لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

اسرائیل و حماس: تنش پس از پنج ماه آرامش


از حدود پنج ماه پیش برای نخستین بار ادامه آتش‌بس نانوشته میان اسرائیل و سازمان‌های فلسطینی در غزه با خطر روبه‌رو شده است.


پس ازعملیات شامگاه سه‌شنبه ارتش اسرائیل علیه چریک‌های حماس، که به مرگ شش نفر از شبه‌نظامیان منجر شد، حماس و دیگر تشکل‌های فلسطینی نیز حملات راکتی به شهرهای جنوب اسرائیل را از سر گرفتند.


ساکنان جنوب اسرائیل پس از پنج ماه بار دیگر صدای آژیرهای خطر را شنیدند و روز چهارشنبه کار مدارس و ادارات اسرائیل درحالی آغاز شد که، به گفته مردم در گزارش رسانه‌های اسرائیل، هرلحظه بیم تکرار حملات راکتی می‌رود.


درحملات راکتی چهارشنبه به مرکز اشکلون، شهری که ۱۵۰ هزار اسرائیلی در آن زندگی می‌کنند، چند اسرائیلی زخمی شدند.


حماس تهدید کرده است که عملیات نظامی ارتش اسرائیل را تحمل نخواهد کرد و حملات راکتی به شهر سدروت و بندر اشکلون ادامه خواهد یافت.


ارتش اسرائیل گفته است پس از آن که پی برده اعضای حماس از طریق یک تونل در حال انتقال تسلیحات غیرقانونی به داخل نوار غزه هستند دست به عملیات نظامی زده است.


به گفته فرماندهان ارتش اسرائیل، شواهد نشان از آن داشته است که این تونل برای ربودن سربازان اسرائیلی و انتقال آنان از خاک اسرائیل به درون غزه کنده شده است.


نیروهای نظامی اسرائیل تابستان سال ۲۰۰۵ پس از ۳۸ سال از نوار غزه بیرون رفتند.


سازمان حماس از ژوئن ۲۰۰۶ گیلعاد شالیط یک سرباز اسرائیلی را دراسارت خود دارد.


از سوی دیگر به گفته ارتش اسرائیل، نیروهای فلسطینی شامگاه سه‌شنبه با شلیک خمپاره قصد داشته‌اند سربازان اسرائیلی را در مقری در نزدیکی غزه زخمی کرده و یک یا چند نفر از آنها را از طریق این تونل به غزه انتقال دهند.


حماس اعلام کرده است که «اسرائیل مرتکب تجاوز شده است». ارتش اسرائیل نیز می‌گوید «حق دفاع از مردم و سربازان خود را محفوظ می‌داند».


آتش‌بس نانوشته برای شش ماه در نظر گرفته شده بود. طی هفته‌های اخیر، طرفین ابراز نگرانی کرده بودند که وقوع برخی رویدادها، ادامه آتش‌بس را با مشکل روبه‌رو کرده است.


اسراییل می‌گوید چریک‌های حماس و سایر تشکل‌های فلسطینی از فرصت چندماهه آتش‌بس بهره گرفته و از راه تونل‌های زیرزمینی میان غزه و مصر، به تقویت تسلیحات خود اقدام کرده‌اند.


طی چهار ماه اخیر، دست‌کم ۴۵ فلسطینی بر اثر ریزش ناگهانی این تونل‌ها کشته و شماری دیگر زخمی شده‌اند. مصر نیز بارها به سازمان حماس نسبت به ادامه نقب تونل‌ها هشدار داده است.


تنش میان اسرائیل و سازمان‌های فلسطینی درحالی از سر گرفته شده است که مصر خود را برای میزبانی تشکل‌های رقیب فلسطینی آماده می‌کند.


این مذاکرات برای نهم نوامبر (نوزدهم آبان) تدارک دیده شده است و مصر می‌کوشد که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز درآن شرکت کند.


حماس طی رویدادهایی خونین، که با مرگ بیش از ۱۲۰ فلسطینی همراه بود، در ژوئن ۲۰۰۷ سازمان فتح را از غزه بیرون راند و کنترل غزه را در دست گرفت. حماس هفده ماه پیش از آن در انتخابات پارلمانی فلسطینی به پیروزی دست یافته بود.


از سوی دیگر، حماس اعلام کرده است نهم ژانویه ۲۰۰۹ با به پایان رسیدن دوران ریاست جمهوری محمود عباس، او باید از قدرت کنار رود.


مصر نگران است که این تنش به رخدادهای خونین جدیدی درمیان فلسطینی‌ها منجر شود، و مذاکرات آشتی میان سازمان‌های فلسطینی را برای مقابله با آن تدارک دیده است.


XS
SM
MD
LG