لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

احمدى نژاد: ايران به تحريم هاى جديد واكنش نشان مى دهد


محمود احمدى نژاد
محمود احمدى نژاد
محمود احمدى نژاد، رييس جمهوری اسلامى ايران، روز دوشنبه در يک كنفرانس خبرى اعلام كرد كه گفت و گو ها براى تبادل سوخت اتمى همچنان در جريان است و تهدید کرد ايران هر كشورى را كه بخواهد عليه آن تحريم جديدى اعمال كند پشيمان خواهد كرد.

آقاى احمدى نژاد در اين نشست رسانه اى كه خبرنگاران داخلى و خارجى در آن حضور داشتند گفت: «اگر كسى بخواهد بر ضد جمهورى اسلامى ايران اقدامى كند پاسخ ما مانند گذشته نيست كه بخواهيم نصيحت و روشنگرى كنيم.»

به گفته وى، «حتما عمل متقابلى انجام مى شود كه مثل هميشه آنها را پشيمان مى كند.»

رييس دولت دهم به پاسخ احتمالى ايران به طرح كشورهاى غربى براى تحريم هاى بيشتر بر ضد برنامه اتمى جمهورى اسلامى اشاره اى نكرد.

آمريكا و متحدان غربى اين كشور گفته اند كه زمان براى تعامل ايران با جامعه بين المللى در باره راستى آزمايى فعاليت هاى هسته اى خود به سرعت در حال سپرى شدن است و آماده اند تا دور چهارم تحريم ها را عليه تهران اعمال كنند.

واشينگتن گفته است كه در تلاش است تا در ماه جارى ميلادى قطعنامه جديد تحريم عليه ايران را به شوراى امنيت سازمان ملل ببرد.

محمود احمدى نژاد تشديد تحريم ها را «تكرار تجربيات گذشته» خواند و گفت كه اين موضوع مشكلى براى ايران ايجاد نمى كند.

وى در ادامه مدعى شد كه جمهورى اسلامى ايران نسل جديد سانتريفوژها را آزمايش كرده و افزود كه «ظرفيت آنها تا پنج برابر سانتريفوژهاى موجود است و در آينده نزديك، از آنها براى سوخت نيروگاه ها استفاده خواهيم كرد.»

رييس جمهوری ايران در بخش ديگرى از سخنان خود به موضوع سوخت اتمى با غناى ۲۰ درصد براى راكتور تحقيقاتى تهران اشاره و اذعان كرد كه «مصرف سوخت ۲۰ درصد ما كم است و سرمايه گذارى براى توليد آن به صرفه اقتصادى نيست.»

با اين حال آقاى احمدى نژاد مى گويد كه ايران غنى سازى ۲۰ درصدى را آغاز كرده و «محصول آن هم به دست آمده است و تا تامين نياز كشور توليد را ادامه خواهيم داد.»

اشاره رييس دولت دهم به نياز ايران به سوخت اتمى راكتور تهران است كه بر اساس طرح آژانس بين المللى انرژى اتمى قرار بود كه با ارسال اورانيوم سه و نيم درصدى تهران به خارج و غنى سازى بيشتر آن تامين شود.

ولى ايران اين طرح را رد و اعلام كرد كه تنها در صورت مبادله همزمان سوخت اتمى ۲۰ درصدى با اورانيوم کم غنی شده در خاك خود با چنين طرحى موافقت مى كند.

كشورهاى غربى اين درخواست ايران را رد كرده اند و در آخرين موضعگيرى ها، مايك همر، سخنگوى كاخ سفيد روز دوشنبه گفت كه «ايران بايد مستقيما با آژانس تعامل كند. هيچ پيشنهاد تازه اى ارائه نشده است.»

رييس جمهورى ايران بار ديگر بر موضع تهران تاكيد كرد و گفت كه «پرونده تبادل سوخت بسته نشده است.»

وى اظهار داشت: «بعضى گفت و گوها انجام مى شود كه اگر به نتيجه رسيد اين تبادل انجام مى شود... اگر آنها (كشورهاى غربى) تامين كنند، شرايط عوض خواهد شد.»

كشورهاى غربى اميدوارند كه با ارسال اورانيوم غنى شده ايران به خارج و كاهش ذخاير آن، از احتمال دستيابى جمهورى اسلامى به سلاح هسته اى كاسته شود.

اين كشورها مى گويند كه ايران در پوشش اين برنامه در صدد كسب دانش اتمى براى ساخت بمب است و حركت تهران به سوى غنى سازى ۲۰ درصدى مى تواند اين خطر را افزايش دهد.

تهران هر گونه تلاش براى دستيابى به بمب اتمى را را رد كرده است.
XS
SM
MD
LG