لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

سواحل سومالی؛ بزرگترین منطقه فعالیت دزدان دریایی جهان


در ماه ژوئن سال جاری، دزدان دريايی موفق شدند هفت کشتی را بربايند و چهار کشتی نيز هفته گذشته ربوده شدند.(عکس: AFP)
در ماه ژوئن سال جاری، دزدان دريايی موفق شدند هفت کشتی را بربايند و چهار کشتی نيز هفته گذشته ربوده شدند.(عکس: AFP)

سواحل سومالی يکی از بزرگترين مناطق فعاليت دزدان دريايی در جهان به شمار می رود و در شش ماه نخست سال جاری ميلادی، ۲۴ گزارش در خصوص حمله آنان به شناورها در اين منطقه انتشار يافته است.


يکی از شناورهايی که هفته گذشته از سوی دزدان دريايی هدف قرار گرفت، متعلق به ايران است.


بنا بر گزارش های مرکز بين المللی اطلاع رسانی دزدی های دريايی در کوالالامپور، قرار است مذاکراتی بين صاحبان ايرانی کشتی و دزدان دريايی صورت گيرد که از شرايط اين مذاکرات و توافق احتمالی گزارشی در دست نيست.


کاپيتان پی موکوندان، مدير بخش خدمات جنايات تجاری که بخشی از اتاق بازرگانی بين المللی در لندن است در اين باره به راديو فردا گفت: در ماه ژوئن سال جاری، دزدان دريايی موفق شدند هفت کشتی را بربايند و چهار کشتی نيز هفته گذشته ربوده شدند.


وی در باره دلايل افزايش فعاليت دزدان دريايی به ويژه در منطقه خليج عدن با بيان اينکه دليل واقعی اين مسئله همچنان روشن نيست اظهار داشت: «يکی از دلايل می تواند اين باشد که در سومالی حکومت مرکزی وجود ندارد و اين سبب شده که يک نيروی موثر برای اعمال حقوق بين الملل شکل نگیرد.»


مدير بخش خدمات جنايات تجاری افزود: «سومالی توسط نظاميان محلی اداره می شود که برخی از آنها برای افزايش درآمد به کارهايی چون راهزنی و دزدی کشتی ها دست می زنند. اما اينکه آيا علاوه بر دلايل اقتصادی، علل سياسی نيز در اين مسئله دخالت دارد يا نه، ما هنوز نمی دانيم.»


در گزارش هايی که تاکنون در باره کشتی های دزديده شده منتشر شده، هيچ خبری از وضعيت سرنشينان و کارکنان اين شناورها مخابره نشده است.


کاپيتان موکوندان در اين باره گفت: «تنها در سال گذشته دو تن از خدمه يک شناور دزديده شده توسط دزدان دريايی کشته شدند. اما معمولا به گروگان ها صدمه ای وارد نمی کنند. اما از آنجا که معمولا مذاکرات برای رهايی آنها بين سه تا شش هفته به طول می انجامد، عدم دسترسی به آب آشاميدنی و شرايط سخت، گروگان ها را اذيت می کند.»


در شمال آفريقا نيروی دريايی «ائتلاف ۱۵۰» متشکل از کشورهايی چون آمريکا، کانادا، دانمارک، فرانسه، پاکستان و بريتانيا برای مبارزه با تروريسم و نظارت بر کشتيرانی در اين منطقه شکل گرفته است.


به گفته کاپيتان موکوندان، اين ائتلاف تنها نيرويی است که در حال حاضر قادر به انجام عمليات در اين منطقه است.


وی اظهار داشت: «اين نيروها وظايف مختلفی دارند اما در حال حاضر برای مبارزه با مسئله دزدان دريايی در اين منطقه فعاليت های زيادی انجام داده اند. من فکر می کنم اين ائتلاف تنها نيرويی است که در حال حاضر می توان روی آن حساب باز کرد چرا که هيچ نيروی ديگری در منطقه قدرت انجام چنين کاری را ندارد.»


مدير بخش خدمات جنايات تجاری می گويد که دزدان دريايی معمولا تقاضاهای عجيبی از صاحبان کشتی نداشته اند و در مورد مذاکره با طرف ايرانی نيز انتظار می رود که همين گونه برخورد کنند.


  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG