لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

اعتراض ایران به «نشت اطلاعات محرمانه» از آژانس


جمهوری اسلامی ایران در واکنش به گزارش هفته گذشته نیویورک تایمز رسماً به دلیل آن چه «نشت اطلاعات محرمانه» خوانده است به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض کرد.


ایران طی نامه‌ای اعتراضی که از طرف علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس، به محمد البرادعی، مدیرکل آژانس، ارسال شده است نگرانی جدی خود را از شیوه برخورد آژانس با اطلاعات محرمانه اعلام کرده است.


روزنامه نیویورک تایمز پنج‌شنبه هفته گذشته، ۳۰ آبان، از قول کارشناسانی که آخرین گزارش آژانس انرژی اتمی را مطالعه کرده‌اند نوشته بود: « ايران اکنون مواد لازم برای ساخت يک بمب اتم را در اختيار دارد».



نیویورک تایمز نوشته بود ارقام قيد شده در گزارش جديد آژانس از بازرسی نيروگاه اصلی ايران در نطنز حاصل آمده و بر پایه آن، ايران تا اوايل ماه جاری ميلادی معادل ۶۳۰ کيلوگرم اورانيوم با غلظت کم توليد کرده است.


آقای سلطانیه در نامه خود گزارش نشریه آمریکایی نیویورک تایمز را حاوی اطلاعات محرمانه درباره «بعضی اسناد جعلی در اختیار آژانس» دانسته و آورده است که برای ایران مشخص نیست این اطلاعات چگونه از آژانس به بیرون نشت کرده است.


نماینده ایران همچنین نشت اطلاعات محرمانه و حساس از آژانس را موجب بی‌اعتمادی کشورهای عضو به این نهاد بین‌المللی دانسته است.


«البرادعی تکذیب کند»


نماینده ایران در نامه خود «نشت اطلاعات محرمانه بین‌المللی» به رسانه‌ها را نقض مقررات، اساسنامه، و موافقت‌نامه پادمان آژانس ارزیابی کرده و همچنین از آقای برادعی خواسته است که «کذب بودن انتساب این مطالب به ایران» را اعلام کند.


ارقام قيد شده در گزارش جديد آژانس از بازرسی نيروگاه اصلی ايران در نطنز حاصل آمده و بر پایه آن، ايران تا اوايل ماه جاری ميلادی معادل ۶۳۰ کيلوگرم اورانيوم با غلظت کم توليد کرده است.


آقای سلطانیه همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرده است که برخلاف مدالیته توافق‌شده «تاکنون از تحویل اسناد میان ایران و آژانس سر باز زده» و بار دیگر موضع ایران را در «کذب و جعلی بودن اطلاعات مندرج در اسناد مذکور» یادآور شده است.


از سوی دیگر در گزارش نیویورک تایمز از قول ريچارد گاروين، فيزيکدان هسته‌ای، آمده بود: «روشن است که ايران مواد لازم برای ساخت بمب را در اختيار دارد. آنها می‌دانند که کار غنی‌سازی را چگونه بايد انجام دهند. اما این که آيا می‌دانند چگونه می‌توان بمب ساخت کلا مقوله ديگری است.»


اما نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی ضمن رد محتوای مقاله نیویورک تایمز گفت: «در صورتی که ايران چنين قصدی داشته باشد، بايد کارشناسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را از کشور بيرون کند، دوربين‌ها را برچيند، و ديگر با آژانس همکاری نکند. در حالی که ايران خواستار ادامه همکاری با آژانس انرژی اتمی است.»


این در حالی است که آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود اعلام کرده است که جمهوری اسلامی همچنان از تعلیق غنی‌‌سازی اورانیوم سر باز می‌‌زند و با بازرسان آژانس همکاری نمی‌ کند.


XS
SM
MD
LG