لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

«دنیای پزشکی و بیماران به برادران علایی نیاز دارند»


دکتر آرش علایی (عکس: RFE/RL)
دکتر آرش علایی (عکس: RFE/RL)

سازمان «پزشکان برای حقوق بشر» به همراه تعداد زیادی از پیشگامان عرصه پزشکی در دنیا بار دیگر در نامه‌ای از دولت جمهوری اسلامی خواستند آرش و کامیار علایی را از زندان آزاد کنند.


این دو پزشک ایرانی فعال در زمینه پیشگیری و درمان ایدز از بیش از شش ماه پیش و با اتهام‌های امنیتی در زندان به سر می‌برند. در این نامه از دولت ایران خواسته شده است با آزاد کردن این دو پزشک، مصادف با روز جهانی ایدز، به دنیا نشان دهند که جمهوری اسلامی به فکر مبارزه با ایدز و سلامت ملت خود است و اجازه دهند این دو پزشک ایرانی به نجات جان انسان‌ها بپردازند.


در این نامه آمده است که برادران علایی در راه مبارزه و درمان ایدز جان عده‌ای را نجات داده‌اند و جایگاه ایران را به عنوان مدلی برای دیگر کشورها در راه مبارزه با ایدز تثبیت کرده‌اند.



به گفته مارگارت سالمون، دوست و همکار کامیار علایی در آمریکا که قرار بود در کنفرانس ایدز در مکزیک مقاله مشترکی را ارائه کنند طرح‌های برادران علایی در ایران، خصوصا در زمینه کاهش صدمه به مبتلایان به ویروس اچ آی وی / ایدز، را طرحی موفق و مدلی برای کشورهای غربی می‌داند.


او در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت: «طرحی که برادران علایی از جمله پیشگامان آن بودند طرحی است که ایران را به یکی از فعال‌ترین کشورهای دنیا در زمینه کاهش صدمه به مبتلایان به ویروس اچ ای وی تبدیل کرده است. ایران امروز در زمینه بهداشت عمومی از بسیاری کشورهای جهان پیشی گرفته است.»


قوه قضاييه ايران، يک ماه پس از دستگيری آرش و کامیار علایی، دليل بازداشت اين دو متخصص ايدز را اتهام‌های امنیتی اعلام کرد. از آن زمان تاکنون مقامات ایران هیچ اظهارنظر دیگری درباره این پرونده نکرده‌اند. مارگارت سالمون معتقد است که اقدامات این دو برادر منحصر به بهداشت عمومی و کمک به مبتلایان به ایدز بوده است.


او می‌گوید: «درست است که من کامیار علایی را تنها سه سال است که می‌شناسم، ولی در طول این مدت که ما با هم همکاری نزدیکی هم داشتیم، هیچگاه به نظرم نرسید که او فعالیت سیاسی می‌کند. تمام این مدت چیزی که من از او دیدم جز طرفداری و عشق به کشورش نبود. مطمئنا هر کسی گرایشات سیاسی دارد، اما دغدغه اصلی کامیار بهداشت و سلامت مردم و کمک به آنها بوده است. آرش علایی را هم تنها چند باری در کنفرانس‌ها و یک برنامه تبادل علمی بین ایرانیان و آمریکایی‌ها دیدم که البته فکر می‌کنم همین برنامه‌ها هم برای آنها دردسرساز شده است.»


تاکنون غیر از بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی، اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا، بیش از پنج هزار پزشک و فعال مبارز ه با ایدز با امضای طوماری خواستار آزادی برادران علایی شده‌اند.


تاکنون غیر از بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی، اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا، بیش از پنج هزار پزشک و فعال مبارز ه با ایدز با امضای طوماری خواستار آزادی برادران علایی شده‌اند.


مارگارت سالمون می‌گوید پیام این طومار و سایر نامه‌ها و بیانیه‌های بین‌المللی تنها یک چیز است : دنیای پزشکی و بیماران به این دو برادر احتیاج دارند.


او می‌گوید: «این دو برادر متخصص بهداشت عمومی در سطح بین‌المللی هستند و دنیا و بیماران‌شان به آنها احتیاج دارند. وقتی چنین افرادی در ایران دستگیر می‌شوند جوانانی که قرار است بعدها پزشک شوند دیگر انگیزه‌ای برای تلاش و کمک به مردم نخواهند داشت.»


حدود دو هفته پیش گزارش‌هایی مبنی بر آزادی برادران علایی در برخی از وب‌سایت‌های ایران منتشر شد که این خبرها توسط خانواده و وکیل آنها و همچنین سازمان پزشکان مدافع حقوق بشر تایید نشده است.


  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG