لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

تهران سفیر بریتانیا را احضار کرد


آن طور که یک دیپلمات بریتانیایی به رویترز گفته است، احضار سفیر این کشور به وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه صورت گرفته است.(عکس: ایسنا)
آن طور که یک دیپلمات بریتانیایی به رویترز گفته است، احضار سفیر این کشور به وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه صورت گرفته است.(عکس: ایسنا)

جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به گفته‌های دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه بریتانیا، در مورد برنامه هسته‌ای تهران سفیر لندن در تهران را احضار کرد.


آن‌گونه که رسانه‌های دولتی در ایران گزارش کرده‌اند، وزارت خارجه ایران با احضار جفری آدامز، سفیر بریتانیا در تهران، به گفته‌های روز دوشنبه آقای میلی‌بند در ابوظبی که تهران آن را «خصمانه، تحریک برانگیز و تفرقه افکنانه» خوانده است، اعتراض کرد.


وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواسته بود که جمهوری اسلامی را به دلیل برنامه‌های هسته‌ایش از طریق محدودیت‌های مالی و صادراتی تحت فشار بگذارند.


آقای میلی‌بند گفته بود که اغلب رهبران و روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان عرب که او با آنها گفت وگو داشته نگران نفوذ و فعالیت‌های ایران هستند.


ایران ارائه این گفته‌ها را با هدف «برهم زدن روابط دوستانه و برادرانه کشورهای منطقه» ارزیابی کرده و به مقامات بریتانیایی توصیه کرده است که «سیاست کهنه تفرقه بینداز و حکومت کن» و تلاش برای مداخله در «مناسبات نزدیک کشورهای همسایه» را متوقف کرده و باعث افزایش بدبینی ملت‌های منطقه نسبت به خود نشود.


رسانه‌های داخلی ایران به زمان احضار آقای آدامز اشاره نکرده‌اند اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات بریتانیایی گفته است که به دنبال درخواست ایران سفیر بریتانیا روز دوشنبه به وزارت خارجه ایران رفته است.


این دیپلمات به جزییات بیشتری از این موضوع اشاره نکرده است.


پیش از این، روز چهارشنبه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در امارات متحده عربی نیز با انتشار بیانیه‌ای سخنان آقای میلی‌بند را غیرقانونی خوانده و محکوم کرده بود.


سفارت ایران در بیانیه خود با متهم کردن آقای میلی‌بند به طرح درخواست برای اقدامات غیرقانونی، افزوده بود که «اقدامات بدخواهانه معدودی از کشورهای جهان از جمله بریتانیا» در پنج سال گذشته خساراتی را به ایران وارد کرده است.


آقای میلی‌بند در سخنان خود در مرکز مطالعات و پژوهش‌های استراتژیک امارات متحده عربی، به علاقه بریتانیا برای همکاری با کشورهای خلیج فارس در زمینه پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرده و گفته بود، در صورتی که ایران «قواعد را رعایت کند»، شما می‌توانید مشوق‌هایی جدی برای همکاری اقتصادی در اختیار این کشور بگذارید.


وی اضافه کرده بود: «در غیر این صورت هم می‌توان دست به اقداماتی محدودکننده زد، مانند محدودیت‌های مالی و تجاری و همین طور مبارزه با قاچاق یا افزایش کنترل صادرات کالاهایی که ممکن است در تسلیحات اتمی استفاده شوند.»


وزیر خارجه بریتانیا در عین حال اشاره کرده بود که فشاری که بر ایران اعمال می‌شود به هیچ وجه «با هدف تغییر رژیم انجام نمی‌شود یا مقدمه ای بر حمله نظامی نیست.»


بریتانیا به همراه دیگر اعضای دائم شورای امنیت و آلمان، در سال‌های اخیر مذاکراتی را بر سر متقاعد کردن ایران به توقف غنی‌سازی، برگزار کرده است.


برخی کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که برنامه هسته‌ای این کشور پوششی برای ساخت تسلیحات اتمی است، اما ایران این ادعا را رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را برای تولید برق می‌خواند.


XS
SM
MD
LG