لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

بوش: حضور در افغانستان به نفع آمریکاست


استقبال رییس جمهوری افغانستان از جرج بوش. (عکس: EPA)
استقبال رییس جمهوری افغانستان از جرج بوش. (عکس: EPA)

جرج بوش رییس جمهوری آمریکا در یک سفر غیر منتظره به افغانستان، روز دوشنبه در کابل اعلام کرد که ایالات متحده در مبارزه با تروریسم در کنار افغانستان خواهد ایستاد.


رييس جمهوری ايالات متحده که در جريان ديدار از پيش اعلام نشده خود از افغانستان، روز دوشنبه با حامد کرزی همتای افغان خود در کابل ديدار و گفت و گو کرد، در نشست خبری با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان، حضور در افغانستان را در راستای منافع ملی آمریکا خواند و ابراز امیدواری که جانشین او نیز سیاست افزایش نیروهای نظامی در افغانستان را ادامه دهد.


آقای بوش گفت که «منافع آمریکا ایجاب می‌کند تا از تبدیل شدن افغانستان به یک پناهگاه مصون برای القاعده جلوگیری کند. نکته مهم این است که القاعده به لحاظ ساختاری و عملیاتی به شدت ضعیف شده است.»


رییس جمهوری ایالات متحده تأکید کرد که اگرچه القاعده در عراق نقطه مرکزی و محوری نبرد خود را ساخته بود، اما ما اجازه ندادیم آنها رشد کنند و توسعه یابند. در افغانستان نیز ما زمینه‌های مانور این گروه تروریستی را از آن می‌گیریم.


وی همچنین در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: به رييس جمهوری افغانستان گفته‌ام که می‌توانيد روی آمريکا حساب کنيد.




حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز در این کنفرانس خبری با همتای آمریکایی‌اش گفت که ایالات متحده بنای یک سیستم و نظام جدید سیاسی را در کشورش برپا ساخته و تاکید کرد که افغان‌ها نیز به تقویت این نظام سیاسی خواهد پرداخت.

آقای کرزی گفت: آمریکا و جامعه جهانی تهداب را برای افغانستان گذاشته‌اند. روی این تهداب [زیرساخت] ما افغان‌ها زندگی مرفه و آرام را شروع کرده‌ایم. ما به کمک جامعه جهانی بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر جاده‌های آسفالت ساخته‌ایم.»


رییس جمهوری آمریکا قرار است حدود یک ماه دیگر از سمت ریاست جمهوری آمریکا کنار رود. وی در دومین بازدید خود از افغانستان در طول هشت سال ریاست جمهوری اش ، گفت که نبرد با القاعده دستاوردهای جدی برای افغانستان داشته و تاکید کرد که القاعده به شدت ضعیف شده است.


جورج بوش رییس جمهور آمریکا دو سال قبل نیز از افغانستان بازدید کرده بود. او در آن سفر ساختمان جدید سفارت آمریکا را در کابل افتتاح کرد.


گزارش آسوشيتدپرس حاکی است که هواپيمای رييس جمهوری آمريکا، بامداد دوشنبه در پايگاه هوايی بگرام در شمال کابل، به زمين نشست، و جرج بوش ساعت ۵:۳۰ صبح به وقت محلی در آن پايگاه، با فرماندهان و سربازان آمريکايی به گفت و گو پرداخت.


رييس جمهوری آمريکا گفت: افغانستان کشوری است که به شدت از هشت سال پيش متفاوت است. ما به موفقيت های اميدوارکننده ای دست يافته ايم.


جرج بوش پس از ديدار از پايگاه نظامی بگرام با هليکوپتر به کاخ رياست جمهوری در کابل رفت.


حامد کرزی خطاب به جرج بوش گفت: من و مردم افغانستان افتخار می کنيم که جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در کنار ماست.


آقای کرزی افزود که وی اميدوار بود که جرج بوش وقت بيشتری داشت تا مردم افغانستان می توانستند وی را ملاقات کنند.


آمريکا حدود ۳۱ هزار نيرو در افغانستان دارد و باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمريکا، اعلام کرده که نيروهای بيشتری به اين کشور می فرستد.


مقامات آمريکايی می گویند که اين کشور قصد دارد که حداقل ۲۰ هزار سرباز ديگر هم برای سرکوب گروه طالبان به افغانستان بفرستد.


سفر جرج بوش به افغانستان پنج ساعت پس از ديدار غير منتظره از عراق صورت می‌گيرد.


XS
SM
MD
LG