لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

بوش: کره شمالی هنوز در محور شرارت است


جورج بوش رییس جمهوری آمریکا و همتای کره ای اش، لی ميونگ باک(عکس: AFP)
جورج بوش رییس جمهوری آمریکا و همتای کره ای اش، لی ميونگ باک(عکس: AFP)



جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، گفت که اقدامات کره شمالی هنوز به اندازه ای نيست که مستحق بيرون رفتن از فهرست کشورهای عضو محور شرارت و حامی تروريسم باشد.

جورج بوش که به کره جنوبی سفر کرده است روز چهارشنبه همراه با همتای کره ای خود، خواستار آن شد که کره شمالی با پذيرش يک برنامه راستی آزمايی، برنامه های هسته ای خود را هر چه بيشتر شفاف کند.


دو رييس جمهوری، با اتخاذ موضعی مشترک، از کره شمالی خواستند جزييات بيشتری از برنامه نظامی هسته ای خود که اين کشور به تازگی آن را کنار گذاشت، ارائه کند تا مشمول مشوق های بيشتر اقتصادی و سياسی شود.


جورج بوش پس از ديدار با رييس جمهوری کره جنوبی، در يک کنفرانس خبری گفت: «من درباره فعاليت های غنی سازی اورانيوم و همچنين آزمايش و گسترش جنگ افزار هسته ای و برنامه های موشک بالستيک (کره شمالی) نگرانم.»


رییس جمهوری آمریکا افزود: «بهترين شيوه رويکرد و پاسخ به اين نگرانی ها، در پيش گرفتن اقدامات قاطع راستی آزمايی است.»


لی ميونگ باک، رييس جمهوری کره جنوبی نيز که با وعده اتخاذ مواضع محکم تر دربرابر همسايه شمالی خود، در ماه فوريه به قدرت رسيد، گفت: «هدف ما تزلزل ناپذير است و آن اين است که شبه جزيره کره شمالی بايد عاری از جنگ افزار هسته ای بشود. اگر ما با شکيبايی و هماهنگی کار کنيم راستی آزمايی می تواند به نحو احسن اجرا شود و من معتقدم کره شمالی بايد در اين باره همکاری کند.»


جورج بوش که به کره جنوبی سفر کرده است روز چهارشنبه همراه با همتای کره ای خود، خواستار آن شد که کره شمالی با پذيرش يک برنامه راستی آزمايی، برنامه های هسته ای خود را هر چه بيشتر شفاف کند.

جورش بوش اقدام اخير کره شمالی در انهدام بخشی از نيروگاه اتمی يونگ بيونگ در ماه ژوئن را «گامی مثبت» خواند.


ايالات متحده در واکنش به اين اقدام و با استناد به قانون «تجارت با دشمن» برخی از تحريم های خود عليه پيونگ یانگ را ملغی کرد.


آقای بوش با اين حال، گفت که وی هنوز هم کره شمالی را عضوی از «محور شرارت» می داند.


رییس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۲ ايران، عراق و کره شمالی را به دليل آنچه که وی تلاش این کشورها برای دستيابی به جنگ افزارهای کشتار جمعی خواند، جز محور شرارت اعلام کرد.


ايالات متحده، چين، روسيه، کره شمالی و ژاپن سال هاست که با کره شمالی گفت و گو می کنند تا اين کشور به ازای کمک های اقتصادی و بشردوستانه از برنامه هسته ای خود دست بکشد.


ايالات متحده اعلام کرده است که اگر کره شمالی يک برنامه همه جانبه راستی آزمايی ارائه دهد، ممکن است واشینگتن در ماه جاری ميلادی اين کشور را از فهرست کشورهای حامی تروريسم خارج کند.


کره شمالی در ماه ژوييه، با نظارت بین المللی و يک چهارچوب زمانی برای تکميل روند نابودی تاسيسات مهم هسته ای خود، موافقت کرد.


آقای بوش که پيش از حضور در مراسم گشايش بازی های المپيک پکن به کره جنوبی رفته است، همچنين دولت چين را برای محدود کردن آزادی های مذهبی مورد انتقاد قرار داد.


رييس جمهوری ايالات متحده با اين حال تاکيد کرد که شرکت او در مراسم گشايش بازی های المپيک تنها به منظور ادای احترام به مردم چين است و از آن برای انتقاد از سياست های دولت اين کشور استفاده نخواهد شد.


XS
SM
MD
LG