لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

نوبل پزشکی سال ۲۰۰۹ به سه آمریکایی رسید


کرول گرایدر (راست) و الیزابت بلک‌برن (چپ)
کرول گرایدر (راست) و الیزابت بلک‌برن (چپ)
سه آمریکایی روز دوشنبه جایزه معتبر نوبل پزشکی را به خاطر کشف یک سیستم حفاظتی در کروموزوم‌های انسان که به روشن ساختن بیشتر پدیده پیری کمک می‌کند از آن خود کردند.

طبق بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر شده است، الیزابت بلک‌برن استرالیایی‌الاصل، جک سوستاک انگلیسی‌الاصل و کرول گرایدر «به خاطر حل یکی از مسائل عمده و مهم در زیست‌شناسی» موفق به دریافت جایزه تقریبا یک و نیم میلیون دلاری شده‌اند که آن را به همراه یک دیپلم افتخار در روز ۱۰ دسامبر دریافت خواهند کرد.

این نخستین بار در تاریخ جایزه نوبل است که دو زن در کنار هم توانسته‌اند نوبل پزشکی را از آن خود کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سه پژوهش‌گر با کشف خود که می‌تواند در مبارزه با سرطان نیز به کار بیاید نشان داده‌اند که کروموزوم‌ها چگونه در خلال تقسیم سلولی کاملا کپی‌برداری و در برابر فرسودگی و زوال حفاظت می‌شوند.

در بیانیه موسسه کارولینسکای سوئد اشاره شده است که کشف این سه برنده جایزه نوبل پزشکی «به درک ما از ساختار سلول‌ها کمک کرده، مکانیسم بیماری‌ها را روشن ساخته و راه پیشرفت در درمان‌های جدید را هموار ساخته است».

خانم بلک‌برن در دانشگاه کالیفرنیای سن‌فرانسیسکو فعالیت می‌کند، خانم گرایدر پژوهش‌گر دانشکده پزشکی جانز هاپکینز در بالتیمور است و آقای سوستاک در حال حاضر در بیمارستان عمومی ماساچوستس در شهر بوستون کار می‌کند.

سال گذشته نیز جایزه نوبل پزشکی به طور مشترک به سه نفر، یک آلمانی و دو فرانسوی به خاطر فعالیت‌های علمی جداگانه‌شان در زمینه ایدز و سرطان اهدا شد.

آلفرد نوبل، مخترع سوئدی دینامیت، زمانی که در سال ۱۸۹۵ در وصیت‌نامه‌اش خواستار بنیان گذاشتن این جایزه شد شرایط انتخاب برندگان را کاملا مشخص نکرد، اما جایزه نوبل پزشکی معمولا به کسانی تعلق می‌گیرد که در این رشته کشفی خاص داشته‌اند.

جایزه نوبل نخستین بار شش سال پس از مرگ آلفرد نوبل در سال ۱۹۰۱ اهدا شد.

جایزه نوبل در رشته‌های فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح اواخر هفته جاری اهدا می‌شود، و برنده جایزه رشته اقتصاد روز ۱۲ اکتبر، هفته‌ آینده، مشخص خواهد شد.
XS
SM
MD
LG