری ايدز در ايران فعاليت می کنند، در اوايل تيرماه گذشته توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران بازداشت شدند.


اين دو برادر پايه گذار برنامه جديد کلينيک های مثلثی برای پيشگيری از ابتلا به بيماری ايدز و ويروس «اچ آی وی» هستند.


سازمان بهداشت جهانی در تاييد عملکرد آنها، اين کلينيک ها را نمونه قابل اجرايی برای خاورميانه و شمال آفريقا توصيف کرده بود.


کاميار علايی، دانشجوی دوره دکترای بهداشت عمومی در مدرسه ای در نيويورک است و آرش نيز پيشتر مدير مرکز بين المللی همکاری های آموزش و تحقيقات در انستيتوی ملی تحقيقاتی سل و بيماری های ريوی ايران بوده است.


آقايان علايی در ايران موسسه غير دولتی انستيتو پارس را بنيان گذاری کردند که که به آموزش و درمان بيماران مبتلا به ايدز در ايران می پرداخت.


نامه حمايت انجمن بين المللی ايدز از برادران علايی در حالی منتشر می شود که قرار بود دکتر آرش علايی پنج شنبه هفته آينده و درهفدهمين کنفرانس جهانی مبارزه با ايدز در مکزيکوسيتی، گزارشی از اقدامات ايران در راه مبارزه با ايدز ارايه کند.


پيشتر نيز سازمان پزشکان حامی حقوق بشر در آمريکا و همچنين سازمان ديده بان حقوق بشر که مقر آن در نيويورک است، در نامه های جداگانه ای به مقامات ايران از بازداشت برادران علايی ابراز نگرانی کرده و خواستار اعلام اتهام يا آزادی فوری آنها شده بودند.


انجمن ايشيا سوسايتی که از سال ۱۹۵۶ تاکنون در زمينه دوستی بين ملت ها با آمريکا فعاليت دارد نيز دو هفته پيش در بيانيه ای خواستار آزادی اين دو پزشک شد.


وزارت امور خارجه آمريکا نيز به دستگيری برادران علايی واکنش نشان داده است.


در همين ارتباط، خبرگزاری رويترز به نقل از گلی عامری، مدير کل آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه آمريکا، نوشت که مقام های اين کشور در حال بررسی اين موضوع هستند.



XS
SM
MD
LG