لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

بریتانیا پخش پیام کریسمس احمدی‌نژاد را محکوم کرد


دولت گوردون براون با انتقاد از اقدام شبکه ۴ پخش پیام محمود احمدی‌نژاد را، علی‌رغم لحن دوستانه آن، مایه دلخوری جهانی توصیف کرده است. (عکس: Afp)
دولت گوردون براون با انتقاد از اقدام شبکه ۴ پخش پیام محمود احمدی‌نژاد را، علی‌رغم لحن دوستانه آن، مایه دلخوری جهانی توصیف کرده است. (عکس: Afp)

دولت گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، پخش پیام محمود احمدی‌نژاد از شبکه ۴ بریتانیا در روز کریسمس را محکوم کرد.


شبکه ۴ بریتانیا، که به عنوان یک شبکه تلویزیونی «متفاوت» و رقیب بی.بی.سی شناخته می‌شود، همه ساله پیام کریسمسی متفاوت با پیام‌های رسمی [آلترناتیو] پخش می‌کند.


دولت گوردون براون با انتقاد از اقدام شبکه ۴ پخش پیام محمود احمدی‌نژاد را، علی‌رغم لحن دوستانه آن، مایه دلخوری جهانی توصیف کرده است.


یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا در این باره گفت: «رییس جمهور احمدی‌نژاد در طول دوران ریاست جمهوری خود سخنان یهودستیزانه نفرت‌انگیزی گفته است. رسانه‌های بریتانیایی به حق آزادند تا انتخاب‌های سردبیری خود را داشته باشند اما این دعوت مایه دلخوری و حیرت نه تنها در داخل کشور بلکه در میان کشورهای دوست هم می‌شود.»


از سوی دیگر رون پروسور، سفیر اسرائیل در بریتانیا، نیز با انتقاد از پخش پیام محمود احمدی‌نژاد از شبکه ۴ بریتانیا گفت: «در ایران گرویدن به مسیحیت با مجازات مرگ روبه‌روست. درست نیست که این خودکامه اجازه یابد درباره دیدگاه‌های عیسی نظرپردازی کند درحالیکه دولتش پیروان مسیح را به چوبه دار می‌فرستد.»


محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، در پیام کریسمس خود که از شبکه ۴ بریتانیا پخش شد، به طور غیر مستقیم از آمریکا و قدرت‌های جهانی انتقاد کرد و گفت: «امروز اگر حضرت مسیح حاضر بود بدون تردید در کنار ملت‌ها و در مقابل قدرت‌های زورگو و بداخلاق و توسعه‌طلب قرار داشت. امروز اگر حضرت مسیح بود بدون تردید پرچم عدالت و عشق به انسان ها را در برابر جنگ‌طلبان و اشغالگران و تروریست‌ها و زورگویان عالم بلند می‌کرد . بدون تردید اگر حضرت عیسی امروز بود، با سیاست‌های ظالمانه نظامات اقتصادی و سیاسی حاکم بر جهان به مبارزه بر می‌خواست؛ همانگونه که در زندگی خود این کار را انجام داد.»



روزنامه تایمز لندن نوشت که آقای احمدی‌نژاد با سخنرانی خود بسیاری را دچار شگفتی کرد و به جای سخنرانی‌های معمول خود، برای مردم بریتانیا آرزوی «دلخوشی» و «شادکامی» کرد و ولادت عیسی مسیح را «به پیروان ادیان ابراهیمی به ویژه پیروان حضرت مسیح و مردم انگلستان» تبریک گفت.

دوروتی بایرن، مدیر بخش اخبار شبکه ۴ بریتانیا، نیز درباره علت دعوت از محمود احمدی‌نژاد می‌گوید: «به عنوان رهبر یکی از قدرتمندترین کشورهای خاورمیانه، دیدگاه‌های رییس جمهور احمدی‌نژاد به غایت تأثیرگذار هستند. از آنجا که در برهه حساسی در مناسبات بین‌الملل به سر می‌بریم، ما هم برای ببیندگان خود دریچه‌ای به سوی جهان‌بینی متفاوت می‌گشاییم.»


در همین حال روزنامه تایمز لندن نوشت که آقای احمدی‌نژاد با سخنرانی خود بسیاری را دچار شگفتی کرد و به جای سخنرانی‌های معمول خود، برای مردم بریتانیا آرزوی «دلخوشی» و «شادکامی» کرد و ولادت عیسی مسیح را «به پیروان ادیان ابراهیمی به ویژه پیروان حضرت مسیح و مردم انگلستان» تبریک گفت.


شبکه ۴ بریتانیا در سال‌های گذشته به ترتیب از این افراد برای پیام کریسمس دعوت کرده است:


ـ سال ۲۰۰۷: اندرو استوکسون، سرباز بریتانیایی که دست خود را در جنگ افغانستان از دست داده بود.
ـ سال ۲۰۰۶: یک زن مسلمان بریتانیایی که صورتش با برقع پوشیده شده بود.
ـ سال ۲۰۰۴: یک شخصیت کارتونی به نام مارج سیمپسون
ـ سال ۲۰۰۲: شارون اوزبورن، همسر اوزی اوزبورن ستاره راک و چهره مشهور تلویزیونی
ـ سال ۲۰۰۱: گنل گازمن یکی از بازماندگان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر
ـ سال ۱۹۹۹ ساشا بارون کوهن(معروف به علی جی)، کمدین مشهور
ـ سال ۱۹۹۵ بریژیت باردو، بازیگر فرانسوی و طرفدار حقوق حیوانات
ـ سال ۱۹۹۴ جسی جکسون، فعال حقوق مدنی آمریکا


XS
SM
MD
LG