لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

«بسیجی» در جشنواره فیلم سه قاره نانت فرانسه


پوستر جشنواره فیلم سه قاره نانت، ۲۰۰۹
پوستر جشنواره فیلم سه قاره نانت، ۲۰۰۹
مراسم افتتاحیه سی و یکمین دوره از جشنواره فیلم «سه قاره» در شهر نانتِ فرانسه روز سه‌شنبه ۲۴ نوامبر، سوم آذرماه، برگزار شد.

این جشنواره که مختص سینمای سه قاره آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی است از سال ۱۹۷۹تا به امروز سعی در معرفی هر چه بهتر سینمای این سه قاره به اروپاییان داشته است.

از ایران نیز امسال فیلم مستند «بسیجی» ساخته مهران تمدن در جشنواره نانت به نمایش درآمد.

مهران تمدن که «بسیجی» اولین فیلم بلند اوست می‌گوید: «ساختن این فیلم سه سال به طول انجامید و در این مدت به لطف آشنایی با یکی از اعضای بسیج در جنوب غربی ایران، در نزدیکی مرز ایران و عراق، سعی کردم هر چه بیشتر به دنیای آنها [بسیجی‌ها] نزدیک شوم تا بلکه آنها را بهتر بفهمم.»

آقای تمدن در ادامه می‌گوید که در دوازده سالگی ایران را ترک کرده و همراه خانواده خود مقیم فرانسه شده است.

او می‌گوید: «من معتقد به خدا نیستم، پدر و مادرم فعالان سیاسی چپ بودند که در دوران شاه علیه رژیم سابق مبارزه می‌کردند و می‌شود گفت که من همه عوامل برای رنجاندن مذهبی‌ها را دارم. با همه اینها می‌خواستم بدانم آیا گفت‌ و گو بین ما ممکن است یا نه.»

ژان پیر تزه، یکی از داوران فیلم‌های بخش مسابقه درباره مستند «بسیجی» می‌نویسد: «فیلم تمدن صرفا گزارش مستند ژورنالیستی یا پژوهشی اجتماعی نیست؛ هدف کارگردان ساده است: او می‌خواهد با کسانی که اصلا هم‌عقیده و هم‌کیش او نیستند گفت ‌و گو کند و هر چه بهتر آنها را بفهمد، و این کار را از طریق فضاسازی‌های متفاوت انجام می‌دهد: از بحث کردن تا شرکت کردن در مراسم مذهبی و رفتن به میدان‌های جنگ ایران و عراق وهمچنین پرداختن به مفهوم شهیدپروری.»

فیلیپ و آلن ژالادو موسسین این جشنواره هستند که تا امسال که جای خود را به فیلیپ رییاک دادند عضو هیأت رئیسه بوده و مدیریت جشنواره را نیز بر عهده داشته‌اند.

به گفته آقای رییاک، امسال جشنواره سه قاره نانت با چهره‌ای «جوان‌تر» و گروهی «تازه‌نفس» شروع به کار کرده است و علاوه بر نمایش فیلم، برنامه‌های متنوع هنری دیگری نیز حول محور سه قاره به اجرا می‌گذارد.

«تصاویر متعدد» یکی از این برنامه‌های هنری است. در این نمایشگاه آثار سه هنرمند از سه قاره متفاوت به نمایش گذاشته شده است؛ بوشرا خلیلی، هنرمند مراکشی، خوان رکامان کلمبیایی و میترا فراهانی از ایران. هر سه هنرمند با «ویدئوآرت»های خود در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

در جشنواره نانت ۲۰۰۹ علاوه بر بخش مسابقه «فیلم‌های بلند»، بخشی نیز به «فیلم‌های کوتاه» اختصاص دارد. همچنین فیلم‌هایی در بخش «خارج از مسابقه» به نمایش در می‌آید که اکثرا برای اولین بار در فرانسه به روی پرده می‌روند. در بخش مسابقه نیز دوازده فیلم به رقابت می‌پردازند که از این دوازده فیلم دو فیلم مستند و بقیه داستانی است.

بخش دیگر جشنواره نانت فرانسه «ملاقات با مردم» نام دارد که فرصتی است برای گفت‌وشنود علاقه‌مندان و مهمانان جشنواره حول مسائل مختلف هنری روز. یکی از این موضوعات در جشنواره امسال «سانسور هنری در ایران» بود که روز شنبه گذشته در محل اصلی جشنواره برگزار شد.

در این جشنواره تاکنون از ایران فیلم‌سازان متعددی حضور داشته‌اند، از جمله امیر نادری و ابوالفضل جلیلی که هر یک دو بار برنده جایزه «بالون طلایی» شده‌اند. در سال ۲۰۰۶ نیز سامان سالور با فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» به جمع ایرانیانی پیوست که در نانت درخشیده‌اند. سالور برای پنجمین بار نام یک فیلم ایرانی را به عنوان فیلم برتر این جشنواره ثبت کرد.
XS
SM
MD
LG