لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۲

دبی با بحران اقتصادی روبرو شد


به دنبال بحران مالی گسترده در جهان، شهر دبی مرکز تجاری کشور ثروتمند امارات متحده عربی نيز در هفته گذشته با رکود اقتصادی روبرو شد و به خيل کشورهای بحران زده پيوست.


به گزارش خبرگزاری «رويترز»، دوبی که با کلوپ های شبانه رنگارنگ، مرکزخريدهای بزرگ و ساحل زيبای مرجانی اش جزو مدرن ترين و ثروتمند ترين شهرهای خاورميانه محسوب می شود، هفته گذشته، هم زمان با افتتاح پر سر و صدای هتل نخل، با بحران اقتصادی روبرو شد.


هتل نخل که بزرگترين هتل دنيا محسوب می شود، بر روی آب دريا ساخته شده و شبيه به يک درخت نخل است.


برخی از شرکت های بزرگ تجاری در دبی، روند اخراج کارکنان خود را آغاز و پروژه های خود را محدود کرده اند؛ بعضی از بانک های اماراتی، دادن اعتبار به کارمندانی را که در معرض خطر اخراج و يا برکناری هستند، متوقف کرده اند؛ و دست کم يکی از بزرگترين شرکت های اعطای وام، فعاليت خود را به کل متوقف کرده است.


«بالا رفتن ناگهانی قيمت نفت در ماه های گذشته، سرمايه داران اماراتی را به اعطای وام های کلان ترغيب کرد؛ مساله ای که اکنون با اوج گرفتن بحران مالی، باعث بر جای ماندن قروض عمده ای شده است.»

هم اکنون سرمايه گذاران از اين بيم دارند که شرکت های تجاری و بازرگانان نتوانند قروض خود را به مرکز سرمايه خارجی غير بانکی دبی پس دهند.


تخمين زده می شود اين مرکز، از مشتريان خود حدود ۷۰ ميليارد دلار طلب کار است.


تحليلگران مرکز سرمايه گذاری «نومورا» در دبی هفته گذشته در مطلبی، وضعيت دبی را «وخيم» برآورد کردند.


به نوشته اين تحليلگران، «بالا رفتن ناگهانی قيمت نفت در ماه های گذشته، سرمايه داران اماراتی را به اعطای وام های کلان ترغيب کرد؛ مساله ای که اکنون با اوج گرفتن بحران مالی، باعث بر جای ماندن قروض عمده ای شده است.»


در پی گريز سرمايه گذاران از بازارهای منطقه، ارزش سهام در امارات از شروع سال جاری ميلادی تا کنون، حدود يک تريليون دلار سقوط کرده است.


مقامات امارات اعلام کرده اند که مبلغی معادل با ۱۹ ميليارد دلار را برای گذر از بحران، به بازارهای مالی کشور تزريق می کنند.


از سال های گذشته، و با رشد تجاری و توريستی دبی، شمار زيادی از ايرانيان در اين شهر سرمايه گذاری کرده و به تجارت مشغولند. اين بحران می تواند کسب و کار آن ها را نيز تحت تاثير قرار دهد.



XS
SM
MD
LG