لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

حضور شیعه‌ها و سنی‌ها در مراسم عاشورا در کابل


مراسم عاشورا در کابل پایخت افغانستان (عکس: Afp)
مراسم عاشورا در کابل پایخت افغانستان (عکس: Afp)

مراسم عاشورا امروز از سوی شیعیان سراسر افغانستان به صورت گسترده‌ای برگزار شد. از میان همه شهرها، عاشورا در کابل پایخت افغانستان با گستردگی بیشتری رو‌به‌رو بود.


سید حسین عالمی بلخی یکی از مسولان شورای علمای شیعیه افغانستان و عضو پارلمان این کشور گفت: «علاوه بر شیعیان ، سنی‌های افغانستان نیز در روزهای گذشته از دهه محرم و شهادت امام حسین تجلیل کرده‌اند.»


گزارش شده است که در مراسم امروز در کابل، شخصیت‌های بلندپایه دولتی افغان شرکت کرده بودند.


در میان شرکت کنندگان علاوه بر مسئولان دولتی شیعه، وزاری سنی مذهب کابینه افغانستان نیز سخنرانی کرده اند.


عبدالرحیم وردک وزیر دفاع افغانستان در سخنرانی حود در کابل گفت که با الگو گرفتن از انقلاب عاشورا، مردم افغانستان نیز می‌توانند به عدالت برسند.


نعمت الله شهرانی وزیر ارشاد اسلامی افغانستان نیز انقلاب عاشورا را مربوط به همه مسلمانان خواند و گفت که با تجلیل از این واقعه می‌توان وحدت را بین سنی‌ها و شیعیان افغانستان بیشتر کرد.


با این حال، علاوه بر تجلیل باشکوه عاشورا از سوی سنی‌ها و شیعیان افغان، برخی از محافل در داخل افغانستان می‌گویند که جمهوری اسلامی یکی از حامیان ترویج این رسم مذهبی در افغانستان در سال‌های اخیر بوده است.


  • مراسم عاشورا در کشورهای مختلف

واشنگتن پست نیز در گزارشی مفصلی از کابل، اخیرا از فعالیت گسترده و پنهان جمهوری اسلامی در ترویج مراسم مذهبی در افغانستان خبر داده است.


گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از سرنگونی طالبان در افغانستان، در سال‌های گذشته آزادی‌های مذهبی اقلیت شیعه نیز به صورت فزاینده‌ای در آن کشور رشد کرده است.


XS
SM
MD
LG