لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

جدیدترین آمار ایدز در ایران: ۲۰ هزار نفر مبتلا به ویروس


برخی مقامات وزارت بهداشت رقم مبتلایان به ایدز را ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر می دانند.
برخی مقامات وزارت بهداشت رقم مبتلایان به ایدز را ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر می دانند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با انتشار آخرین آمار مربوط به بیماری ایدز اعلام کرد تا ابتدای سال ۱۳۸۸ در مجموع ۱۹ هزار و ۴۳۵ نفر آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی در ایران شناسایی شده‌اند.

در مهرماه سال گذشته، ‌۱۳۸۷، مقامات این وزارت‌خانه آمار افراد آلوده به این ویروس را ۱۸ هزار و ۳۲۰ نفر اعلام کرده بودند.

در همین حال برخی از مقامات وزارت بهداشت تعداد افراد مبتلا به ایدز را بسیار بیشتر از آمارهای رسمی اعلام‌شده می‌دانند. در آذرماه گذشته، دکتر عباس صداقت، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت، به خبرگزاری نیمه‌رسمی ايسنا گفت که «بر اساس آمار موجود، ۱۸ هزار و ۳۲۰ مورد مبتلا به ايدز در کشور ثبت و گزارش شده، اما واقعيت رقمی حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر را نشان می‌دهد.»

وی همچنين افزود: «آماری که تاکنون اعلام شده نمی‌تواند واقعی باشد و اين نکته‌ای است که بسياری از کارشناسان و مسئولان به آن معترفند.»

بر اساس جدیدترین آمار که از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور جمع‌آوری شده است،‌ در ایران تاکنون ۱۸۷۵ نفر مبتلا به بیماری ایدز شناسایی شده که از این میان بیش از ۴۰ درصد در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند.

جدیدترین آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی حاکی از آن است که از میان افراد آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی بیش از ۹۳ درصد مرد و حدود هفت درصد زن هستند.

در این آمار مهم‌ترین علل آلودگی و ابتلا به ویروس ایدز در سال ۱۳۸۷ به ترتیب چنین اعلام شده است: ۷۷ و نیم درصد اعتیاد تزریقی، بیش از ۱۳ درصد رابطه جنسی با فرد آلوده، و نزدیک به یک درصد انتقال از مادر آلوده به ویروس به کودک. در هشت و نیم درصد از موارد ایدز که در سال جاری در ایران شناسایی شده‌اند راه انتقال مشخص نیست. ‌

این در حالی است که پیشتر مهم‌ترین علل ابتلا به ویروس ایدز در بین کل موارد ثبت‌شده از سال ۱۳۶۵ تاکنون چنین اعلام شده بود: بیش از ۶۹ درصد تزریق با وسایل مشترک مانند سرنگ آلوده در میان مصرف‌کنندگان مواد مخدر، بیش از هشت درصد رابطه جنسی، بیش از سه درصد دریافت خون و فراورده‌های خونی آلوده، و زیر یک درصد انتقال از مادر آلوده به کودک.

خبرگزاری‌های خارجی بر اساس آمار غیررسمی می‌گویند در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر در ایران به تریاک و هرویین معتاد هستند که از این میان معتادان به هرویین به استفاده از سرنگ آلوده و مصرف‌شده روی می‌آورند.

گزارش وزارت بهداشت ایران حاکی از آن است که از میان ۱۹ هزار و ۴۳۵ نفری که تا اول فروردین‌ماه سال جاری به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده شده‌اند تاکنون ۳۲۳۶ نفر فوت شده‌اند. این رقم در سال گذشته ۲۸۰۰ نفر اعلام شده بود.

ويروس اچ‌آى‌وى كه عامل بروز بيمارى ايدز در افراد است سيستم ايمنى فرد مبتلا را ضعيف كرده و در نهايت به دليل فقدان درمان قطعى، سبب مرگ ناقل آن مى‌شود.

XS
SM
MD
LG