لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

کشتی اوکراینی حامل تانک در سواحل سومالی ربوده شد


کشتی اوکراینی فاینا ۳۰ فروند تانک روسی مدل تی ۷۲ و تعدادی نفربرهای زرهی و مهمات حمل می کرد.
کشتی اوکراینی فاینا ۳۰ فروند تانک روسی مدل تی ۷۲ و تعدادی نفربرهای زرهی و مهمات حمل می کرد.

دزدان دريايی پنجشنبه شب کشتی اوکراينی « فاينا» را که حامل تانک های روسی مدل تی ۷۲ و مهمات نظامی بود را در سواحل سومالی ربودند.


اندرو موانگورا، يک مقام در اداره ترابری دريايی آفريقای شرقی، گفت که اين کشتی هنگام حرکت به سمت بندر مومباسا در کنيا ربوده شد.


او افزود: اين کشتی حامل تجهيزات نظامی از جمله حدود ۳۰ فروند تانک است.


خبرگزاری روسی « اينترفکس» گزارش داده است، اين کشتی اوکراينی که با پرچم کشور بيليز در حرکت بود، ۳۰ فروند تانک روسی مدل تی ۷۲ و تعدادی نفربرهای زرهی و مهمات حمل می کرد.


بر اساس گزارش ها، اين کشتی به مقصد جنوب سودان در حرکت بوده است.


در عين حال، گفته می شود که اين کشتی در مجموع ۲۱ نفر خدمه داشته است که از اين تعداد ۱۷ نفر اهل اوکراين، سه نفر روسی و يک نفر اهل لتونی بوده است.


گزارش خبرگزاری ها حاکی است که دزدان دريايی مسلح سوار بر سه قايق، اين کشتی را محاصره کردند و آن را ربودند. ناخدای اوکراينی توانست قبل از قطع تماس اين کشتی، ماجرای تعقيب و ربودن آن توسط دزدان دريايی را به مرکز ارتباطات کشتی های تجاری گزارش دهد.


دزدی دريايی در آب های بين المللی همجوار با سومالی به شدت رايج است و در حال حاضر، دزدان دريايی مسلح در اين منطقه بيش از ۱۰ کشتی و حدود ۲۰۰ نفر خدمه آن را در اسارت خود دارند.

وزارت امور خارجه اوکراين جزييات خبر ربوده شدن خدمه اين کشتی را تائيد کرده، ولی در مورد محموله آن و يا مقصد اين کشتی هيچ اطلاعاتی منتشر نکرده است.


اما به گزارش خبرگزاری « اينترفکس اوکراين»، اين کشتی باری علاوه بر تانک، حامل تعداد نامشخصی نفربرهای زرهی و مهمات بوده است.


دولت سومالی اعلام کرده است که هيچ اطلاعی در مورد محل فعلی اين کشتی ندارد.


ويکتور يوشچنکو، رييس جمهوری اوکراين، روز جمعه اعضای شورای امنيت ملی کشور را فراخواند تا در مورد اقدامات لازم برای يافتن و آزاد کردن خدمه ربوده شده ، تصميم گيری به عمل آيد.


يک مقام وزارت امور خارجه اوکراين گفت: با توجه به اينکه اوکراين در اين بخش از آفريقا نمايندگی ديپلماتيک ندارد، از طريق سفارتخانه های بريتانيا در منطقه عمل خواهد کرد.


دزدی دريايی در آب های بين المللی همجوار با سومالی به شدت رايج است و در حال حاضر، دزدان دريايی مسلح در اين منطقه بيش از ۱۰ کشتی و حدود ۲۰۰ نفر خدمه آنها را در اسارت خود دارند.


يکی از اين کشتی های ربوده شده، ايران ديانت، متعلق به شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی است.


اين گروه های مسلح معمولا در ازای آزاد کردن خدمه و بازگرداندن کشتی، مبالغی بيش از يک ميليون دلار باج خواهی می کنند.


برخی صاحب نظران می گويند به احتمال زياد، اين دزدان دريايی با گروه های مسلح در کشورهای شاخ آفريقا مرتبط هستند و پول هايی را که به عنوان باج دريافت می کنند، در درگيری های نظامی اين منطقه از جهان مصرف می شود.


دولت انتقالی در سومالی که نيروی دريايی ندارد و به دليل مبارزه با گروه های شورشی در داخل اين کشور نمی تواند با فعاليت دزدان دريايی در اين منطقه مقابله کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در ماه ژوئن سال جاری اجازه عمليات نظامی برای تعقيب و مقابله با دزدان دريایی در حريم دريايی سومالی را تصويب کرد و سر فرماندهی نيروهای مرکز آمريکا مستقر در خاورميانه اخيرا واحدهای گشتی را برای کنترل اين منطقه سازمان داده است.


با اين همه به نظر می رسد که اين اقدامات بر فعاليت دزدان دريايی تاثير چندانی نداشته است.


XS
SM
MD
LG