لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

دانشگاه شیراز؛ اعتصاب غذا در اعتراض به بازداشت دانشجویان


دانشجويان دانشگاه شيراز
دانشجويان دانشگاه شيراز

پس از بازداشت چهار دانشجوی دانشگاه شيراز، به نام های کاظم رضايی، جليل رضايی، لقمان قديری و محسن زرين کمر و همچنين احضار ۱۰ دانشجوی ديگر توسط اداره اطلاعات، دانشجويان دانشگاه شيراز اعلام کردند که از شنبه دست به اعتصاب غذای نامحدود خواهند زد.


فعالان دانشجويی دانشگاه شيراز روز يکشنبه در اعتراض به بازداشت دانشجويان، در دانشگاه تجمع کردند، اما پس ازرسيدن خبری از اداره اطلاعات مبنی بر اينکه دانشجويان روز دوشنبه آزاد خواهند شد، به تجمع خود پايان دادند.


وقتی روز دوشنبه هيچ خبری از آزادی آنها نشد، دانشجويان معترض تجمع خود را از سر گرفتند و با پخش بيانيه هايی تهديد کردند که در صورت عدم آزادی دوستان در بند شان، قطعاً اعتصاب غذا خواهند کرد.


همچنين ۱۰ دانشجوی ديگر که روز دوشنبه به اداره اطلاعات فرا خوانده شدند نيزاعلام کرده اند که تا آزادی چهار دانشجوی در بازداشت ، خود را به اداره اطلاعات معرفی نخواهند کرد.


دانشجویان معترض، با تهیه وثیقه روز پنجشنبه نیز برای آزادی ۴ دانشجوی بازداشت شده به مراجع قضایی مراجعه کردند، اما با نبودن قاضی، آن ها تصمیم گرفتند اعتصاب غذای خود را در روز شنبه هفته آینده آغاز کنند.


رادیو فردا در اين رابطه با يکی از دانشجويان معترض دانشگاه شيراز گفت و گو کرده است.


رادیو فردا: ممکن است در مورد دلایل افزایش فشار بر دانشجویان دانشگاه شیراز توضیح دهید


یک دانشجوی معترض از دانشگاه شیراز: امسال در دانشگاه شيراز و ساير دانشگاه های کشور، دولت رويه ديگری را در پيش گرفته است.


آنها فکر کرده اند که جنبش دانشجويی در يک روز، يک نهاد و يک شعار خلاصه می شود. بنابراين خواسته اند روز دانشجو و شعار جنبش دانشجويی را مصادره کنند.


به همين دليل، تشکل های حکومتی در روز ۱۶ آذر، مراسم مختلفی را در دانشگاه های سراسر کشور ترتيب دادند.


در دانشگاه شيراز نيز همين اتفاق افتاد، ولی دانشجويان در اعتراض به مصادره روز دانشجو تجمع کردند و يک تريبون آزاد با عنوان «آزادی دانشگاه، آزادی جامعه» برگزار شد.


در آن تريبون آزاد مباحثی از جمله، انتقاد از هیأت دولت و جو حاکم بر فضای جامعه و دانشگاه مطرح شد.
متعاقب اين تريبون آزاد، ۳۷ دانشجو به کميته انضباطی احضار شده و اکنون که من با شما صحبت می کنم ۱۷ تن از اين دانشجويان از تحصيل محروم شده اند.


سپس به خاطر اعتکاف دانشجويان بسيجی در اعتراض به اين تريبون آزاد و اين که می خواستند جريان جنبش دانشجويی را در دانشگاه شيراز از ريشه بخشکانند، چهار تن از اين دانشجويان را به وزارت اطلاعات احضار کردند.


روز شنبه اين دانشجويان به وزارت اطلاعات مراجعه کردند، ولی از همان روز تا اکنون بازداشت شده اند.
به رغم اين که بايد ظرف ۲۴ ساعت به دانشجويان تفهيم اتهام شده و پرونده آنها به دادگاه صالحه ارجاع داده می شد، اين مسئله اتفاق نيفتاده است.


روز يکشنبه به ما اطلاع دادند که برای آزادی اين دانشجويان وثيقه بياوريد تا ما آنها را آزاد کنيم.


ميزان وثيقه چقدر بود؟


یک دانشجوی معترض از دانشگاه شیراز: برای سه تن از اين دانشجويان يعنی لقمان غديری، کاظم رضايی و ذوالجليل رضايی به ازای هر نفر ۵۰ ميليون تومان، ولی برای محسن زرين کمر مبلغ ۶۰ ميليون تومان وثيقه خواسته اند.


ما وثيقه ها را آماده کرده و روز دوشنبه به دادگاه مراجعه کرديم. قاضی پرونده، آقای کريمی، گفت که پرونده اين افراد هنوز در وزارت اطلاعات است و به ما ارجاع داده نشده که بتوانيم با دريافت وثيقه اين افراد را آزاد کنيم.


وزارت اطلاعات از ارجاع پرونده به دادگاه خودداری کرده است و اين دانشجويان از روز دوشنبه تا کنون به صورت غيرقانونی بازداشت هستند.


روز يکشنبه و دوشنبه ما در اعتراض به بازداشت دانشجويان در دانشگاه شيراز تجمعی برگزار کرديم و اين تجمع به خيابان هم کشيده شد، ولی خيابان را نبستيم.


اما اگر روز پنجشنبه اين دانشجويان آزاد نشوند، در دانشگاه شيراز تجمعاتی صورت می گيرد و اين تجمعات به دانشگاه محدود نمی ماند و ممکن است خيابان های اطراف را ببنديم. گروه هايی نيز آماده اعتصاب غذا هستند و اگر اين افراد آزاد نشوند، اعتصاب غذا از روز شنبه شروع خواهد شد.

گفته شده که اين بازداشت ها و فشارها به دليل شعارهايی بود که دانشجويان هنگام سخنرانی آقای لاريجانی می دادند و يکی از آنها نسبت به رييس جمهوری ابراز انزجار کرده و فيلمی هم در اين رابطه منتشر شده است.


بله، اين دانشجو آقای زرين کمر بود که به آقای احمدی نژاد اعتراض کرد و به همين دليل هم وثيقه آزادی او بيشتر از سايرين است.



توضيح دهيد که اين اعتصاب غذا از کی شروع خواهد شد و چه اقداماتی انجام خواهيد داد؟


یک دانشجوی معترض از دانشگاه شیراز: چون در حال حاضر در فصل امتحانات و ايام تعطيلی به سر می بريم، امکان برگزاری اعتصاب غذا و تجمع فراهم نبود، بنابراين فعالين جنبش دانشجويی شيراز تصميم گرفتند در صورتی که اين دانشجويان آزاد نشوند از روز شنبه اعتصاب غذای نامحدود خود را آغاز کنيم و در کنار آن تجمعاتی هم برگزار شود.


ما به نهادهای ذيربط اعلام کرده ايم که عواقب آزاد نکردن اين دانشجويان از جمله بستن خيابان بر عهده آنها است.


XS
SM
MD
LG