لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

کراک، جزو سه ماده مخدر پرمصرف در ایران


چند معتاد دستگیرشده در جنوب تهران
چند معتاد دستگیرشده در جنوب تهران
يک مقام رسمی در ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن هشدار نسبت به افزايش مصرف ماده مخدر کراک در کشور از قرار گرفتن اين ماده مخدر صنعتی در ردیف سه ماده پرمصرف در ایران خبر داد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با ابراز نگرانی از رشد پرشتاب گرايش به این ماده مخدر گفت: «ماده مخدر صنعتی جدید و خطرناک کراک با وجود این که مدت زمان زیادی نیست به بازار مصرف مواد مخدر کشور وارد شده متاسفانه هم‌اکنون نزدیک به ۲۷ درصد معتادان را به خود جذب کرده است.»

«قیمت پایین، دسترسی آسان و روش مصرف ساده‌تر کراک به نسبت دیگر مواد مخدر» از عوامل افزایش گرایش معتادان به این ماده مخدر صنعتی عنوان می‌شود.

این در حالی است که سردار احمدرضا رادان در پاییز سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ‌رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اعلام کرده بود که از آغاز سال جاری دیگر یک فروشنده مواد مخدر هم در شهر تهران پیدا نخواهد شد.

هومن نارنجیها همچنين در مورد گرايش به استفاده از ساير مواد مخدر در کشور به خبرگزاری مهر گفت: «علاوه بر این ۳۴ درصد از معتادان کشور تریاک، چهار درصد شیشه، دو درصد حشیش، پنج درصد شیره تریاک و سوخته، یک و دو دهم درصد داروهای اعتیادآور مانند استامینوفن کدئین و ترامادول و بقیه نیز موادی دیگر مانند هروئین مصرف می‌کنند.»

ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان به مواد مخدر در ایران را «یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر» اعلام کرده است.

جواد کاشفی، معاون پلیس مبارزه با مواد مخدر استان تهران، نیز بهمن‌ماه گذشته کراک را اصلی‌ترین دغدغه پلیس مواد مخدر دانست و گفت: «تغییر مصرف مواد به سمت کراک و شیشه نگرانی‌های پلیس را عمیق‌تر کرده است.»

مجيد ابهری، استاد آسيب‌شناسی اجتماعی، به خبرگزاری‌ها گفته است که «بیشترین مصرف‌کنندگان کراک جوانان ۲۰ تا ۳۵ ساله» هستند و «دو درصد جوانان سابقه مصرف تفننی کراک را دارند».

به گفته آقای ابهری، کراک «با پایه آمفتامین و ترکیبی از مواد مخدر و مواد شیمیایی خطرناک است که از تغلیظ هروئین و اسیدهای لوله‌بازکن در مخروبه‌ها و محیط‌های آلوده تولید می‌شود و ۱۵۰ برابر هروئین قدرت تخریبی روی مغز دارد».

در همین حال مدیر کل مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی میزان کشفیات ماده مخدر کراک در سال ۸۷ را سه تن و ۱۵۰ کیلوگرم اعلام کرده است.

رشد مصرف اين ماده مخدر که در کمتر از سه سال در ايران رواج یافته در روزهای اخير به يکی از مباحث انتخاباتی تبديل شده است.
حمیدرضا حسین‌آبادی در عين حال گفته است با اين که «مقادیر بالایی از این گونه مواد کشف و ضبط می‌شود، اما طولی نمی‌کشد که در هر نقطه‌ای از سطح شهر اثرات آن را می‌بینیم.»

رشد مصرف اين ماده مخدر که در کمتر از سه سال در ايران رواج یافته در روزهای اخير به يکی از مباحث انتخاباتی تبديل شده است.

در فيلم مستند انتخاباتی میرحسين موسوی، زنی که فرزندش بر اثر استعمال ماده مخدر کراک جان باخته به‌شدت از رواج روزافزون اين ماده مخدر در کشور انتقاد کرد.

پس از آن رسانه‌های حامی محمود احمدی‌نژاد و از جمله خبرگزاری ایرنا ادعا کردند که زن معترض به گسترش مواد مخدر کراک در کشور بازيگر بوده است، اما در نهايت این ادعا رد شد و او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری‌ها اعلام کرد که «صدیقه باصری بانوی ۵۱ ساله و رنج‌دیده شهرستان بابل است.»
XS
SM
MD
LG