لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

پای بریتیش پترولیوم هم به فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران باز شد


در حالی که نشت نفت در خلیج مکزیک همچنان ادامه دارد و شرکت بریتیش پترولیوم، بی‌پی، به عنوان مسئول آن آماج انتقادات قرار دارد،‌ ایالات متحده «شرکت نفت ایران در بریتانیا» را نیز که بی‌پی در آن سهامدار است در فهرست تحریم‌های تهران قرار داد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی دیلی‌تلگراف به نقل از دولت ایالات متحده، «شرکت نفت ایران در بریتانیا» سهامی خاص که شرکت بریتانیایی بریتیش پترولیوم، بی‌پی، ۵۰ درصد آن را در اختیار دارد «در تملک یا کنترل دولت ایران است».

دیلی‌تلگراف می‌گوید که این شرکت که در فلات قاره دریای شمال، در سواحل اسکاتلند، در زمینه استخراج گاز فعالیت دارد در هفته گذشته به فهرست شرکت‌های مورد تحریم دولت ایالات متحده افزوده شده است.

شرکت مذکور فعالیت خود را از سال ۲۰۰۵ در میدان گازی «رام» در دریای شمال که از آن به عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی بریتانیا یاد می‌شود آغاز کرده است.

میدان گازی «رام» در ۳۹۰ کیلومتری شمال شرق بریتانیا قرار دارد و به گزارش روزنامه بریتانیایی دیلی‌تلگراف ارزش آن با حدود ۸۰۰ میلیارد فوت مکعب گاز قابل بازیافت، ۳۵۰ میلیون پوند برآورد شده است.

در همین حال مقامات شرکت بریتانیایی بی‌پی فقط تأیید کرده که با شرکت نفت ایران در این میدان گازی مشارکت ۵۰ درصدی دارد، اما از اظهار نظر بیشتر در این مورد خودداری کرده است.

در همین باره مقامات آمریکایی نیز از چگونگی این تحریم‌ها علیه شرکت بی‌پی سخنی به میان نیاورده‌اند.

پس از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه سرپیچی ایران از تعهدات بین‌المللی خود درباره برنامه اتمی‌اش، وزارت خزانه‌داری آمريکا فرمانده سپاه و وزیر دفاع ایران را به همراه تعدادی از شرکت‌های نفتی، يک بانک دولتی و نيروی هوايی و فرماندهی موشکی سپاه در فهرست تحريم خود قرار داد.

همچنین رهبران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه بر سر تحریم‌هایی علیه ایران در بروکسل به توافق رسیدند که سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالایشگاهی ایران مورد هدف قرار داده بود.

به گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف، اگرچه تحریم‌های دولت آمریکا در مورد ایران مربوط به «شهروندان آمریکایی» است که با ایران در ارتباط هستند، این اقدام تازه علیه بریتیش پترولیوم را می‌توان از جمله اقدامات دولت آمریکا در جهت تحت فشار قرار دادن این غول نفتی تعبیر کرد.

به دنبال نشت نفت در سکوی نفتی متعلق به این شرکت عظیم، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در تازه‌ترین اقدام خود ضمن درخواست غرامتی به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار از شرکت بی‌پی و به تعلیق درآوردن سود سهام این شرکت از ابتدای شروع حادثه نشت نفت در خلیج مکزیک،‌خواستار اخراج مدیران عالی‌رتبه آن نیز شده است.

در حالی که ۶۱ روز از نشت نفت در سکوی نفتی شرکت بی‌پی در خلیج مکزیک می‌گذرد و این نشتی هنوز مهار نشده است، مقامات آمریکا از آن به عنوان بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی در تاریخ این کشور یاد کرده‌اند.

به‌تازگی سیف‌الله جشن‌ساز، مدیر عامل سابق شرکت ملی نفت ایران، به سمت مدیر کلی «شرکت نفت ایران در بریتانیا» منصوب شده است.
XS
SM
MD
LG