لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

اوباما؛ او با کیست؟


باراک اوباما از ابتدای مبارزات انتخاباتی خود، در حدود دو سال پیش، اعلام کرد که حاضر است با ایران «بدون هیچ قید و شرطی» بر سر میز مذاکره بنشیند.


آقای اوباما در مصاحبه‌ها و مناظره‌های خود با رقیب انتخاباتی‌اش، جان مک‌کین، در توضیح این موضع گفت که در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری، از دیپلماسی مستقیم برای محدود ساختن نقش ایران در عراق استفاده خواهد کرد و برای تشویق ایران به همکاری با ایالات متحده ابزارهای غیرنظامی را به کار خواهد گرفت.


اوباما در مصاحبه‌ای با رادیوی آمریکایی ان‌پی‌آر گفته است: «به نظر من ایران می‌داند ما چه تهدید نظامی بزرگی می‌توانیم باشیم. چیزی که ما تا به حال به آن اشاره نکرده‌ایم امتیازاتی است که آنها در صورت برخورد مسئولانه‌تر در منطقه به دست خواهند آورد.»


باراک اوباما، سناتور دموکرات از ایالت ایلی‌نوی، به عنوان کسی که از ابتدا با حمله نظامی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ مخالفت کرده، از ابتدا نشان داده که خط مشی متفاوتی را در باره ایران دنبال می‌کند.


اما از طرف دیگر، او احتمال به کار گیری گزینه نظامی علیه ایران را نفی نیز نکرده است.


ایران- اسراییل- آمریکا


رییس جمهور منتخب آمریکا در عین حال که از گفت و گو با ایران گفته است، از «دوستی ناگسستنی با اسراییل» نیز سخن به میان آورده است. او در ماه مارس سال گذشته در سخنرانی خود برای اعضای «کمیته امور عمومی آمریکا و اسراییل» ضمن «بی توجه و بی مسئولیت» خواندن محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که «حکومت ایران تهدیدی برای همه ماست.»


اوباما در سخنرانی‌های دیگر خود نیز بارها اعلام کرده است که حفظ امنیت کشور اسراییل «چون و چرا ندارد» و «دوستی آمریکا و اسراییل ناگسستنی است».


این گفته‌های او، گاه به واکنشی در برابر موضع محمود احمدی‌نژاد تعبیر شده است که از آغاز دوره ریاست جمهوری خود، هولوکاست را نفی کرده و بارها علیه اسراییل اظهار نظر کرده است.


محمود احمدی‌نژاد از«لزوم محو اسرائيل از نقشه جغرافيا» می‌گويد و هولوکاست [کشتار ميليون ها يهودی در زمان سلطه نازی‌ها در اروپا] را «افسانه ای دروغ» می‌داند. اين اظهارات او نه تنها از سوی باراک اوباما، بلکه از سوی بسياری از کشورهای جهان تقبيح شده است.


این احتمال نیز وجود دارد که باراک اوباما، کسی که روشن کرده حاضر به مذاکره است اما «لزوما نه با احمدی‌نژاد»، منتظر خواهد شد تا ببیند جمهوری اسلامی چه گامی در این زمینه برخواهد داشت.


به قول تامس فریدمن در روزنامه نیویورک‌تایمز، با این‌که نام اوباما را در فارسی می‌توان «او با ما» هم خواند و تعبیر کرد، نباید فراموش کرد که وقتی «شیطان بزرگ» رییس جمهوری‌ای را برمی‌گزیند که نام دومش «حسین» است و برای مذاکره پا پیش می‌گذارد، طرف مذاکره هم باید قدمی مثبت در راه گفت و گو بردارد.


XS
SM
MD
LG