لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

پيمان استقرار سيستم دفاع موشکی در لهستان امضاء شد


معاهده سپر دفاع ضد موشکی در ورشو توسط کاندوليزا رايس و رادوسلاو سيکورسکی، وزيران امور خارجه آمريکا و لهستان به امضا رسيد.(عکس: AFP)
معاهده سپر دفاع ضد موشکی در ورشو توسط کاندوليزا رايس و رادوسلاو سيکورسکی، وزيران امور خارجه آمريکا و لهستان به امضا رسيد.(عکس: AFP)

واشينگتن و ورشو روز چهارشنبه پيمان ايجاد پايگاه دفاع موشکی در لهستان را امضا کردند. این پايگاه در لهستان و در ۱۸۰ کيلومتری خاک روسيه ساخته خواهد شد.


اين معاهده در ورشو توسط کاندوليزا رايس و رادوسلاو سيکورسکی، وزيران امور خارجه آمريکا و لهستان به امضا رسيد.


خانم رایس پیش از امضای این پیمان گفت: بر اساس سندی که امضا می شود، «این پیمان به ما کمک خواهد کرد تا با تهدیدهایی که در قرن بیست و یکم متوجه ما می شود، از جمله موشک های دوربرد کشورهایی همانند ایران و کره شمالی، مقابله کنیم.»


لخ کاچينسکی، رييس جمهوری لهستان، پیشتر در اين خصوص گفته بود که روز امضای اين پيمان، روز مهمی در تاريخ لهستان خواهد بود.


وی عصر سه شنبه با اعلام اين موضوع در يک سخنرانی تلويزيونی اضافه کرد که اين پيمان، موقعيت لهستان را در جهان تقويت خواهد کرد.


لهستان در حالی اين پيمان را امضا می کند که به عضويت اتحاديه اروپا و پيمان ناتو درآمده است.


با امضای اين پيمان انتظار می رود که همکاری نظامی آمريکا و لهستان افزايش يابد. لهستان به درخواست واشينگتن، نيروی نظامی به عراق و افغانستان اعزام کرده است.


  • «این پیمان به ما کمک خواهد کرد تا با تهدیدهایی که در قرن بیست و یکم متوجه ما می شود، از جمله موشک های دور برد کشورهایی همانند ایران و کره شمالی، مقابله کنیم.»
کاندولیزا رایس

در حالی که واشينگتن می گويد سيستم دفاع موشکی با هدف محافظت اروپا و آمريکا از تهديدهای آينده از سوی کشورهايی مانند ايران ايجاد خواهد شد،روسيه می گويد: اين سيستم موشکی تهديدی عليه اين کشور است.


در اين ميان، به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين پيمان برای لهستانی ها در زمانی که اقدامات روسيه در گرجستان زنگ خطر را برای کشورهای شرق اروپا به صدا درآورده است، اهميت بيشتری می يابد.


بر همين اساس، لهستانی ها پيمان مربوط به سيستم دفاع موشکی را به مثابه حمايت از خود محسوب می کنند. پيمان مزبور در حالی امضا می شود که آمريکا و لهستان بيش از يک سال و نيم در مورد آن مذاکره کردند.


اين مذاکرات اخيرا در پی تقاضای لهستان برای تقويت بيشتر امنيت اين کشور با تحويل موشک های پاتريوت در ازای موافقت با سيستم دفاع موشکی با مانع مواجه شده بود.


لهستان اين سيستم موشکی را برای مقابله با موشک های برد کوتاه کشورهايی مانند روسيه تقاضا کرده بود. واشينگتن هفته گذشته با برآوردن اين خواسته موافقت کرد.


آقای کاچينسکی در سخنرانی تلويزيونی خود اعلام کرد که سيستم مورد توافق دو کشور، دفاعی است و تهديدی عليه هيچ کشور ديگری نخواهد بود.


در همين حال، لهستان از تهديد مسکو عليه خود به دليل امضای پيش نويس موافقتنامه طرح سپر دفاع موشکی در هفته گذشته ابراز نگرانی کرده است.


يک روز پس از آن توافقنامه، يکی از فرماندهان ارتش روسيه با دادن شديدترين هشدار در اين زمينه به ورشو گفت که لهستان با استقرار اين سيستم موشکی به طور قطع، خود را هدف حمله روسيه خواهد يافت.


به گزارش خبرگزاری های روسيه، ژنرال آناتولی نوگوويتسين، معاون رييس ارتش روسيه گفت دکترين نظامی مسکو، اجازه استفاده از سلاح های اتمی را در چنين شرايطی می دهد.


در پی اين تهديدها، لهستان روز سه شنبه از حمايت پيمان ناتو برخوردار شد و دبير کل آن، ياهوپ دهوپ شيفر، با سخنانی شديد الحن به تهديدهای مسکو پاسخ داد.


پيشتر، واشينگتن توافقنامه ای را با پراگ امضا کرده است که بخشی از طرح سيستم دفاع موشکی، يک پايگاه رادار، در جمهوری چک احداث شود.


کرملين: روسیه در اواخر سال جاری قراردادی را با بلاروس امضا خواهد کرد که بر اساس آن، يک سيستم رادار مشترک ضد هوايی ميان دو کشور ايجاد خواهد شد.

تصويب اين قرارداد و توافقنامه به تصويب پارلمان های لهستان و جمهوری چک نياز دارد.


سيستم رادار مشترک ضد هوايی


در ادامه اين تحولات، کرملين اعلام کرد که روسیه در اواخر سال جاری قراردادی را با بلاروس امضا خواهد کرد که بر اساس آن، يک سيستم رادار مشترک ضد هوايی ميان دو کشور ايجاد خواهد شد.


بلاروس همانند روسيه با سيستم دفاع موشکی مورد نظر آمريکا مخالف است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، مقام های دفاعی روسيه در گذشته در خصوص احتمال احداث سيستم های ضد موشکی در بلاروس برای مقابله با سيستم دفاع موشکی آمريکا سخن گفته بودند.


اين خبر پس از ديدار روز سه شنبه دميتری مدوديف و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهوری روسيه و بلاروس، در بندر سوچی، واقع در کنار دريای سياه، اعلام شد.


بيانيه کرملين دراين خصوص حاکی است که روسای جمهوری دو کشور در مورد برگزاری اجلاس سران روسيه و بلاروس در مسکو در فصل پايير سال جاری گفت و گو کرده اند.


بر اساس اين بيانيه، آقايان مدوديف و لوکاشنکو در خصوص سيستم مشترک ضد هوايی به توافق رسيده اند و اين اجلاس به طور رسمی در مورد آن تصميم گيری خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG