لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

تلاش آمريکا برای اطلاع از وضعیت دانشجوی بازداشتی در تهران


رابرت وود گفته است که عشا مومنی تابعیت دو گانه دارد.
رابرت وود گفته است که عشا مومنی تابعیت دو گانه دارد.

وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرده است که برای کسب اطلاعات بيشتر از وضعيت عشا مومنی که در تهران در بازداشت به سر می برد، با سوييس تماس خواهد گرفت.


رسانه ها در هفته جاری از بازداشت عشا مومنی، دانشجوی دانشگاه ايالتی کاليفرنيا در نوتريج، که دو ماه پيش برای ديدار با خانواده و همچنين تحقيق به تهران سفر کرده بود، خبر دادند.


رابرت وود، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز جمعه درباره عشا مومنی به خبرنگاران در واشينگتن گفت: «آنچه که می دانيم اين است که او تابعيت دو گانه دارد.»


رابرت وود همچنین افزود:«ما از طریق سوییس و کانال های مناسب دیگری که احساس می کنیم ضروری است کار می کنیم تا اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را به دست آوریم».


به دنبال تصرف سفارت آمريکا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام در سال ۱۳۵۸، آمريکا روابط ديپلماتيک خود با ايران را قطع کرد و از آن زمان تاکنون سوييس حافظ منافع امريکا در ايران است.


بازداشت در تهران


عشا مومنی روز چهارشنبه ۲۴ مهر ماه در تهران دستگير شد.

به گزارش رسانه ها، عشا مومنی در بيست و چهارم مهرماه به علت تخلف رانندگی توسط پليس متوقف و سپس بازداشت و روانه زندان اوين شده است.


پروين اردلان، از فعالان حقوق زن در ايران، روز سه شنبه ۳۰ مهرماه با تاييد اين خبر گفته بود: «عشا مومنی که روی فيلم دانشگاهی خود در مورد جنبش زنان در ايران کار می کرد، روز چهارشنبه [۲۴ مهر ماه] در تهران دستگير شده است.»


خانم اردلان همچنين گفته بود: «عشا مومنی در ايالات متحده زندگی می کرد و با اعضای کمپين يک ميليون امضا مصاحبه انجام می داد. او به ايران آمده بود تا روی ساخت فيلم جديدش در مورد جنبش زنان تحقيق کند.»


اين در حالی است که سازمان عفو بين الملل روز سه شنبه در بيانيه ای اعلام کرد که عشا مومنی از اعضای کمپين يا کارزار يک ميليون امضا در ايران است.هدف اعضای اين کارزار تغيير قوانينی است که باعث شده در ايران زنان در اموری مانند طلاق، شهادت در دادگاه و ارث از حقوق يکسانی با مردان برخوردار نباشند.


سازمان عفو بين الملل همچنين تاکيد کرده بود: تا کنون موارد اتهامی عشا مومنی اعلام نشده است و «وی در معرض خطر شکنجه و رفتار نامناسب در زندان قرار دارد.»


در همين زمينه، جولين کوستر، رييس دانشگاه ايالتی کاليفرنيا در نوتريج، در واکنش به خبر بازداشت عشا مومنی گفت: مومنی شهروند آمريکا است و در صدد بود تا درک و دانسته های خود درباره زادگاه فاميلی اش را گسترش دهد.


در سايت کمپين يک ميليون امضا درباره بازداشت این دانشجو آمده است که ماموران امنيتی، محل سکونت عشا مومنی را بازرسی کرده و وسائل شخصی از جمله کامپيوتر و فيلم های مربوط به پروژه مذکور را توقيف کرده اند.


در اين وب سايت همچنين آمده است:«عشا مومنی بعد از دستگيری به زندان اوين منتقل شده است.» تاکنون منابع ديگر اين خبر را تاييد نکرده اند.


خانم مومنی، فارغ التحصيل رشته ارتباطات، رسانه و هنر ازدانشگاه ايالتی کاليفرنياست.


به گفته پروين اردلان از زمان آغاز فعاليت کمپين يک ميليون امضا برای رفع تبعيض های قانونی در مورد زنان در ايران در سال ۲۰۰۶، تعدادی از اعضای آن دستگير شده اند اما دستگير شدگان چند روز يا چند هفته پس از دستگيری آزاد شده اند.


سال گذشته نيز چهار ايرانی تبعه ايالات متحده به دلايل امنيتی در ايران بازداشت شدند که واشينگتن به اين مسئله به شدت اعتراض کرد. آنها با سپردن وثيقه آزاد شدند.


XS
SM
MD
LG