لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

شکست طرح نجات خودروسازی آمریکا؛ سقوط بازارهای جهانی


در واکنش به عدم تصویب طرح نجات خودروسازی آمریکا، شاخص سهام در بازارهای آسیایی کاهش یلفته است. (عکس: AFP)
در واکنش به عدم تصویب طرح نجات خودروسازی آمریکا، شاخص سهام در بازارهای آسیایی کاهش یلفته است. (عکس: AFP)

یک روز پس از شکست طرح نجات صنعت خودروسازی آمریکا در سنای آن کشور، ارزش سهام در بازارهای جهانی کاهش یافته است.


بر پایه گزارش‌ها، پس از آن که سنای آمریکا طرح کمک مالی اضطراری ۱۴ میلیارد دلاری به سه شرکت عمده خودروسازی را رد کرد، ارزش سهام در بازارهای آسیا و اروپا سقوط کرد.


از جمله روز جمعه سهام شرکت تویوتا، بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی در جهان، یک دهم ارزش خود را از دست داد.


سنای آمریکا شامگاه پنج‌شنبه، به رغم حمایت اکثریت دموکرات آن، طرح کمک مالی اضطراری به خودروسازان آمریکایی را رد کرد.


در آسیا، شاخص سهام «نیکی» در معاملات بازار بورس توکیو ۶۱۴ واحد کاهش یافت و به ۸۱۰۷ واحد رسید.


شاخص سهام «هانگ سنگ» نیز در معاملات روز جمعه بازار بورس هنگ‌کنگ با کاهشی ۶.۹ درصد ی همراه بود.


همچنین شاخص سهام در بازارهای بورس فیلیپین، کره جنوبی، سنگاپور، استرالیا و هند نیز کاهش یافت.


گزارش‌های اولیه از فعالیت بورس‌های اروپایی نیز حاکی از آن است که شاخص سهام در بورس‌های اروپایی نیز، در واکنش به رد طرح نجات صنعت خودروسازی در آمریکا، با کاهش روبه‌رو شده است.



رد شدن طرح نجات صنعت خودروسازی در سنای آمریکا در حالی روی داد که شرکت‌های خودروسازی «جنرال موتورز»، «کرایسلر» و «فورد»، سه غول خودروسازی آمریکا، پیش از این خواهان دریافت کمکی ۳۴ میلیارد دلاری شده بودند. این مبلغ بیش از دو برابر مبلغی بود که طرح نجات، در صورت تصویب سنا، در اختیار آنان می‌گذاشت.


وضعیت خودروسازان آمريکا، در دورانی که اقتصاد آمريکا در بدترين شرايط خود پس از دهه ۱۹۳۰ به سر می‌برد، يکی از مشکلات پيش روی دولت باراک اوباما خواهد بود.

طرح نجات مالی شرکت‌های خودروسازی آمریکا زمانی به شکست انجامید که اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا با درخواست جمهوری‌خواهان برای کاهش دستمزد کارگران عضو آن اتحادیه مخالفت کرده بودند.


طرح نجات اجازه می‌داد تا به شرکت‌های خودروسازی برای ادامه فعالیت‌شان تا پایان ماه مارس (بیش از سه ماه دیگر) وام‌هایی اعطا شود. شرکت‌های یادشده نیز در ازای دریافت وام می‌باید طرح‌های عمده‌ای برای تحول ساختار خود تدارک ببینند.


این طرح، که پیش از این در مجلس نمایندگان ایالات متحده به تصویب رسیده بود، مورد حمایت دموکرات‌ها و کاخ سفید بود و کاخ سفید از به نتیجه نرسیدن آن در سنا ابراز تأسف کرده است.


آن گونه که هری رید، رییس جناح اکثریت محافظه‌کار سنا، گفته است، با رد این طرح میلیون‌ها آمریکایی، نه فقط کارگران خودروسازی بلکه مردمی که در بخش فروش و معامله خودرو فعالیت می‌کنند نیز، در خطر از دست دادن شغل خود قرار گرفته‌اند.


آقای رید ابراز امیدواری کرد که با تلاش رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، در چند هفته آینده بتوان به خودروسازان و کارگران فعال در این حوزه کمک کرد.


وضعیت خودروسازان آمريکا، در دورانی که اقتصاد آمريکا در بدترين شرايط خود پس از دهه ۱۹۳۰ به سر می‌برد، يکی از مشکلات پيش روی دولت باراک اوباما خواهد بود.


آقای اوباما پیشتر تأکيد کرده بود که هرگونه طرحی در زمینه نجات صنعت خودروسازی آمریکا می‌بايد بر پايه اقدامات واقع‌گرايانه صورت گيرد.


XS
SM
MD
LG