لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

تعهد آمریکا و روسیه به همکاری در مورد ایران


روسای جمهوری آمریکا و روسیه، روز شنبه در جریان نشست سران آسیا اقیانوسیه موسوم به «آپک» (Apec)، در لیما، پایتخت پرو، با یکدیگر دیدار و اعلام کردند که در مورد مسئله هسته‌ای ایران، و برخورد با دزدان دریایی، همچنان به همکاری ادامه خواهند داد.



به گفته دینا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، جرج بوش و دیمیتری مدودیف بر سر نیاز به ادامه همکاری در مورد مسئله هسته‌ای ایران در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما اعلام موافقت کردند.


سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز گفت که دو طرف ضمن گفت‌وگو در مورد بحران اقتصادی جاری و «امنیت بین‌المللی» به توافق رسیدند که در مورد مسائلی که منافع دو طرف را در بردارد، مانند دزدی دریایی در اطراف خلیج سومالی، با یکدیگر همکاری «عملی» داشته باشند.



دیدار جرج بوش، رییس جمهوری ایالات متحده، و دیمیتری مدودیف، همتای روس او، در جریان نشست سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه، در حالی صورت گرفت که دو دولت بر سر مسائلی چون دفاع موشکی در اروپا، سازمان ناتو، و جنگ در گرجستان اختلاف نظر دارند.


آقای لاوروف در این مورد به خبرنگاران گفت: «دو رییس جمهور اشاره کردند که به رغم اختلاف نظرهای موجود بهتر است پشت سد مسائلی که همیشه بین قدرت‌های بزرگ وجود دارند متوقف نشوند.»


یکی از مشاوران کرملین نیز ضمن «مثبت» خواندن گفت‌وگوی دو رییس جمهور گفت: «آنها بیشتر در مورد نیاز به پیش رفتن و پشت سر گذاشتن گذشته گفت‌وگو کردند.»


به گفته دینا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، جرج بوش و دیمیتری مدودیف بر سر نیاز به ادامه همکاری در مورد مسئله هسته‌ای ایران در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما اعلام موافقت کردند.

جرج بوش که شرکت در نشست «ا‌پک»، آخرین سفر رسمی او به عنوان رییس جمهوری آمریکا به شمار می‌رود، در مورد رابطه خود با دیمیتری مدودیف و همین طور ولادیمیر پوتین گفت: «همیشه سخت تلاش کردم که رابطه صمیمانه‌ای داشته باشیم... تا وقتی که نیاز به همکاری هست بتوانیم همکاری کنیم و هر وقت اختلاف نظر هست احترام دو ملت حفظ شود.»


در حالی که روسیه خود را برای رزمایشی دریایی در نزدیکی خلیج ونزوئلا، در چند صد کیلومتری آب‌های آمریکا، در هفته جاری آماده می‌کند، یک ناو نظامی ایالات متحده نیز روز شنبه وارد بندر باتومی در گرجستان شد.


این ناو قرار است در عملیات دریایی ایالات متحده در دریای سیاه شرکت داشته باشد که باعث خشم روسیه شده است.
XS
SM
MD
LG