لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

نخستین گام‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و واکنش‌ اصولگرایان


میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ایران
میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ایران
یک عضو شورای نگهبان و گروهی از رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا از برخی گفته‌های انتخاباتی میرحسین موسوی و نیز نامه مهدی کروبی به شورای نگهبان، انتقاد کرده‌اند.

این واکنش‌ها پس از نشست مطبوعاتی میرحسین موسوی در روز دوشنبه و برخی گفته‌های مهدی کروبی آغاز شد.

میرحسین موسوی، نخست وزیر پیشین ایران، روز پنج شنبه به قم سفر کرد تا با مراجع و روحانیان ارشد در پایتخت مذهبی ایران دیدار کند.

سفر قم میرحسین موسوی پس از اعلام رسمی کاندیداتوری و نشست خبری روز دوشنبه ۱۷ فروردین وی که با حضور خبرنگاران در سالن روزنامه اطلاعات برگزار شد، از جمله تازه‌ترین گام انتخاباتی وی برای ورود به انتخابات آینده ریاست جمهوری به حساب می‌آید.

خبرگزاری ایلنا در مورد سفر آقای موسوی به قم گزارش داد که آقای موسوی با برخی از مراجع تقلید از جمله موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی و یوسف صانعی دیدار کرده و قرار است با برخی دیگر از مراجع نیز دیدار کند.

اخبار و گزراش‌های دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را می‌توانید در صفحه ویژه « انتخابات ۸۸ » دنبال کنید.
بنابراین گزارش آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله مکارم شیرازی از دیدار با آقای موسوی استقبال کرده‌اند و آیت‌الله یوسف صانعی نیز در دیدار با وی ضمن انتقاد از رواج «تحجر و گرانی و گداپروری» در کشور به میرحسین موسوی گفته که گرانی مشکل اصلی مردم است و «امروز گرانی مردم را بیچاره کرده است.»

اما همزمان در نخستین واکنش رسمی به نشست خبری میرحسین موسوی و افزایش فعالیت انتخاباتی مهدی کروبی -دو کاندیدای جناح اصلاح‌طلب در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری- یک عضو شورای نگهبان تشکیل رسمی ستاد انتخابات کاندیداها را خلاف قانون اعلام کرد.

حجت الاسلام عباس کعبی گفت: «اگر کسی به عنوان کاندیدای رسمی و قطعی انتخابات، ستاد انتخاباتی راه‌اندازی کند و تبلیغات رسمی داشته باشد، خلاف قانون عمل کرده است. »

وی در عین حال اضافه کرد: «اما موضوع کاندیداهای احتمالی و کسانی که در حد گمانه‌زنی‌اند فرق می‌کند.»

روزنامه کیهان در شماره پنج شنبه ۲۰ فروردین خود به نقل از این عضو شورای نگهبان از «ملاحظات جدید شورای نگهبان» در مورد کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز خبر داد و اضافه کرد که «اگر کسی بگوید در آینده کاندیدا خواهم شد و در سفرهای خود اعلام کند که اگر کاندیدا شود فلان برنامه‌ها را مورد نظر قرار خواهد داد اشکال ندارد، اما اگر بگوید نامزد یا کاندیدای رسمی و قطعی انتخابات هستم، خلاف قانون است.»

اگرچه اظهارات آقای کعبی واکنش یک مقام شورای نگهبان به فعالیت کاندیداهای اصلاح طلب ریاست جمهور است، اما واکنش نزدیکان محمود احمدی نژاد به نشست خبری میرحسین موسوی شدت بیشتری داشته است.

برخی خبرگزاری‌ها روزنامه‌هایی مانند رسالت، کیهان و ایران -که در شمار رسانه‌های حامی محمود احمدی نژاد هستند- نیز در واکنش به نشست خبری روز دوشنبه میرحسین موسوی، وی را متحد اصلاح طلبان معرفی کرده و برخی انتقادها را در مورد برنامه‌های اعلام شده وی در حوزه سیاست خارجی و اقتصادی وارد کردند.

فاطمه رجبی همسر غلامحسین الهام سخنگوی دولت آقای احمدی از جمله کسانی است که با انتشار یادداشتی در سایت شخصی خود از میرحسین موسوی انتقاد کرده است.

جواد آرین منش، نماینده مشهد و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، در واکنش به مخالفت میرحسین موسوی با طرح امنیت اجتماعی گفت: «طرح ارتقای امنیت اجتماعی ممکن است نقاط ضعف و کاستی‌هایی داشته باشد، اما ما مخالف صد درصد جمع کردن گشت‌های ارشاد و این طرح هستیم.»

وی به ایراداتی در این طرح اشاره کرد اما گفت: «ادامه طرح امنیت اجتماعی در دولت آینده ضروری است. »

آقای موسوی در نشست خبری دوشنبه خود ضمن تاکید بر مخالفتش با طرح امنیت اجتماعی گفته بود: «این گشت‌های ارشاد را جمع می‌کنم.»

مهدی کروبی دیگر کاندیدای جناح اصلاح طلب نیز به خاطر انتشار نامه اعتراض آمیز به شورای نگهبان با واکنش تند برخی از رسانه‌های نزدیک به دولت مواجه شد.

روزنامه کیهان نیز در شماره پنج شنبه ۲۰ فروردین، آقای کروبی را به تشویش اذهان عمومی در مورد سلامت انتخابات متهم کرد و نوشت که کروبی «از هم‌ اکنون، تشویش اذهان را نسبت به انتخابات بعدی نیز آغاز نموده و این ادبیات در شأن هیچ نامزد انتخاباتی بویژه کسی با سوابق ایشان نیست.»
XS
SM
MD
LG