لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

اسرائیل بر ادامه حملات به غزه تاکید کرد


چتربازان اسرائیلی در نوار غزه (عکس از epa)
چتربازان اسرائیلی در نوار غزه (عکس از epa)

اسرائیل اعلام کرد با وجود صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل همچنان به حملات خود در نوار غزه ادامه خواهد داد.


دفتر اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اسرائیل هیچ گاه برای تأمین نیازهای امنیتی شهروندانش به عوامل خارجی اجازه دیکته کردن نظرات خود را نداده است».


اهود اولمرت در این بیانیه افزوده است: «ارتش اسرائیل، بدون توجه به قطعنامه، ملزم به ادامه عملیات در غزه و تأمین مأموریت‌های محول است».


بیانیه اهود اولمرت، که در میانه رایزنی او با وزیران دفاع و خارجه و سپس نشست کابینه اسرائیل صادر شد، می‌افزاید: «حملات راکتی روز جمعه به شهرهای اسرائیل نشان می‌دهد که قطعنامه از سوی حماس رد شده است و لذا اسرائیل نمی‌تواند درحالیکه مردمش زیرحملات راکتی هستند سکوت کند».


روز جمعه راکت‌هایی که شمار آنها بیش از روزهای پیشین گزارش شده است شهرهای اسرائیلی را هدف قرار داد.


دفتر اهود اولمرت همچنین در بیانیه خود ضمن تاکید بر اینکه «درخواست شورای امنیت برای ایجاد آتش‌بس عملی نیست»، حماس و تشکل‌های فلسطینی در غزه را «گروه‌های قاتل» خوانده است.


روز جمعه کابینه اسرائیل برای تصمیم‌گیری در باره قطعنامه ۱۸۶۰ شورای امنیت تشکیل جلسه داد.


قطعنامه ۱۸۶۰ شورای امنیت، که با رأی مثبت ۱۴ کشور و رأی ممتنع آمریکا به تصویب رسید، خشونت‌ها علیه غیرنظامیان را محکوم کرده و طرف‌های درگیر را به اجرای آتش‌بسی پایدار فراخوانده است.

سازمان حماس قطعنامه جدید شورای امنیت را رد کرده است. موضع اسرائیل نیز قرار بود پس از تشکیل نشست کابینه اعلام شود.


شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنج‌شنبه با تصویب قطعنامه ۱۸۶۰ خواهان توقف فوری خشونت‌ها شد.


این قطعنامه، که با رأی مثبت ۱۴ کشور و رأی ممتنع آمریکا به تصویب رسید، خشونت‌ها علیه غیرنظامیان را محکوم کرده و طرف‌های درگیر را به اجرای آتش‌بسی پایدار فراخوانده است.


پیش از نشست کابینه اسرائیل، سه تن از سیاستمداران آن کشور، اهود اولمرت نخست وزیر دولت انتقالی، تسیپی لیونی وزیرخارجه، و اهود باراک وزیر دفاع، در نشستی به رایزنی پرداختند.


تسیپی لیونی، وزیر خارجه اسرائیل، نیز در نخستین واکنش به قطعنامه تازه شورای امنیت گفت: «اسرائیل تنها بر پایه منافع خود تصمیم می‌گیرد. امنیت مردم اسرائیل و حق دفاع مهم‌تر از هر ملاحظه دیگری است».


طی روزهای اخیر اسرائیل، با حمایت آمریکا، تلاش کرد تا مانع از تصویب قطعنامه در نشست روز پنج‌شنبه شود؛ اسرائیل از جمله تعویق رأی‌گیری را درخواست کرده بود.


موافقان تداوم نبرد در اسرائیل


یک نظرسنجی، که نتایج آن روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که ۷۶ درصد از مردم اسرائیل با آتش‌بسی که موجب آزادی گیلعاد شالیط از اسارت حماس نشود، مخالفند و خواهان ادامه عملیات هستند.


گیلعاد شالیط سرباز اسرائیلی است که حدود سه سال پیش نیروهای حماس او را به گروگان گرفتند.


از آغاز عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه تاکنون ده تن از نیروهای نظامی اسرائیلی کشته شده‌اند.


طی یک هفته اخیر ۲۰ هزار نیروی ذخیره در اسرائیل به خدمت فراخوانده شده‌اند و به گفته رسانه‌های اسرائیل، در صورت تصمیم دولت به تداوم عملیات در غزه، شمار بیشتری از این نیروها به غزه اعزام خواهند شد.


واکنش حماس


اسامه حمدان، نماینده گروه حماس در لبنان، گفت که در قطعنامه ۱۸۶۰ شورای امنیت نامی از حماس برده نشده و چون حماس طرف قطعنامه محسوب نمی‌شود برای حماس الزام‌آور نیست.


اسامه حمدان همچنین افزود: «قطعنامه منافع فلسطینی‌ها را به حساب نیاورده است و از لغو محاصره و لزوم گشایش گذرگاه‌ها نیز سخنی در میان نیست.»


بشاراسد، رئیس جمهوری سوریه، نیز روز پنج‌شنبه در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان گفت که اطمینان دارد اگر اسرائیل آتش‌بس را بپذیرد حماس نیز آن را خواهد پذیرفت.


سران اصلی حماس، از جمله خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی این گروه، از سال‌ها پیش در سوریه زندگی می‌کنند.


واکنش‌ها به طرح مصر برای آتش‌بس


محمود عباس، رهبر تشکیلات فلسطینی نیز که خود هنگام تصویب قطعنامه در نشست شورای امنیت حضور داشت، روز جمعه در قاهره با حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، دیدار و درباره ادامه میانجیگری مصر گفت‌وگو می‌کند.


وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه در سازمان ملل گفت که میانجیگری مصر در برقراری آتش‌بس برای آمریکا بیشتر از قطعنامه اهمیت دارد.

نخست وزیر و وزیران دفاع و خارجه اسرائیل نیز در نشست روز جمعه خود، نتایج سفر عاموس گیلعاد به قاهره را نیز بررسی کردند. آقای گیلعاد در قاهره با وزیر خارجه مصر در باره طرح آتش‌بس گفت‌وگو کرده بود.


طرح آتش‌بس مصر را روز سه‌شنبه حسنی مبارک، رئیس جمهوری آن کشور، ارائه کرد که از سوی رئیس جمهوری فرانسه نیز حمایت شد.


وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه در سازمان ملل گفت که میانجیگری مصر در برقراری آتش‌بس برای آمریکا بیشتر از قطعنامه اهمیت دارد.


کاندولیزا رایس گفت: خرسندی ازطرح آتش‌بسی که مصر و فرانسه ارائه کرده‌اند کافی نیست بلکه باید آن را حمایت کرد.


از سوی دیگر، حماس نیز اعلام کرده است که روز شنبه هیأت دیگری را برای گفت‌وگو با سران مصر به قاهره می‌فرستد.


XS
SM
MD
LG