لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

جایزه پزشکی نوبل اهدا شد


هارالد تسور هاوزن محقق آلمانی، فرانسواز باره – زينوسی و لوک مونتاينه دو پژوهشگر فرانسوی برندگان جایزه نوبل پزشکی شدند. (عکس: AFP)
هارالد تسور هاوزن محقق آلمانی، فرانسواز باره – زينوسی و لوک مونتاينه دو پژوهشگر فرانسوی برندگان جایزه نوبل پزشکی شدند. (عکس: AFP)

خانه جوايز نوبل، دوشنبه، با اهدای جايزه پزشکی نوبل به هارالد تسور هاوزن محقق آلمانی، فرانسواز باره – زينوسی و لوک مونتاينه دو پژوهشگر فرانسوی به خاطر فعاليت های علمی جداگانه خود بر روی ويروس های ايدز و سرطان، بازگشايی شد.


همچون هر سال، پيش گويی ها در باره اسامی برندگان اين جايزه معتبر جهانی متداول است.


برای نوبل ادبی که قرار است پنجشنبه، نهم اکتبر جايزه آن اعلام شود، صاحب نظران بيش از ديگر نامزدها از ژان ماری گوستاو لو سلزيو، نويسنده فرانسوی نام می برند.


سلزيو با کتاب «صورت جلسه» در سال ۱۹۶۳ معروف شد. اين کتاب برنده جايزه رنودو فرانسه گرديد و نامزد دريافت جايزه معروف گنکور نيز بود. از آن زمان تا کنون سلزو بيش از ۳۰ کتاب در زمينه رمان، پژوهش، داستان کوتاه و اسطوره های هند منتشر کرده است.


از کلوديو ماگريس، نويسنده و پژوهشگر ايتاليايی نيز به عنوان يکی از نامزدهای مهم دريافت جايزه ادبی نوبل نام برده می شود.


«خبرگزاری فرانسه» گزارش می دهد که بنا بر نظر کارشناسان، جايزه صلح نوبل امسال را که قرار است دهم اکتبر اعلام شود، يک فعال حقوق بشر به دست خواهد آورد.


هو جيا، از مخالفين حکومت چين و ليديا لوسوپوآ، وکيل مدافع چچنی، از زمره نامزدهای مهم اين بخش به شمار می روند که جايزه آن را سال گذشته آل گور آمريکايی از آن خود کرد.


خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که بنا بر نظر کارشناسان، جايزه صلح نوبل امسال را که قرار است دهم اکتبر اعلام شود، يک فعال حقوق بشر به دست خواهد آورد.

در ميان ديگر برندگان احتمالی نوبل صلح امسال می توان به تيچ کوانگ دو، بوديست ويتنامی، مورگان تسوانگيرای، رهبر مخالفين دولت زيمبابوه، اينگريد بتانکور، گروگان سابق فرانسوی ـ کلمبيايی که چندی پيش در کلمبيا توسط شورش گران کلمبيايی آزاد گرديد و اوسوالدو پايا از فعالين مخالف حکومت کوبا اشاره کرد.


جايزه نوبل فيزيک و شيمی سه شنبه و چهارشنبه اعطا خواهند گرديد.



برخی پيش بينی می کنند که بحران مالی اخیر می تواند بر رای کمیته نوبل برای اعطای جایزه تاثیر بگذارد و متفکری که تئوری ليبراليسم اقتصادی را زير سئوال برده، جایزه نوبل اقتصاد را از آن خود کند.


مراسم جوايز نوبل نخستين بار در سال ۱۹۰۱ برگزار گرديد؛ جايزه ای که بنيان گذار آن آلفرد نوبل، شيميدان و کاشف گر سوئدی بود.


برندگان جوايز نوبل دهم دسامبر يک مدال طلا، يک ديپلم و چکی به مبلغ معادل یک ميليون و بیست هزار يورو دريافت خواهند کرد.


اگر چنان چه بخش های مختلف جايزه نوبل برندگانی بيش از يک نفر داشته باشد؛ اين مبلغ می تواند در هر بخش در ميان حداکثر تا سه برنده تقسيم گردد.


تمامی جوايز نوبل امسال در شهر استکهلم اعلام خواهند شد؛ تنها جايزه صلح نوبل است که در شهر اسلو برنده يا برندگان آن منتشر خواهد گرديد.


XS
SM
MD
LG