لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

ورود ویکی‌پدیای فارسی به باشگاه ۵۰ هزارتایی‌ها


سايت فارسی ويکی پديا، دانشنامه اينترنتی که حاصل خرد جمعی است، اخيرا با انتشار بيش از ۵۰ هزار نوشتار وارد دسته بندی جديد سايت های فعال ويکی پديا شد.


ويکی پديا که در سال ۲۰۰۱ به وجود آمد، يک دايرةالمعارف وب، رايگان و مشترک است که هرکسی می تواند در آن مشارکت کند.


نوشتارهای ويکی پديا به حدود ۲۵۰ زبان منتشر می شود و ويکی پدياها به زبان های مختلف در چهار گروه مهم تقسيم می شوند: سايت هايی که بيش از ۲۰ هزار مطلب منتشر کرده اند مانند ويکی پديا به زبان نروژی، سايت هایی با بیش از ۵۰ هزار مقاله مانند ويکی پديای عربی ، عبری و فارسی، سايت هایی با ۱۰۰ هزار مطلب مانند ويکی پديای چينی و در صدر نيز سايت هايی با بيش از ۳۰۰ هزار مطلب مانند ژاپنی، لهستانی و فرانسوی قرار دارند.


ويکی پديای انگليسی با بيش از دو ميليون مطلب فعال ترين سايت گروه است.


ويکی پديا هم اکنون از نظر تعداد بازديدکننده يکی از ده وب سايت رتبه اول جهانی است. ويکی پديا نوشتارهایی در موضوعات بسيار متعدد ارايه می دهد. ويکی پديا سعی می کند که وسيعترين ميزان اطلاعات متمرکز شده در اين سايت به شکل رايگان در دسترس ميباشد.


««ويکی پديا کوششی برای ‏آفرينش و پخش دانشنامه ای با بالاترين کيفيت ممکن برای همه مردم روی زمين و به زبان ‏مادريشان است.»
جيمی ولز يکی از بنيانگذاران ويکی پديا

ويکی در واقع به معنی سريع در زبان بومی در هاوايی است و پديا نيز به معنی دانشنامه است.


جيمی ولز يکی از بنيانگذاران ويکی پديا آن را اينگونه توصيف می کند: «ويکی پديا کوششی برای ‏آفرينش و پخش دانشنامه ای با بالاترين کيفيت ممکن برای همه مردم روی زمين و به زبان ‏مادريشان است.»


ويکی پديا بارها اعلام کرده است که درآمد اصلی کمک های مردمی است. هم اکنون نيز ويکيپديا در سايت خود از کاربران برای بودجه شش ميليون دلاری خود کمک طلبيده است.


در ويکی پديای فارسی در مورد اصول اوليه ويکی پديا آمده است: « ارايه مطالب رايگان، بيطرف (با انگيزه غيرانتفاعی) و تهيه شده از سوی کاربران. درصورت تمايل، شما نيز ميتوانيد با نوشتن مقاله با ويکيپديای آنلاين فارسی همکاری داشته باشيد.


آیا ویکی پدیا قابل اعتماد است؟


بسياری به ويکی پديا اين ايراد را می گيرند که مطالبش قابل اطمينان نيست چون هر کسی و آن هم به طور ناشناس می تواند متن را تغيير دهد.


پاسخ دوستداران ويکی پديا اين است که تعداد افراد مطلعی که مطالب را در ويکی پديا تصحيح و يا اضافه می کنند بيشتر از افراد نا آگاه است.


مجله انگلیسی زبان وعلمی نيچر در سال ۲۰۰۵ تعدادی از مقالات علمی را که در ويکيپديا و دايره المعارف معروف بريتانيکا منتشر شده بود در اختيار دانشمندان قرار داد تا نظر خود را در مورد محتوای علمی اين مقالات اعلام کنند.


البته اين دانشمندان نمی دانستند که کدام مقاله متعلق به دانشنامه اينترنتی کر پايه خرد جمعی کار می کند متعلق است و کداميک توسط متخصصان بريتانيکا منتشر شده بود. در پايان تقريبا تعداد اشتباهات در هر دو دانشنامه يکسان بود.


البته بر اين باور نيستند، از جمله لری سنگر از بنيادگذاران ويکی پديا که سايت «سيتيزنديوم» را راه اندازی کرده است. وی می گويد که نويسندگان با نام واقعی خود در اين مکان مطلب می نويسند و مطالب زیر نظر ویرایشگر منتشر می شوند.


XS
SM
MD
LG