لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

عفو بين الملل سرکوب معترضان در ايران را محکوم کرد


سازمان عفو بين الملل، روز دوشنبه با انتشار بيانيه ای کشته شدن هشت تا ۱۵ نفر در جريان ناآرامی های روز يکشنبه ششم دی ماه، روز عاشورا، را محکوم کرد.

حسيبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقای عفو بين الملل در اين بيانيه گفته است، کشته شدن معترضان در روز عاشورا قايل اجتناب بود. وی همچنين خواستار توقف خونريزی در ايران شده است.

این سازمان مدافع حقوق بشر که مقر آن در لندن است، همچنين می گويد خشونت ها در ايران در حال افزايش است و به نظر می رسد فشار فزاينده نيروهای امنيتی با مقاومت بی سابقه معترضان رو به رو می شود.

اين سازمان خواستار آن شد که امنيت سوگواران در انجام مراسم يادبود برای کشته شدگان و حق آنان در بيان انتقادهايشان عليه دولت کنونی ايران در روزهای آتی تضمين شود.

عفو بين الملل همچنين مراتب نگرانی خود را در مورد سرنوشت بازداشت شدگان ناآرامی های چند روز اخير از جمله چند تن از افراد نزديک به ميرحسين موسوی اعلام کرده است.

در بيانيه عفو بين الملل تاکيد شده است که عماد الدين باقی و ابراهيم يزدی «زندانيان سياسی و عقيدتی» هستند.

سازمان عفو بين الملل خواستار صدور مجوز برای ناظران سازمان های حقوق بشری برای حضور در ايران شده است تا اين ناظران بتوانند تحقيقات مستقلی در موارد نقض حقوق بشر در ایران تهيه کنند.

در همین حال باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، روز دوشنبه در نخستين اظهار نظر مستقيم خود نسبت به رويدادهای خونين ايران در روز عاشورا، واکنش خشونت بار حکومت جمهوری اسلامی ايران در قبال تظاهرات مسالمت آميز ايرانيان را شديدا تقبيح و محکوم کرد.

اتحاديه اروپا و بريتانيا نیز روز دوشنبه با انتشار اطلاعيه‌های جداگانه‌ای سرکوب تظاهرات معترضان در ايران و استفاده گسترده از خشونت را محکوم و خواستار احترام به حقوق آنها شدند و روسيه نيز خواستار خويشتنداری و اجتناب از تشديد درگيری‌ها در ايران شد.

در بيانيه اتحاديه اروپا که از سوی سوئد، رياست دوره‌ای آن، صادر شده، آمده است که اين اتحاديه «استفاده از خشونت عليه معترضانی که در پی دستيابی به خواسته خود مبنی بر آزادی بيان و حق تجمع مسالمت‌آميز هستند را محکوم می‌کند.»

ايالات متحده آمريکا روز يکشنبه، خشونت های جاری عليه معترضان در ايران را به شدت محکوم کرد و بار ديگر پشتيبانی خود را از کوشندگان و مدافعان حقوق بشر اعلام داشت.
XS
SM
MD
LG